Światowa premiera: w pełni elektryczny i skomunikowany sieciowo Mercedes-Benz Urban eTruck

Przyszłościowa usługa telematyczna FleetBoard for urban distribution łączy rozwiązania telematyczne i sterowanie układem napędowym. Wszystko rozpoczyna się już w dyspozytorni: stałe trasy zostały teraz zastąpione elastycznym systemem. Gwarantuje on możliwość realizowania wszystkich przewidzianych zadań transportowych w ramach zasięgu samochodów ciężarowych floty. Elementami zmiennymi są przy tym miejsca palet w pojazdach, masa, zasięg oraz czasy jazd. Wirtualny obserwator ingeruje w sytuacjach, gdyby samochód ciężarowy w wyniku nieprzewidzianych wydarzeń miał przekroczyć granice swojego zasięgu.
Kierowcę wspomaga rewolucyjny system wyświetlania informacji i obsługi. Zamiast tradycyjnych wskaźników stosowane są dwa wyświetlacze. Wyświetlacz centralny w innowacyjny i przejrzysty sposób prezentuje wszystkie ważne informacje. W centrum zainteresowania są szczegółowe informacje i fakty dotyczące pozostałej trasy. Kierowca widzi przebieg zakrętu oraz konieczne manewry przyspieszania i hamowania.
Na strategię jazdy i związane z nią zużycie energii można wpływać poprzez różne tryby jazdy. Zazwyczaj Urban eTruck porusza się w trybie „auto”. Automatycznie dostosowuje on w określonym zakresie ustawienia auto, agile i eco do wymogów trasy. Na szczególne przypadki do dyspozycji jest dynamiczny tryb „agile”. Aby uzyskać maksymalny zasięg należy wybrać tryb „eco”.
Dodatkowy tablet przekazuje kierowcy dalsze informacje. Dotyczą one zarówno jego trasy, jak i stale aktualizowanych precyzyjnych danych o zasięgu akumulatorów. Wyświetlane są one jako tzw. „Range Potato” w formie mapy z zaznaczonym promieniem zasięgu i odległością do celu. Podstawą obliczeń są strategia jazdy, trójwymiarowe mapy i harmonogram jazd.

Konkurencyjne koszty całkowite dzięki usługom w dziedzinie inteligentnej energii (smart energy services)
Ważnymi kwestiami dla całkowitej ekonomiczności samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym są zasilanie, taryfy energii elektrycznej i odpowiednia strategia ładowania. Również w tym zakresie Daimler ma gotową odpowiedź. Dzięki usługom w dziedzinie inteligentnej energii (smart energy services) określamy najbardziej ekonomiczne rozwiązanie dla każdego zastosowania. W zależności od indywidualnych warunków ramowych stacjonarne akumulatory produkowane przez spółkę-córkę Mercedes-Benz Energy GmbH mogą poprawiać ekonomiczność i umożliwiać szybkie ładowanie bez przeciążania złączy zasilających. Są to akumulatory litowo-jonowe, a ich pojemność jest indywidualnie dopasowywana do wymogów floty pojazdów.
Najprostszy wariant zasilania dla pojazdów elektrycznych jest ze względu na rachunki za energię elektryczną również najdroższy. Korzystniejsze rachunki uzyskuje się przy regularnym ładowaniu, w pojedynczych przypadkach uzupełnionym o stacjonarny akumulator. To, czy taki akumulator jeszcze bardziej poprawia ekonomiczność, zależy od indywidualnych warunków ramowych, zwłaszcza taryfy energii elektrycznej i profilu zastosowania pojazdów. W przypadku stosowania stacjonarnego akumulatora może on być ładowany w sposób ciągły i bez obciążeń krańcowych, wtedy, gdy prąd jest najtańszy. Ładowanie akumulatorów napędowych we flocie samochodów ciężarowych odbywa się wówczas według zapotrzebowania. Tym samym zmniejszają się koszty i wzrasta dyspozycyjność. Niezależnie od zasadności stosowania stacjonarnego akumulatora, koszty pojazdu elektrycznego w połączeniu z rozwiązaniami w dziedzinie inteligentnej energii mogą być niższe niż w ciężarówce z napędem wysokoprężnym.

fot. Daimler
fot. Daimler

Innowacyjny design o płynnych liniach
Design Urban eTruck jest równie innowacyjny, jak jego napęd elektryczny. Jego wizerunek uosabia filozofię designu marki Mercedes-Benz. Jej naczelnym mottem jest „zmysłowa wyrazistość” – określenie, które idealnie odnosi się do Urban eTruck. Kształty oraz linie jego kabiny kierowcy są miękkie i płynne, maksymalnie zredukowane i bez zbędnych ozdobników – wizerunku nie psują żadne spojenia.
Połączony kształtowo, trójwymiarowy spojler nad dachem łączy kabinę z zabudową. Z przodu znajduje się szeroka szczelina jako wlot powietrza dla ukrytego za spojlerem agregatu chłodniczego zabudowy do transportu świeżej żywności (stosowanego na przykład w branży spożywczej). Podobnie jak spojler dachowy, tak i boczne spojlery kabiny tworzą niemalże jedną płaszczyznę z nadwoziem, co korzystnie wpływa na aerodynamikę. Szyba przednia Urban eTruck jest optycznie wydłużona do dołu. Wśród szczególnych cech wymienić należy kamery (tzw. mirrorcams) zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrznych.
Ze względu na napęd elektryczny Urban eTruck nie posiada klasycznego wlotu powietrza. Zamiast niego zastosowano osłonę przednią typu „black panel” jako komunikacyjny element łączący samochód ciężarowy z otoczeniem. Jest ona przezroczysta i podświetlona diodami LED o wysokiej rozdzielczości. Możliwe są na niej różne wizualizacje. Diody LED mogą na przykład imitować znaną osłonę chłodnicy Mercedes-Benz o strukturze diamentowej, sygnalizować stan roboczy lub stopień naładowania akumulatorów.
Ogólnie rzecz biorąc polaryzacja „hot & cool” tworzy napięcie charakterystyczne dla stylizacji Mercedes-Benz: zmysłowe wymodelowanie powierzchni jest „hot” i w ekscytujący sposób kontrastuje z bardzo technicznymi i precyzyjnymi detalami „cool” w obrębie świateł, kamer czy właśnie osłony przedniej typu „black panel”.