Drugi historyczny wynik sprzedaży w 2023 i 2. miejsce w rynku – Daimler Truck Polska podsumowuje 2023 rok i planuje 2024

Fot. K.Biskupska

W 2023 r. firma Daimler Truck AG pokazała nową ciężarówkę eActros 600 do transportu długodystansowego. Padła też deklaracja, że od 2039 r. koncern będzie wprowadzał do sprzedaży wyłącznie pojazdy zeroemisyjne. O tym i o wynikach sprzedaży nowych pojazdów marki Mercedes-Benz Trucks i FUSO Canter oraz sprzedaży oryginalnych części w 2023 r. opowiadano na konferencji prasowej 11 stycznia br.

Na spotkaniu obecni byli (na zdjęciu powyżej od lewej): Igor Kaczorkiewicz – head of product & marketing i PR; Piotrek Urban – dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska; Przemysław Rajewski – prezes Daimler Truck Polska Sp. z o.o. i Piotr Materzok – odpowiadający za Customer Services & Parts.

Spółka Daimler Truck Polska odnotowała drugi historyczny wynik sprzedaży – udziały firmy w rynku na koniec 2023 r. wyniosły 18%, co pozwoliło utrzymać 2. miejsce w sektorze pojazdów powyżej 16 t. Liczba nowych rejestracji pojazdów Mercedes-Benz Trucks wyniosła łącznie 5881 sztuk. W przypadku lekkich samochodów ciężarowych FUSO liczba rejestracji wzrosła z 300 szt. w 2022 r. do 357 w roku 2023. To drugi wynik w historii sprzedaży.

Fot. K.Biskupska

2023 rok to powrót do normalności po wysokim szczycie wynikającym z ogromnego zapotrzebowania na transport w poprzednich dwóch latach, potrzeba regulacji i uspokojenia rynków, żeby uniknąć kryzysu, stąd lekkie spowolnienie” – mówi Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska i dodaje: „Poprzedni rok był naszym historycznym wynikiem pod względem udziału w rynku na poziomie 20%. Bardziej jednak liczy się dla nas stały progres pozycji w sektorze w ostatnich 5-6 latach, co biorąc pod uwagę duży wzrost samego rynku, jest ogromnym sukcesem, jesteśmy integralną częścią tego rozwoju”.

Naszym celem jest dostarczenie kompleksowych mobilnych rozwiązań dla każdego rodzaju transportu. Ta strategia znajduje swoje odzwierciedlenie zarówno w przypadku pojazdów z napędem spalinowym, jak i elektrycznym, które na naszym rynku zadebiutowały w 2023 roku. Nie mamy obecnie wątpliwości, że elektromobilność jest nieuchronną zmianą, przed którą wszyscy stoimy i zakres jej zastosowań w transporcie ciężarowym będzie się sukcesywnie zwiększał. W 2030 roku w Europie pojazdy zeroemisyjne mają stanowić połowę użytkowanych flot, choć w Polsce nastąpi to zapewne z pewnym przesunięciem. Jednocześnie koncern Daimler Truck do roku 2039 ma oferować wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, w tym także napędzane wodorem” – skomentował Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska.

Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska (fot. K.Biskupska)

Koncentracja na zintegrowanej ofercie 360°

Wyniki sprzedaży oraz pozycja rynkowa Daimler Truck Polska, to efekt systematycznie wdrażanej koncepcji zintegrowanej oferty 360°, która opiera się na ścisłej współpracy i synergii pomiędzy zespołami sprzedaży i serwisu, zgodnie z hasłem „One team. One direction”. Kompleksowe rozwiązania mobilne dla transportu obejmują po stronie sprzedaży m.in. produkt, usługi, finansowanie, szkolenia TruckTraining, Fleetboard, a także wynajem i odkup pojazdów. Po stronie serwisu oferowane są kontrakty serwisowe (Service Complete), Mercedes-Benz Uptime, portal TruckLife, Serwis 24h, centrum pomocy CAC i Oryginalne Części Zamienne. W 2023 r. 69% kontraktów obejmowało kontrakty serwisowe.

Większą sprzedaż odnotował również Customer Services & Parts: klienci Mercedes-Benz Trucks nabyli o 12,11% więcej oryginalnych części zamiennych, a klienci FUSO o 37, 32%.

