E-Bus Test Bonn 2025: Solaris Urbino 12 electric z napędem modułowym [galeria zdjęć]

Fot. K. Biskupska

W dniach 18-20 marca br. w Bonn odbywały się testy porównawcze miejskich autobusów elektrycznych “Electric Bus Comparison Test 2025”.

Do dyspozycji oddano 4 w pełni elektryczne autobusów 12-metrowe:
– Solaris Urbino 12 electric
– Higer Fencer F1 Integral EV (dystrybutor Scania Germany)
– Iveco Crossway LE City Elec
– VDL Citea LF-122

Solaris Urbino 12 electric

12-metrowa wersja autobusu elektrycznego Urbino wyróżnia się modułowym układem napędowym, który umożliwia rozmieszczenie komponentów systemu na dachu pojazdu, eliminując konieczność stosowania tradycyjnej wieży silnika. Rozwiązanie to optymalizuje przestrzeń pasażerską i zwiększa jej pojemność. Brak wieży ułatwia też konserwację i serwisowanie, szczególnie tym przewoźnikom, którzy mają we flocie również model 18-metrowy. Dzięki unifikacji części – w nowych modelach  zarówno 12- jak i 18-metrowych montowane są te same podzespoły, silnik itd., pojazdy różnią się tylko długością.

Solaris Urbino 12 electric z modułowym układem napędowym, z komponentami umieszczonymi na dachu i w tylnej części podwozia, wraz z silnikiem centralnym z magnesami trwałymi gwarantuje do 30% lepiej zoptymalizowane zarządzanie energią niż poprzedni model. Komfort klimatyczny w autobusach zapewnia ekologiczna klimatyzacja z pompą ciepła CO2.

Fot. K. Biskupska

Prezentowany w Bonn model wyposażono w silnik centralny TSA o mocy 240 kW, chłodzony cieczą. Pięć pakietów akumulatorów Solaris High Energy o łącznej pojemności 500 kWh umieszczono na dachu (w opcji max 6 pakietów – 600 kWh). Zasięg do 600 km (na podstawie zużycia energii w testach SORT 2).

Solaris Urbino 12 electric został zaprojektowany z myślą o różnych metodach ładowania, aby sprostać zróżnicowanym wymaganiom systemów transportu publicznego. Standardowo pojazd ładowany jest za pomocą wtyczki plug-in zlokalizowanej nad pierwszą osią po prawej stronie autobusu. W opcji jest także możliwość zainstalowania jej zarówno po lewej stronie, jak i z przodu i z tyłu pojazdu. Można też wybrać pomiędzy klasycznymi pantografami lub odwróconym pantografem – wszystkie instalowane nad pierwszą osią pojazdu.

Fot. K. Biskupska

W prezentowanej wersji znajduje się 35 miejsc siedzących, z czego 14 jest dostępnych z niskiej podłogi. Autobus pomieści max 100 pasażerów.

Solaris Urbino 12 electric spełnia ponadto wszystkie najnowsze normy bezpieczeństwa, w tym wymogi GSR2 oraz przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa. Kluczowe systemy obejmują m.in.: monitorowanie poziomu rozproszenia uwagi i zmęczenie kierowcy, ostrzeganie pieszych i rowerzystów o nadjeżdżającym pojeździe czy informacje o obecności rowerzystów w martwym polu. Dodatkowo autobus wyposażono w inteligentnego asystenta prędkości, system wykrywania zmęczenia kierowcy oraz nowoczesne lusterka elektryczne, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu użytkowania.

Model Urbino 12 electric z napędem modułowym zyskał uznanie w branży transportu publicznego, zdobywając prestiżową nagrodę Sustainable Bus Award 2025.

Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska