KH-kipper w wersji XXL, czyli zabudowa kopalniana W1RB wykonana z blachy Hardox 500 Tuf

Fot. D. Piernikarski

Zabudowa kopalniana KH-kipper W1RB miała swoją premierę w Kielcach na tegorocznych targach Autostrada Nowa Infrastruktura. Zabudowana na podwoziu Scanii G500 XT 8×4 może być ciekawą propozycją dla przemysłu wydobywczego i budownictwa ciężkiego.

Najistotniejszymi czynnikami decydującymi o sukcesie w transporcie w zakładzie górniczym, kopalni czy kamieniołomie jest produktywność, wytrzymałość, bezpieczeństwo i optymalizacja całkowitych kosztów eksploatacji. Ponieważ pojazd w zasadzie nie wyjeżdża na drogi publiczne, można mniej przejmować się przepisami dotyczącymi dopuszczalnej masy całkowitej czy też nacisków na osie – ograniczeniem jest wytrzymałość i niezawodność konstrukcji oraz osiągi i możliwości radzenia sobie w trudnym terenie.

Wywrotka W1RB na 4-osiowym podwoziu Scania G500 XT ma ładowność ok. 39 t, skrzynia ma pojemność ok. 24 m3 (fot. D. Piernikarski)

Pokazana po raz pierwszy na kieleckich targach Scania G500 XT 8×4 wyposażona w kopalnianą zabudowę samowyładowczą KH-kipper W1RB spełnia te wszystkie wymagania. Pojazd ma ładowność 40 t, charakteryzuje się relatywnie niskim zużyciem paliwa, a kluczowe elementy układu napędowego mają wysoką trwałość.

Wielofunkcyjność wywrotki na 4-osiowym podwozu samochodu ciężarowego daje też znaczną przewagę nad wozidłami. Pojazdy mogą służyć do transportu ładunków po różnego rodzaju drogach, od kopalnianych gruntówek po drogi publiczne. Ich zaletą jest także uniwersalność, gdyż mogą być używane do przewożenia różnego rodzaju ładunków: skał, węgla, rud metali, kruszywa. Oczywiście zabudowa kopalniana W1RB może być zamontowana na ciężkich podwoziach innych marek.

60-tonowa Scania G500 XT 8×4 z nową zabudową kopalnianą KH-kipper W1RB (fot. D. Piernikarski)

Ewolucja produktu
Zabudowa KH-kipper W1RB to już 3. generacja zabudów projektowanych z myślą o ekstremalnie trudnych zastosowaniach w przemyśle wydobywczym. Zamontowana na 4-osiowym, odpowiednio skonfigurowanym do ciężkiej pracy podwoziu sprosta nawet najbardziej wymagającym zadaniom.

W tej nowatorskiej konstrukcji wykorzystano doskonałe właściwości stali SSAB Hardox 500 TUF: twardość, odporność na ścieranie i udarność. Rozwój parku maszynowego i unowocześnianie technologii produkcji pozwoliły również na zoptymalizowanie konstrukcji i skrócenie czasu wytwarzania poniżej 100 roboczogodzin. W budowie skrzyni stosowana jest czterokrotnie mniejsza ilość spoin w porównaniu z zabudową kopalnianą poprzedniej generacji (W1MV).

Wywrotka W1RB na 4-osiowym podwoziu Scania G500 XT ma ładowność ok. 39 t. Ładowność zależy oczywiście od masy własnej podwozia. Skrzynia ma pojemność ok. 24 m3. Przy wykorzystaniu blachy Hardox 500 Tuf o grubości 13 mm masa zabudowy jest niższa o ok. 2000 kg w porównaniu z modelem W1MV. Można również zastosować blachę o grubości 15 mm, wówczas zabudowa jest lżejsza o ok. 1600 kg.

Podłoga skrzyni w porównaniu z modelem W1MV została gruntownie przeprojektowana – w jej obszarze nie ma wzmocnień w postaci żeber, kluczowym elementem odpowiadającym za nadanie odpowiedniej sztywności i wytrzymałości tej części skrzyni jest dolna krawędź boczna – tworzy ją specjalny profil przenoszący obciążenia.

Zabudowa jest zamykana tylną burtą unoszoną tak, by umożliwić wypadanie dużych odłamków skalnych. Tylna burta otwiera się automatycznie podczas kiprowania dzięki zastosowaniu zewnętrznego systemu linowego. Mechanizm otwierania burty tylnej zaczyna działać w momencie, gdy skrzynia zaczyna się unosić. Podniesienie skrzyni w części tylnej (tzw. scow-end) zabezpiecza przewożony materiał przed wypadaniem w czasie jazdy. Noże do wybijania kamieni przeciwdziałają ich klinowaniu między oponami.

Tylna burta otwiera się automatycznie dzięki zastosowaniu zewnętrznego systemu linowego (fot. D. Piernikarski)

Potężna oś wywrotu jest elementem nośnym, tylna belka przeciwwjazdowa może być zdemontowana w kopalni. Do ogrzewania dna i ścian skrzyni, mającego na celu zapobieganie przymarzaniu materiału do jej wnętrza, wykorzystuje się ciepło gazów spalinowych.

Zastosowanie wysokiej jakości materiałów do produkcji skrzyni oraz jej przemyślana i trwała konstrukcja wydłużają okres eksploatacji zabudowy. Dla użytkownika oznacza to zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne i obniżenie kosztów – nie ma konieczności kupowania nowego sprzętu. Po wycofaniu z użytkowania podwozia sama zabudowa może nadawać się do ponownego wykorzystania na nowym samochodzie. Niska masa własna skrzyni pozwala na obniżenie kosztów eksploatacyjnych i podniesienie wydajności. Dzięki lekkiej zabudowie wywrotka transportuje większą ilość ładunku, co prowadzi do redukcji zużycia paliwa.

