Optymalizacja kosztów użytkowania i własności pojazdów

Transport „szyty na miarę”
Jednym ze sposobów optymalizacji kosztów transportu jest odpowiednie dopasowanie środka transportu do parametrów konkretnego ładunku. Zadanie to jest trudne do realizacji, gdy zlecane do przewozu ładunki każdorazowo różnią się wielkością (objętością) i masą. W tego typu przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest dysponowanie różnorodną flotą pojazdów. W sytuacji gdy się jej nie posiada, ekonomicznie uzasadnione może być wynajęcie takiego dopasowanego środka transportu lub zlecenie usługi transportowej podwykonawcy, który takim sprzętem dysponuje.
W korzystniejszej sytuacji są ci przewoźnicy, którzy mają zawarte długoterminowe kontrakty na przewozy konkretnych ładunków, np. spaletyzowanych, sypkich czy płynnych. W takich przypadkach odpowiedni dobór taboru jest znacznie ułatwiony i to pod każdym względem. Chodzi tu zarówno o jego parametry użytkowe, jak i stronę finansowo-kosztową przedsięwzięcia. Przewoźnik może bowiem dokonać najbardziej dla niego korzystnego wyboru wariantu posiadania lub użytkowania taboru, czyli zakupu za gotówkę, na kredyt, leasingu czy wynajmu długoterminowego. Mimo że w przypadku środków transportu o dmc. powyżej 3,5 t obecnie najczęstszą formą jest leasing (decyduje się na niego ponad połowa klientów), to coraz większą popularnością cieszy się wynajem długoterminowy. Na tę ostatnią formę decyduje się średnio co dziesiąty klient. Do zalet wynajmu należy zaliczyć możliwość wliczenia opłat w koszty działalności, a miesięczne opłaty są zazwyczaj niższe niż w przypadku leasingu. Zazwyczaj minimalny okres, na jaki wypożyczany jest pojazd, wynosi 24 miesiące, ale zdarzają się także umowy krótsze.
Warto podkreślić, że bardzo często instytucje leasingowe i firmy wypożyczające pojazdy oferują usługi zarządzania lub wsparcia zarządzania flotą pojazdów. To dobre rozwiązanie, gdy przewoźnik nie ma własnej – odpowiedzialnej za to – komórki organizacyjnej. Coraz bardziej popularną formą jest FSL (full service leasing), czyli przejęcie przez firmę udzielającą długoterminowego wynajmu wszystkich spraw związanych z serwisowaniem i obsługą pojazdu, m.in. napraw, przeglądów, ubezpieczenia, wymiany opon itp.

Boczne drzwi do ładowni ograniczają zużycie energii potrzebnej do utrzymania temperatury w zabudowie chłodniczej. To także przykład na ograniczenie kosztów eksploatacji (fot. Scania)
Boczne drzwi do ładowni ograniczają zużycie energii potrzebnej do utrzymania temperatury w zabudowie chłodniczej. To także przykład na ograniczenie kosztów eksploatacji (fot. Scania)

Wymagający klient
Warto podkreślić, że coraz więcej zleceniodawców usługi przewozowej oczekuje czegoś więcej niż tylko sprawnej realizacji zadania. Klienci wymagają np. tego, aby usługa realizowana była pojazdem/pojazdami konkretnej marki lub/i w określonym kolorze (malowaniu), a także o określonym maksymalnym wieku (np. do 10 lat). Przykładem stosowania w praktyce tego rodzaju wymagań jest jedna z wiodących sieci dyskontów, której transport dystrybucyjny realizowany jest pojazdami marki Mercedes-Benz i Fuso, a jedna z sieci sprzedających meble i artykuły wyposażenia wnętrz wymaga, aby kabiny ciężarówek były ciemnoniebieskie, natomiast same pojazdy nie starsze niż 10 lat. Sporo uwagi marce pojazdów, jakimi realizowany jest transport, poświęcają przede wszystkim firmy branży motoryzacyjnej. Do sieci dealerskiej Mercedes-Benz nowe samochody dowożone są autotransporterami wyłącznie tej niemieckiej marki. Podobnie jest w przypadku transportu nowych kombajnów zbożowych z płockiej fabryki Case New Holland, który realizowany jest ciągnikami Iveco (obie marki należą do tego samego właściciela).