Fot. K.Biskupska

W 2023 r. koncern Daimler zdecydował także o utworzeniu na polskim rynku osobnej spółki Daimler Truck Financial Services, która ma rozpocząć działalność z początkiem przyszłego roku. „Decyzja ta odzwierciedla też potencjał i znaczenie naszego rynku transportowego w Europie, obecnie zajmującego trzecią pozycję za Niemcami i Francją” – dodaje Przemysław Rajewski.

Innym ważnym wydarzeniem w ramach specjalizacji spółki Daimler Truck Polska było otwarcie we wrześniu 2023 r. dedykowanego wyłącznie do obsługi sieci serwisowej pojazdów ciężarowych centralnego magazynu części zamiennych w Strykowie. Centrum, którego operatorem logistycznym jest firma Seifert, wieloletni partner Daimlera także w Niemczech, obsługuje obecnie ok. 1000 zamówień dziennie. „Mamy nadzieję, że niebawem uda nam się testowo przeprowadzać niektóre z tych transportów za pomocą eActrosa 300 Tracktora. Specyfika pracy polegająca na przewidywalnych, wahadłowych trasach to idealne środowisko dla tych pojazdów” – komentuje Piotrek Urban.

Piotrek Urban – dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska (fot. K.Biskupska)

Rozwój nowoczesnej sieci dealerskiej i serwisowej

Obecnie sieć Daimler Truck Polska tworzy 8 dealerów, dysponujących 19 lokalizacjami w całej Polsce. Uzupełniają je dodatkowe oddziały serwisowe oraz niezależne, autoryzowane serwisy. Łącznie usługi serwisowe dla pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks są dostępne w 38 punktach. W odpowiedzi na lokalne potrzeby powstał niewielki serwis KTC w Grudziądzu, a w Słubicach placówka Grupy Wróbel, przeznaczona dla pojazdów powracających zza granicy w związku z wprowadzeniem pakietu mobilnościowego. Kolejną dużą inwestycją jest nowoczesna stacja w Tomaszkowie pod Olsztynem firmy EWT Automotive, a także najmniejszy, modelowy punkt „truck format” Grupy Wróbel w Opolu – funkcjonalny, świetnie wyposażony i dogodnie zlokalizowany.

W 2022 i 2023 r. do sieci dołączyły też nowe stacje: GTP w Pile, Autopartner J.A Garcarek w Koninie, EWT Automotive w Białymstoku i Płocku oraz we Wrocławiu należąca do Grupy Wróbel. W najbliższym kwartale uruchomiony zostanie także najnowszy obiekt Daimler Truck Retail Polska w Rudzie Śląskiej. „To placówka sformatowana podobnie jak stacja w Emilianowie pod Warszawą, która zastąpi oddział w Będzinie. Będzie jednak od razu przystosowana do obsługi pojazdów elektrycznych. Kolejna inwestycja naszego dealera powstanie w Siedlcach” – mówi Przemysław Rajewski.

Fot. Daimler Truck Polska

Kierowcy dla kierowców

W 2023 r. kontynuowany był program Show Truck, w ramach którego flagowy model Mercedes-Benz – Actros L z systemem MirrorCam i licznymi udogodnieniami dla kierowcy był testowany w całym kraju i użytkowany przez Actros Team, czyli trójkę zawodowych kierowców – influencerów jakimi są: Kate – TruckDriverka, Adrian Trucker Paker i Artdrive.
Każde z nich pracuje w trochę inny sposób, Kate jeździ na trasach międzynarodowych, Adrian lokalnych, a ArtDrive na bardzo długich – mają więc różne spostrzeżenia, którymi dzielą się w mediach społecznościowych oraz podczas eventów z kierowcami, takich jak np. Master Truck Show. W tym roku w ramach czwartej edycji kampanii planujemy pokazać nowego Show Trucka, którego szata graficzna będzie nawiązywała do czasu transformacji na elektromobilność” – mówi Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing, PR Daimler Truck Polska.

