Połączony konwój Daimler Trucks

Formowanie konwoju połączonego

Aby dołączyć do kolumny, kierowca musi jedynie nacisnąć przycisk aktywujący system Highway Pilot i przełączyć się na zautomatyzowany tryb jazdy. Jeśli kierowca aktywuje funkcje jazdy autonomicznej w ramach systemu Highway Pilot oraz dodatkowo Highway Pilot Connect, inne podobnie wyposażone pojazdy mogą dołączyć do jego ciężarówki w celu uformowania kolumny. Informacje o statusie kolumny i sytuacji na drodze wyświetlane są na 8-calowym ekranie. Znajdują się tam dane trasy oraz pozycja pojazdu w ramach kolumny. Kamera w pierwszym pojeździe śledzi sytuację na drodze, a obraz jest przekazywany do wszystkich pozostałych ciężarówek i wyświetla się na każdym ekranie.

Na autostradzie zespoły ciągników z naczepami formują kolumnę poruszającą się w odstępach zaledwie 15 m. Niewielki dystans pozwala znacznie ograniczyć opór powietrza – jazdy testowe trzech zespołów z naczepami ze stałą prędkością 80 km/h po równych odcinkach dróg wykazały uśrednione obniżenie zużycia paliwa nawet o 7%. Współczynnik ten różni się zależnie od pozycji pojazdu w kolumnie: w przypadku trzech jadących za sobą ciężarówek czołowa zużywa o 2% oleju napędowego mniej, środkowa – o 11%, a ostatnia – o 7%. Różnice te wynikają z odmiennych efektów aerodynamicznych w przypadku poszczególnych ciężarówek. Kolumna zajmuje na autostradzie minimalną ilość miejsca: jest to ok. 80 m – w porównaniu z obecnymi 150 m, jeśli uwzględnić określony, bezpieczny dystans. Maksymalna długość kolumny nie jest ograniczona przez zasięg sygnałów transmisyjnych, ale przez liczbę pojazdów. Ponieważ przez cały czas niezbędne jest utrzymanie stabilnego połączenia między pojazdami, niewskazane jest łączenie więcej niż 10 pojazdów.

Wzajemna łączność sprawia, że wszystkie sprzężone ze sobą ciężarówki natychmiast reagują na nieprzewidziane okoliczności: jeśli jedna z nich musi, na przykład, zahamować, wszystkie za nią automatycznie zrobią to samo. Czas reakcji wynosi zaledwie 0,1 s – czyli znacznie szybciej niż na dane zdarzenie zareagowałby kierowca. Wszystkie pojazdy w konwoju sprzężonym mają stały dostęp do informacji na temat sytuacji na drodze. Przykładowo: kamera czołowego pojazdu śledzi warunki przed kolumną i przekazuje obraz do monitorów na pokładzie kolejnych ciężarówek.

Po połączeniu w konwój samochody poruszają się w trybie autonomicznym – wzajemna łączność sprawia, że wszystkie sprzężone ze sobą ciężarówki natychmiast reagują na nieprzewidziane okoliczności, a kierowca jest niemal zwolniony z prowadzenia
Po połączeniu w konwój samochody poruszają się w trybie autonomicznym – wzajemna łączność sprawia, że wszystkie sprzężone ze sobą ciężarówki natychmiast reagują na nieprzewidziane okoliczności, a kierowca jest niemal zwolniony z prowadzenia (fot. Daimler Trucks)

Kolumna może składać się z ciężarówek różnych operatorów – potrzebny jest tu wyłącznie ten sam standard techniczny. Może to nawet pozwolić na tworzenie przyszłych modeli biznesowych, w których pojazdy operatorów świadczących regularne usługi transportowe łączyłyby się w kolumny na określonych odcinkach drogi. Ma to wspólną zaletę: wszystkie pojazdy w kolumnie zużywają mniej paliwa.

Obecnie Highway Pilot jest zatwierdzony do użytku na publicznych drogach Niemiec, a Highway Pilot Connect ma zezwolenie do jazdy w kolumnie na całej długości autostrady A81 od Jeziora Bodeńskiego do Würzburga.Oprócz tego podobne pozwolenie koncern Daimler otrzymał dla autostrady A52 w obszarze metropolitalnym Düsseldorfu. Dzięki Highway Pilot Connect Daimler Trucks już dzisiaj dysponuje technologią zdolną do zademonstrowania różnych funkcji jazdy w kolumnie i w płynnym ruchu drogowym. Po raz pierwszy zachodzi interakcja między autonomicznymi ciężarówkami, a każda z nich może precyzyjnie reagować w odniesieniu do poprzedzającego pojazdu. To samo dotyczy inteligentnych interakcji z innymi uczestnikami ruchu.

Opracował Dariusz Piernikarski