Podłoga w zabudowie W1RB w porównaniu z modelem W1MV została gruntownie przeprojektowana (fot. D. Piernikarski)

Poprawa właściwości użytkowych
Skrzynia wywrotki W1RB jest osadzona niżej, a co za tym idzie znajdująca się niżej górna krawędź burt bocznych ułatwia załadunek, zmniejszając ryzyko uderzeń w burty. Skrzynia ma także bardziej symetryczny kształt w porównaniu z wozidłem przegubowym, a jej szerokość wynosząca w górnej części 3 m ułatwia załadunek większą łyżką.

Obniżone położenie środka ciężkości i możliwość optymalnego rozłożenia materiału podczas załadunku sprawiają, że bezpieczny rozładunek możliwy jest także w trudnym i grząskim terenie. Pojazd bezproblemowo porusza się po ograniczonych przestrzeniach, łatwo pokonuje ciasne zakręty na drogach technologicznych na terenie kopalni.

Dzięki zastosowaniu siłownika hydraulicznego Hyva z serii FE – lżejszego, wymagającego mniejszej ilości oleju – skrócono czas podnoszenia i opuszczania skrzyni do ok. 30–35 s. Przy wielokrotnie powtarzanych cyklach pozwala to na wykorzystanie zaoszczędzonego czasu na większą liczbę cykli, a tym samym na przetransportowanie większej ilości ładunku.

10 kwietnia br. na kieleckich targach Autostrada Nowa Infrastruktura zabudowa kopalniana KH-kipper W1RB miała swoją premierę. Ta innowacyjna konstrukcja stworzona została do maksymalnie efektywnego transportu urobku w kopalniach odkrywkowych. 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku i bez względu na rodzaj pogody (fot. D. Piernikarski)

System hydrauliczny uzupełnia urządzenie Hyva Smart, które monitoruje każdy cykl wywrotu, wspierając kierowcę w podejmowaniu lepszych decyzji, poprawiając bezpieczeństwo i wydajność przed i podczas operacji przechylania.Jedną z funkcji jest możliwość oceny położenia pojazdu względem podłoża – ułatwia to czujnik pochylenia pojazdu. Pozwala to ustawić wywrotkę w taki sposób, aby można było opróżnić skrzynię, nie ryzykując utraty stabilności i wywrócenia ciężarówki. Hyva Smart, wykorzystując informacje z czujnika ciśnienia umieszczonego w siłowniku, waży ładunek. Zebrane dane o wszystkich zagrożeniach powstałych w czasie pracy, a także dane o pojeździe, jak zużycie paliwa, prędkości jazdy oraz dane dotyczące kierowców, transmitowane są na zewnątrz i przechowywane w chmurze.

Urządzenie Hyva Smart waży ładunek i przede wszystkim monitoruje każdy cykl wywrotu i ocenia położenie pojazdu względem podłoża (fot. D. Piernikarski)

Ogromnym ułatwieniem jest kamera Brigade umieszczona w tylnej części pod skrzynią, która pokazuje widok z tyłu. Podnosi to też bezpieczeństwo kierowcy i pomaga podczas podjeżdżania pod lej zasypowy kruszarki. Wykorzystując sztuczną inteligencję, kamera wykrywa i rozpoznaje ludzką postać w zdefiniowanym obszarze i niezawodnie ostrzega kierowcę wizualnie i/lub dźwiękowo przed możliwą kolizją.

Daszek nad kabiną, będący przedłużeniem przedniej ściany skrzyni, ma 3 m szerokości, dzięki czemu skutecznie chroni kabinę przed uderzeniami materiału skalnego podczas załadunku, ale również podczas jazdy z ostrego wzniesienia, gdy ładunek będący na samej górze może zsuwać się w stronę kabiny.

Dobre prognozy
Nowa wywrotka KH-kipper W1RB na podwoziu Scanii pomyślnie przeszła testy w realnych warunkach eksploatacji. Od producenta wiemy, że spalanie paliwa znajdowało się na poziomie ok. 10 l/h – dla porównania: wozidło o podobnej ładowności spala powyżej 20 l paliwa na godzinę pracy.

Pierwsze zamówienia na nową wywrotkę W1RB już są, zainteresowani są odbiorcy m.in. z Afryki (Ghana), Czech, Szwecji – tam zabudowa ma również znaleźć się w Scania Demo Center. Przedstawiciele KH-kipper rozmawiają z producentami podwozi innych marek.

Andrzej Kamionka (fot. KH-kipper)

Andrzej Kamionka, prezes KH-kipper:Wywrotki kopalniane to produkt, z którego jesteśmy dumni, w Europie w tym segmencie nie mamy poważnej konkurencji. Inni producenci adaptują na potrzeby kopalń rozwiązania ‘cywilne’, którymi dysponują, my mamy już 3. generację wywrotek kopalnianych. Uważam, że nasza nowa wywrotka W1RB to produkt klasy światowej. Nie ma wzmocnień pod podłogą, jest o połowę mniej części niż w poprzednim modelu, jest też mocno odchudzona – na jej konstrukcję użyliśmy o 20% mniej materiału niż w poprzedniej wersji. Zastosowaliśmy mocniejszy materiał – Hardox 500 Tuf. Pod względem użytkowym jest także udoskonalona i w całości wpisuje się w cele związane z redukcją emisji CO2 i ogólnie – w zrównoważony rozwój“.

Autor: Dariusz Piernikarski