Specjalistyczny Unimog 423 – pojazd techniczny do odśnieżania torowisk rozpoczął pracę w zajezdni MPK w Krakowie

Fot. Mercedes-Benz

15 grudnia 2022 r. w zajezdni tramwajowej MPK SA w krakowskiej Nowej Hucie uroczyście przekazano wyjątkowy pojazd Mercedes-Benz Unimog 423, mogący poruszać się zarówno po drodze, jak i po torach. Uzbrojony w pług do odśnieżania, Unimog w zimie jest niezbędny do odśnieżania torowisk.

Zadaniem tego wielofunkcyjnego nośnika narzędzi będzie również utrzymywanie dróg i torowisk także w okresie letnim, dlatego MPK planuje zakup m.in. odkurzacza do oczyszczania torowisk.

Prowadzenie po torach zapewniają dwa skrętne wózki szynowe, które pełnią rolę prowadnic i umożliwiają np. pokonywanie łuków o promieniu 17-18 mimo zablokowanej kierownicy.

Co ważne Unimog może przetaczać każdy rodzaj tramwajów należących do MPK, w tym najcięższego i najdłuższego „Krakowiaka”, który waży 60 ton. Jako nośnik narzędzi pojazd został wyposażony sprzęg do przetaczania tramwajów – przedni zderzak balastowy oraz tylną płytę balastową. Oprócz tego Unimog wyposażony jest w przystawki: przedni wał odbioru mocy, a także gniazda hydrauliczne z przodu, tyłu z boku, które umożliwiają podłączanie narzędzi zewnętrznych – w przypadku MPK jest to na początek pług ze zmienną geometrią, co pozwala ustawić lemiesz pod dowolnym kątem. Poza tym w przedniej części może być podłączona np. zamiatarka, kosiarka, system czyszczenia rowków szyn, a z tyłu np. posypywarka. Rozstaw kół –1435 mm – został dopasowany do rozmiaru torów fabrycznie przez Mercedesa.

Fot. Mercedes-Benz

Uniwersalny Unimog
To wielofunkcyjny nośnik narzędzi, na którym można zabudowywać różne urządzenia niezbędne do prawidłowego utrzymania infrastruktury sieciowej i torowej. Poza torami Unimog jest normalną ciężarówką, ze wszystkimi funkcjonalnościami typowymi dla takiego pojazdu i dopuszczalną masą całkowitą 13,8 t oraz skrzynią, w której można przewozić np. piasek do posypywania torów. Produkcja pod konkretne zamówienie MPK trwała około pół roku, w tym samego podwozia ok. 3-4 miesięcy. Następnie bazowy pojazd trafił do partnera Mercedes-Benz, firmy zabudowującej ZAGRO, której przedstawicielem w Polsce jest firma Fire-Max.

Mercedes-Benz Unimog 423 napędzany jest czterocylindrowym silnikiem o mocy 170 kW, spełniającym normę emisji Euro 6. Pojazd ma napęd stały na obie osie z blokadą mechanizmu różnicowego. Możliwość poruszania się zarówno po drogach, jak i torach jest ogromnym atutem Unimoga i sprawia, że jego funkcjonalność jest praktycznie nieograniczona.

Doskonałą widoczność zapewniają kierowcy nisko osadzona panoramiczna szyba przednia, a także szyby boczne oraz system czterech kamer. Wszystkie szyby zostały wykonane ze szkła odbijającego promienie słoneczne. Jednocześnie Unimog MPK został wyposażony w żółte światła ostrzegawcze na dachu oraz dzwonek tramwajowy – tego wymagała specyfika jego zadań.

Dla MPK wybór nowego Unimoga był podyktowany jego funkcjonalnością, perspektywą długiego użytkowania i możliwościami zastosowań.

Na co dzień pasjonujemy się nowym taborem do przewożenia pasażerów, bo to jest istotą działalności MP. Jednak bez odpowiedniego sprzętu do utrzymania infrastruktury, np. przy intensywnych opadach śniegu, nawet najnowocześniejsze pojazdy nie będą mogły wozić pasażerów, bo nie będą mogły do nich dotrzeć. Dlatego kupiliśmy nowy pojazd techniczny: Mercedes-Benz Unimog” – mówi Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK SA. i dodaje: “Szukaliśmy sprzętu, który by najlepiej odpowiadał naszym potrzebom i myślę, że dobrze wybraliśmy, bo Unimog jest pojazdem rozwojowym. Zgodnie z umową Unimog dotarł do nas do końca roku – i zdążył akurat na pierwszy poważny atak zimy“.

Fot. Mercedes-Benz