Renault Trucks K520 6×6 z zabudową Hydrofast do transportu drewna we flocie Tartaku Manex [galeria zdjęć]

Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera

Prezentujemy pojazd do transportu leśnego należący do Tartaku Manex: Renault Trucks K520 6×6 z zabudową Hydrofast do przewozu drewna stosowego. Pojazd tak skonfigurowany jest wytrzymały, uniwersalny, a do tego został efektownie stuningowany. Pojazd w obiektywnie spottera Heńka Anielskiego – galeria zdjęć pod opisem.

Tartak Manex, z siedzibą w Ściechowie w województwie lubuskim, od 14 lat zajmuje się obróbką drewna i jego transportem. Zaczęło się od produkcji i sprzedaży drewna kominkowego oraz opałowego. Następnie działalność rozszerzono o produkcję elementów do produkcji palet, a następnie więźby dachowej. Naturalnym etapem rozwoju firmy była rozbudowa parku maszynowego i w 2018 r. zakup drugiego zakładu tartacznego. Dwa lata później obydwa zakłady zaczęły produkować palety jednorazowe i zainwestowano w nowoczesną suszarnię do palet. Dziś po ciągłych inwestycjach w rozwój technologii obróbki drewna Tartak Manex może pochwalić się nowoczesnym parkiem maszynowym i wykwalifikowanym personelem.

Naszymi partnerami są wiodące firmy branży budowlanej i drzewnej oraz firmy produkujące wyroby ogrodowe, zdobyliśmy ich zaufanie i nie możemy tego zadowolenia stracić. Oferowanie usług na wysokim poziomie jest naszym priorytetem” – komentował Przemysław Manikowski, prezes Tartaku Manex, podczas odbioru nowego pojazdu Renault Trucks K520 6×6 z zabudową Hydrofast do transportu drewna.

Przekazanie pojazdu podczas targów Eko-Las w Mostkach k. Świebodzina. Od lewej na zdjęciu: Przemysław Manikowski – prezes Tartaku Manex, Adam Żmujdzin – właściciel Hydrofast, Piotr Trapp – reprezentant handlowy Renault Trucks Polska, Marcin Majak – dyrektor sprzedaży Renault Trucks Polska (fot. K. Biskupska)

Moim marzeniem było mieć samochody do transportu leśnego w konfiguracji 6×6. Stopniowo rozbudowywałem flotę i teraz mam już 28 pojazdów przystosowanych do pracy w tartaku” – opowiedział nam właściciel nowego pojazdu z drapieżnym oklejeniem i dodał: „Dziś do naszej floty dołączył kolejny wilk, pierwsza renówka we flocie. Decyzja o zakupie była szybka, bo widziałem, jak pojazd radził sobie w terenie. Do tego świetny kontakt i porozumienie z reprezentantem handlowym Piotrem Trappem i w 5 minut podjąłem decyzję”.

Podczas przygotowania specyfikacji właścicielowi przyświecała myśl o uniwersalności pojazdu. „Będziemy nim wozić i 5-metrową kłodę, i papierówkę, chcemy być uniwersalni na tle innych firm i wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów zagranicznych. Dlatego też m.in. Hydrofast przygotował dla nas pełną podłogę. No i masa pojazdu jest istotna, dlatego zainwestowaliśmy w aluminiowe felgi. Większa zabudowa plus aluminiowe obręcze daje nam lżejszy zestaw, by załadować jak najwięcej drewna” – wyliczał właściciel.

Podwozie Renault Trucks K520

Renault Trucks K520 6×6 napędzane jest 13-litrowym silnikiem DE13 o maksymalnej mocy 520 KM (390 kW) rozwijanej w zakresie 1430–1700 obr/min i momencie obrotowym 2550 Nm dostępnym w zakresie od 990 obr/min do 1400 obr/min. Silnik współpracuje ze wzmocnioną zautomatyzowaną skrzynią biegów Optidriver Xtended ATO 2614 XTREM o rozpiętości przełożeń 11,73–0,79, przeznaczoną do trudnych warunków eksploatacji, dwoma przełożeniami pełzającymi (przełożenia 32,04 oraz 19,38) i pięcioma przełożeniami do jazdy wstecz. W samochodzie zastosowano mosty tylne ze zwolnicami i blokadą mechanizmu różnicowego oraz pojedynczy most przedni. Przełożenie przekładni głównej to 3,76.

Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera

Tak zestrojony układ przeniesienia napędu pozwala uzyskać tak bardzo pożądany kompromis pomiędzy doskonałymi własnościami trakcyjnymi na terenowych drogach leśnych i komfortową oraz ekonomiczną jazdą po drogach utwardzonych. Jazdę ułatwia elastyczny tempomat oraz funkcja Optiroll umożliwiająca rozłączenie napędu i toczenie się z maksymalnym wykorzystaniem bezwładności pojazdu w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Algorytm sterujący pracą skrzyni biegów w trybie Fuel ECO wykorzystuje funkcję Optivision, w której znajomość topografii terenu pozwala na optymalizację strategii doboru przełożeń. Oczywiście nie zapomniano o funkcjach ułatwiających jazdę w terenie, jak np. możliwość manualnego podwyższenia prędkości obrotowej silnika czy też przełącznik pozwalający na selektywny wybór poszczególnych blokad układu napędowego.

