
Już w najbliższy weekend 23-24 września, na francuskim torze Bugatti w Le Mans odbędzie przedostatnia runda mistrzostw wyścigów ciężarówek – Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC) i do rywalizacji staną najlepsi europejscy kierowcy ciężarówek. Ten weekend będzie ważnym sprawdzianem dla opon Goodyear, które w trudnych i zmiennych warunkach charakterystycznych dla toru w Le Mans muszą wykazać się niezawodnością i wysokim poziomem osiągów.
Wszystkie startujące w wyścigu ciężarówki będą wyposażone w standardowe opony użytkowe Goodyear w rozmiarze 315/70R22.5, ale zmodyfikowane specjalnie na potrzeby tej serii. Opony przeszły rygorystyczne testy zarówno w laboratoriach Goodyeara, jak i na torach wyścigowych, dzięki czemu spełniają wymagania techniczne mistrzostw. Przed każdym wydarzeniem opony wyposażone w technologię RFID są montowane na ciężarówkach wyścigowych w specjalnie wyodrębnionej strefie serwisowej, aby zapewnić wszystkim zawodnikom równe szanse.
„Nasze zaangażowanie w zapewnienie najwyższych osiągów pozostaje niezmienne. Jesteśmy dumni z opon, które nie tylko spełniają rygorystyczne wymagania profesjonalnych wyścigów, ale także przyczyniają się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Nasze opony wyścigowe do samochodów ciężarowych, podobnie jak nasze standardowe produkty drogowe, są świadectwem zaangażowania w osiągi i niezawodność w najtrudniejszych warunkach” – mówi Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear w Europie.

Truck racing i opony Goodyear
W świecie wyścigów ciężarówek technologia opon ma kluczowe znaczenie dla osiągów pojazdu. Opony wyścigowe Goodyeara bazują na solidnej osnowie standardowej opony ciężarowej, ale skrupulatnie dostosowanej pod kątem zwiększonej stabilności i odporności. Najważniejsze zmiany obejmują poprawę ogólnych osiągów, zapobieganie przegrzaniu i zwiększenie sztywności ściany bocznej. Najważniejszym elementem w wyścigach ciężarówek jest jednak bieżnik opony, który zapewnia doskonałą przyczepność zarówno na mokrych, jak i suchych nawierzchniach oraz spójne osiągi w różnych warunkach pogodowych i torowych, jakie można spotkać w krajach goszczących kolejne rundy mistrzostw Goodyear FIA ETRC. Asymetryczna konstrukcja barków opony zapewnia wysoką stabilność na prostych i sterowność na zakrętach, a lamele w bieżniku w połączeniu ze specjalną mieszanką gumy zapewniają doskonałą trakcję i niezmienne właściwości opony.
Po każdym wyścigu opony są transportowane do niemieckiego zakładu Goodyear, gdzie są poddawane ocenie i – po pozytywnej weryfikacji – bieżnikowane. Dzięki temu dostają drugie życie i trafiają na rynek w formie już standardowych opon drogowych Goodyear przeznaczonych dla flot transportowych. Takie podejście wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju, do których dążą organizatorzy mistrzostw.

Moc samochodów wyścigowych
Ciężarówki wyścigowe w niewielkim stopniu przypominają swoje drogowe odpowiedniki i nie tylko dlatego, że poruszają się bez przyczepy i ładunku. Standardowy ciągnik drogowy, który z przyczepą i pełnym ładunkiem waży około 40 t, ma moc silnika około 480 KM i moment obrotowy 2300 Nm, przy prędkości ograniczonej do 80-90 km/h. Z kolei ciężarówka wyścigowa, ważąca 5,5 t, osiąga moc około 1500 KM i moment obrotowy 5000 Nm, przy czym wymaga hamulców chłodzonych wodą. Prędkość maksymalna jest co prawda ograniczona do 160 km/h, ale ciężarówki wyścigowe przyspieszają od 0 do 160 km/h w tempie zbliżonym do najnowszych samochodów sportowych.

Tym, co wyróżnia Goodyear FIA ETRC na tle innych wyścigów, jest zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Od 2021 r wszystkie ciężarówki wyścigowe wykorzystują w 100% zrównoważone paliwo, czyli biodiesel HVO100. To osiągnięcie czyni Goodyear FIA ETRC pierwszymi zawodami regulowanymi przez FIA, w których stosuje się wysokiej jakości, wolny od paliw kopalnych, olej napędowy pochodzący w całości z surowców odnawialnych. HVO, czyli hydrorafinowany olej roślinny, jest wytwarzany w procesie hydrorafinacji olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych, w wyniku czego powstaje wysokiej jakości paliwo o strukturze chemicznej niemal identycznej ze zwykłym olejem napędowym. Może być on stosowany bez żadnych modyfikacji w standardowych silnikach spalinowych.
Goodyear FIA ETRC na Camions Le Mans zapowiada się jako pokaz innowacji, niezawodności i zrównoważonego rozwoju w świecie sportów motorowych. Jedną z atrakcji dla odwiedzających francuski tor w najbliższy weekend będzie mobilny show room Goodyear Drive Results, zlokalizowany na padoku toru w strefie kibica. W jednym miejscu będzie można zapoznać się nie tylko z najnowszymi oponami, ale także ze wszystkimi rozwiązaniami z zakresu mobilności, takimi jak systemy Goodyear TPMS, Goodyear CheckPoint czy Goodyear DrivePoint. Wszystkie są połączone z nowoczesnymi aplikacjami i wspierane przetwarzaniem danych, odpowiadając na potrzeby wymagającego ekosystemu transportowego.