Igor Kaczorkiewicz – head of product & marketing i PR (fot. K.Biskupska)

Daimler Truck Polska dostrzegając jednocześnie główny problem polskich przewoźników – niedobór wykwalifikowanych kierowców – wspólnie z ZMPD rozwija projekt edukacyjny „Actros Team – ruszamy do szkół”, w ramach którego trójka influencerów wraz z ShowTruckiem odwiedzają szkoły branżowe i spotykają się z uczniami klas o profilu kierowcy-mechanika. W 2023 r. udało się wspólnie zorganizować aż 9 takich spotkań, a w tym będą odbywały się kolejne.

Warto dodać, że przez 4 dotychczasowe edycje Kampanii Show Truck, łącznie do testów udostępniono 300 pojazdów, a z jazd skorzystało 4500 klientów.

Fot. K.Biskupska

Debiut eActrosa i gamy elektrycznych pojazdów ciężarowych w Polsce

Centralnym wydarzeniem ub. roku w Daimler Truck Polska była premiera rynkowa eActrosa oraz pozostałych modeli elektrycznych: eEconic oraz FUSO eCanter.
Przygotowywaliśmy się do tego momentu dość długo, celowo odsuwając debiut w Polsce z kilku ważnych względów” – wyjaśnia Przemysław Rajewski i dodaje: Uważaliśmy, że nasz rynek nie jest przygotowany na takie pojazdy i najpierw musimy zadbać o to, żeby klienci mogli je osobiście przetestować, zapoznać się z całym ekosystemem usług, które przygotowaliśmy po to, żeby transformacja miała ekonomiczne uzasadnienie. Ogromnym wsparciem w tym procesie był fakt, że udało nam się przekonać wszystkich naszych dealerów do podjęcia wyzwania i podpisania umów na sprzedaż elektrycznych ciężarówek. Wszyscy także zdecydowali się na zakup pojazdów demonstracyjnych, co uważamy za kluczowe”.

W 2023 roku zarejestrowanych zostało 11 ciężarówek Mercedes-Benz Trucks z napędem elektrycznym, co zapewniło Daimler Truck Polska 2. pozycję w tym sektorze rynku. Wszystkie są pojazdami demonstracyjnymi, do których w tym roku dołączy kilkanaście następnych. Według planów w 2024 r. będzie to ok. 27 rejestracji.

W 2024 r. ruszy “Karawana Journ.e 2024”, co oznacza eventy dla klientów skupione wokół pojazdów elektrycznych eActros, eEconic oraz eCanter.
Planujemy szeroką kampanię dostępnych obecnie pojazdów elektrycznych, które już teraz mogą zaspokajać różne potrzeby transportowe: mamy eActrosa 300 Tractora, eActrosa 400 z zabudową chłodni oraz eEconika do zastosowań komunalnych i małego eCantera”– mówi Igor Kaczorkiewicz i dodaje: „W tym roku kończymy zabudowy komunalne na eActrosie 400. Wszystkie te pojazdy będziemy chcieli zademonstrować statycznie i dynamicznie u naszych dealerów w całej Polsce”.

Fot. K.Biskupska

Bardzo ważnym elementem transformacji jest zapewnienie sieci serwisowej do obsługi pojazdów elektrycznych. Obecnie już 34 z 38 serwisów należących do sieci Daimler Truck Polska dysponuje przeszkolonymi, certyfikowanymi technikami, kolejne punkty dołączą po przeprowadzeniu niezbędnych inwestycji.

Dostępne dziś w Polsce samochody ciężarowe Daimler Truck z napędem elektrycznym znajdują zastosowanie w transporcie lokalnym oraz w miastach. Jednak już pod koniec tego roku zadebiutuje eActros 600 do transportu dalekobieżnego. „eActros 600 otwiera zupełnie nowe perspektywy przed transportem. Nowa kabina ProCabin, mniejsze opory powietrza, nowa elektryczna oś, przewidujący tempomat ePPC, długowieczna bateria, na którą dajemy 10 lat lub do miliona kilometrów gwarancji, nowa architektura 800 V umożliwiająca ładowanie z mocą 1 MW i zasięg 500 km – to wszystko, uwzględniając obowiązkowe pauzy dla kierowców, umożliwi przewozy dalekobieżne. Kolejnym, dalszym krokiem w tę stronę będzie ciężarówka napędzana wodorem o nazwie GenH2, która w ramach testów pokonuje na jednym ładowaniu bez problemu ponad 1000 km – jej debiut koncern planuje na rok 2027” – podsumowuje Igor Kaczorkiewicz.

Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska