
W dniach 18-20 marca br. w Bonn odbywały się testy porównawcze miejskich autobusów elektrycznych “Electric Bus Comparison Test 2025”.
Do dyspozycji oddano 4 w pełni elektryczne autobusów 12-metrowe:
– Solaris Urbino 12 electric
– Higer Fencer F1 Integral EV (dystrybutor Scania Germany)
– Iveco Crossway LE City Elec
– VDL Citea LF-122
Solaris Urbino 12 electric
12-metrowa wersja autobusu elektrycznego Urbino wyróżnia się modułowym układem napędowym, który umożliwia rozmieszczenie komponentów systemu na dachu pojazdu, eliminując konieczność stosowania tradycyjnej wieży silnika. Rozwiązanie to optymalizuje przestrzeń pasażerską i zwiększa jej pojemność. Brak wieży ułatwia też konserwację i serwisowanie, szczególnie tym przewoźnikom, którzy mają we flocie również model 18-metrowy. Dzięki unifikacji części – w nowych modelach zarówno 12- jak i 18-metrowych montowane są te same podzespoły, silnik itd., pojazdy różnią się tylko długością.
Solaris Urbino 12 electric z modułowym układem napędowym, z komponentami umieszczonymi na dachu i w tylnej części podwozia, wraz z silnikiem centralnym z magnesami trwałymi gwarantuje do 30% lepiej zoptymalizowane zarządzanie energią niż poprzedni model. Komfort klimatyczny w autobusach zapewnia ekologiczna klimatyzacja z pompą ciepła CO2.

Prezentowany w Bonn model wyposażono w silnik centralny TSA o mocy 240 kW, chłodzony cieczą. Pięć pakietów akumulatorów Solaris High Energy o łącznej pojemności 500 kWh umieszczono na dachu (w opcji max 6 pakietów – 600 kWh). Zasięg do 600 km (na podstawie zużycia energii w testach SORT 2).
Solaris Urbino 12 electric został zaprojektowany z myślą o różnych metodach ładowania, aby sprostać zróżnicowanym wymaganiom systemów transportu publicznego. Standardowo pojazd ładowany jest za pomocą wtyczki plug-in zlokalizowanej nad pierwszą osią po prawej stronie autobusu. W opcji jest także możliwość zainstalowania jej zarówno po lewej stronie, jak i z przodu i z tyłu pojazdu. Można też wybrać pomiędzy klasycznymi pantografami lub odwróconym pantografem – wszystkie instalowane nad pierwszą osią pojazdu.

W prezentowanej wersji znajduje się 35 miejsc siedzących, z czego 14 jest dostępnych z niskiej podłogi. Autobus pomieści max 100 pasażerów.
Solaris Urbino 12 electric spełnia ponadto wszystkie najnowsze normy bezpieczeństwa, w tym wymogi GSR2 oraz przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa. Kluczowe systemy obejmują m.in.: monitorowanie poziomu rozproszenia uwagi i zmęczenie kierowcy, ostrzeganie pieszych i rowerzystów o nadjeżdżającym pojeździe czy informacje o obecności rowerzystów w martwym polu. Dodatkowo autobus wyposażono w inteligentnego asystenta prędkości, system wykrywania zmęczenia kierowcy oraz nowoczesne lusterka elektryczne, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu użytkowania.
Model Urbino 12 electric z napędem modułowym zyskał uznanie w branży transportu publicznego, zdobywając prestiżową nagrodę Sustainable Bus Award 2025.