Pojazd ma zawieszenie mechaniczne na wszystkich osiach – przednia oś o nośności 9 t ma 3-piórowy wzmocniony resor paraboliczny i stabilizator standardowy, osie tylne są również zawieszone na 3-piórowych resorach parabolicznych ze stabilizatorem i amortyzatorem, ich nośność to 2×13 t. Na wszystkich osiach zastosowano mało wrażliwe na zabrudzenie hamulce bębnowe, hamowanie wspomaga również zwalniacz Optibrake+ o maksymalnej mocy hamowania 340 kW.

Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera

Tak skonfigurowany pojazd technicznie nadaje się do ciągnięcia zestawu o masie całkowitej sięgającej nawet 70 t. Podwozie zostało przygotowane do jazdy terenowej. Kąt natarcia wynosi 30°, kąt rampowy to 21,5°, wzmacniana rama ma podłużnice o grubości 13 mm. Prześwit (z obciążeniem) wynosi z przodu 331 mm, z tyłu jest to 327 mm. Na stalowych obręczach zamontowano drogowo-terenowe opony Bridgestone M748 EVO 385/65 R22,5 (oś prowadząca) oraz L355 EVO 315/80 R22,5 (osie tylne) o solidnej rzeźbie bieżnika i wysokiej trakcji na nierównych nawierzchniach. Kabinę wyposażono w 3-częściowy zderzak stalowy. Stalowy zbiornik paliwa po prawej stronie ma pojemność 505 l.

Renault Trucks K520 6×6 ma bogato wyposażoną kabinę SleeperCab z dolną leżanką o szerokości 670 mm i długości 2018 mm. Do przechowywania bagażu można wykorzystać schowki pod dachem, 2 schowki pod leżanką, z których 1 dostępny jest od wewnątrz i od zewnątrz, w schowku środkowym pod leżanką znajduje się również lodówka o pojemności 24 l. Wysokość wewnątrz kabiny od tunelu środkowego do szyberdachu wynosi 11 853 mm, a sam tunel ma zaledwie 200 mm wysokości, jest to więc na tyle obszerne wnętrze, aby kierowca mógł się w nim czuć komfortowo. Z zewnątrz, nad krawędzią górnej szyby, umieszczono belkę LED pełniącą funkcję oświetlenia dalekosiężnego, są stroboskopowe światła robocze, z tyłu zainstalowano belkę z oświetleniem roboczym oraz dodano boczne belki dolne z oświetleniem pozycyjnym. Instalacja elektryczna samochodu została fabrycznie przygotowana do montażu żurawia.

Felgi aluminiowe Alcoa Wheels Dura-Bright – ich użytkowanie nie tylko obniża masę pojazdu, ale i koszty eksploatacji floty (fot. K. Biskupska)

Zabudowa i przyczepa Hydrofast

Na podwoziu Renault Trucks K 6×6 zabudowano platformę Hydrofast do przewozu drewna stosowego. Przednia ściana jest wykonana z profili aluminiowych o podwyższonej wytrzymałości, podłoga platformy została pokryta blachą ryflowaną i płytą wodoodporną. Atrakcyjne wizualnie przeciwwjazdowe osłony boczne z blachy aluminiowej są otwierane i zostały polakierowane w firmowym kolorze, umieszczono na nich również logo firmy.

Fot. K. Biskupska

Zabudowa została wyposażona w kłonice EXTE D7 – po 4 na stronę. 3-osiowa przyczepa z obrotnicą BPW (1+2) ma powierzchnię załadowczą o długości 7200 mm, wyposażono ją w 3 osie SAF Intradisc o nośności 9000 kg z zawieszeniem pneumatycznym i hamulcami tarczowymi. Druga oś jest osią podnoszoną. Przyczepę wyposażono w uchwyt pozwalający na podciąganie przyczepy żurawiem. Rama przyczepy jest wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Boczne osłony przeciwwjazdowe wykonane są z blachy aluminiowej i wykończone w identyczny sposób, jak osłony podwozia. Przyczepa została wyposażona w kłonice EXTE D7 – po 6 na stronę.

Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska

Kompletny zestaw tworzy Renault Trucks K520 6×6 z zabudową Hydrofast, żurawiem LIV Tajfun 150 z kabiną i 3-osiowa przyczepa z obrotnicą Hydrofast z kłonicami EXTE. Całość na felgach aluminiowych Alcoa Dura-Bright. Pojazd w obiektywnie spottera Heńka Anielskiego (zdjęcia poniżej):

Renault Trucks K520 6×6 Hydrofast Alcoa Durabright EVO_1
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera
Fot. Heniek Anielski, Ciężarówki w obiektywie spottera