Renault Trucks D: Silny, zwrotny i ekonomiczny

fot. Renault Trucks

Flotę firmy Budmat Transport z Płocka zasiliło w ostatnim czasie 10 nowoczesnych pojazdów  dystrybucyjnych Renault Trucks D 16 MED 4×2. Wożą elementy systemu rynnowego z PVC produkowanego przez Budmat S.A. Przewoźnik wybrał te pojazdy po wnikliwej analizie kosztów eksploatacji, doceniając niską masę własną, wysoką ładowność, mocne i ekonomiczne silniki, a także bardzo dobrą zwrotność tych pojazdów i wygodę ich kabin. .   

Warto dodać, że to nie pierwsze pojazdy francuskiej marki we flocie  firmy. Wiosną trafiło do niej 35 ciągników siodłowych Renault Trucks T. Teraz przewoźnik kupił 10 pojazdów ciężarowych Renault Trucks D 16 MED 4×2 R 280 o dopuszczalnej masie całkowitej 16 t. Napędzane  są sześciocylindrowymi silnikami DTI 8 o pojemności 7,7 l, osiągającymi maksymalną moc 280 KM i rozwijającymi maksymalny moment obrotowy 1050 Nm w zakresie od 950 do 1600 obr./min. Napęd jest  jest przekazywany na tylne koła przez zautomatyzowaną skrzynię biegów Optitronic 6AS 800 (6 zsynchronizowanych biegów w przód i 1 wsteczny). Pojazdy mają hamulec wydechowy o mocy 120 kW przy 2800 obr./min).

300-litrowy zbiornik paliwa gwarantuje  bardzo dobry zasięg. Dla zapewnienia mobilności – np. na placu budowy – wyposażono je także w blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi. Ze względu na specyfikę pracy, wymagającą przez cały rok dojazdów do hurtowni i na budowy, położone często przy nieutwardzonych drogach, takie rozwiązanie bardzo ułatwia kierowcom pracę.

Nowe pojazdy mają wydłużone kabiny typu Global z łóżkiem, klimatyzacją i niezależnym ogrzewaniem postojowym. To pierwsze zapewnia zarówno wygodny odpoczynek podczas pokonywania długiej drogi, jak i umożliwia kilkudziesięciominutową drzemkę  na długiej pauzie. Pozostałe dwa rozwiązania też należą do lubianych przez kierowców, bo podnosząc komfort pracy i wypoczynku w kabinie zmniejszają zmęczenie, co z kolei przekłada się na wzrost bezpieczeństwa podczas jazdy.

fot. Renault Trucks
fot. Renault Trucks

Kabina jest wygodna, wszystko jest tu w takim miejscu, w jakim powinno być – mówi Jarosław Lewandowski, kierowca z Budmat Transport, który niedawno przesiadł się do Renault Trucks D z innego pojazdu. Najbardziej jednak podoba mi się cichy i dynamiczny silnik sprzężony ze zautomatyzowaną skrzynią biegów, który na dodatek mało pali. Kolejna zaleta samochodu to bardzo dobra zwrotność – w naszej pracy wjeżdżanie w ciasne wjazdy to codzienność.