
Prezentujemy pojazd do transportu leśnego należący do Tartaku Manex: Renault Trucks K520 6×6 z zabudową Hydrofast do przewozu drewna stosowego. Pojazd tak skonfigurowany jest wytrzymały, uniwersalny, a do tego został efektownie stuningowany. Pojazd w obiektywnie spottera Heńka Anielskiego – galeria zdjęć pod opisem.
Tartak Manex, z siedzibą w Ściechowie w województwie lubuskim, od 14 lat zajmuje się obróbką drewna i jego transportem. Zaczęło się od produkcji i sprzedaży drewna kominkowego oraz opałowego. Następnie działalność rozszerzono o produkcję elementów do produkcji palet, a następnie więźby dachowej. Naturalnym etapem rozwoju firmy była rozbudowa parku maszynowego i w 2018 r. zakup drugiego zakładu tartacznego. Dwa lata później obydwa zakłady zaczęły produkować palety jednorazowe i zainwestowano w nowoczesną suszarnię do palet. Dziś po ciągłych inwestycjach w rozwój technologii obróbki drewna Tartak Manex może pochwalić się nowoczesnym parkiem maszynowym i wykwalifikowanym personelem.
„Naszymi partnerami są wiodące firmy branży budowlanej i drzewnej oraz firmy produkujące wyroby ogrodowe, zdobyliśmy ich zaufanie i nie możemy tego zadowolenia stracić. Oferowanie usług na wysokim poziomie jest naszym priorytetem” – komentował Przemysław Manikowski, prezes Tartaku Manex, podczas odbioru nowego pojazdu Renault Trucks K520 6×6 z zabudową Hydrofast do transportu drewna.

„Moim marzeniem było mieć samochody do transportu leśnego w konfiguracji 6×6. Stopniowo rozbudowywałem flotę i teraz mam już 28 pojazdów przystosowanych do pracy w tartaku” – opowiedział nam właściciel nowego pojazdu z drapieżnym oklejeniem i dodał: „Dziś do naszej floty dołączył kolejny wilk, pierwsza renówka we flocie. Decyzja o zakupie była szybka, bo widziałem, jak pojazd radził sobie w terenie. Do tego świetny kontakt i porozumienie z reprezentantem handlowym Piotrem Trappem i w 5 minut podjąłem decyzję”.
Podczas przygotowania specyfikacji właścicielowi przyświecała myśl o uniwersalności pojazdu. „Będziemy nim wozić i 5-metrową kłodę, i papierówkę, chcemy być uniwersalni na tle innych firm i wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów zagranicznych. Dlatego też m.in. Hydrofast przygotował dla nas pełną podłogę. No i masa pojazdu jest istotna, dlatego zainwestowaliśmy w aluminiowe felgi. Większa zabudowa plus aluminiowe obręcze daje nam lżejszy zestaw, by załadować jak najwięcej drewna” – wyliczał właściciel.
Podwozie Renault Trucks K520
Renault Trucks K520 6×6 napędzane jest 13-litrowym silnikiem DE13 o maksymalnej mocy 520 KM (390 kW) rozwijanej w zakresie 1430–1700 obr/min i momencie obrotowym 2550 Nm dostępnym w zakresie od 990 obr/min do 1400 obr/min. Silnik współpracuje ze wzmocnioną zautomatyzowaną skrzynią biegów Optidriver Xtended ATO 2614 XTREM o rozpiętości przełożeń 11,73–0,79, przeznaczoną do trudnych warunków eksploatacji, dwoma przełożeniami pełzającymi (przełożenia 32,04 oraz 19,38) i pięcioma przełożeniami do jazdy wstecz. W samochodzie zastosowano mosty tylne ze zwolnicami i blokadą mechanizmu różnicowego oraz pojedynczy most przedni. Przełożenie przekładni głównej to 3,76.

Tak zestrojony układ przeniesienia napędu pozwala uzyskać tak bardzo pożądany kompromis pomiędzy doskonałymi własnościami trakcyjnymi na terenowych drogach leśnych i komfortową oraz ekonomiczną jazdą po drogach utwardzonych. Jazdę ułatwia elastyczny tempomat oraz funkcja Optiroll umożliwiająca rozłączenie napędu i toczenie się z maksymalnym wykorzystaniem bezwładności pojazdu w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Algorytm sterujący pracą skrzyni biegów w trybie Fuel ECO wykorzystuje funkcję Optivision, w której znajomość topografii terenu pozwala na optymalizację strategii doboru przełożeń. Oczywiście nie zapomniano o funkcjach ułatwiających jazdę w terenie, jak np. możliwość manualnego podwyższenia prędkości obrotowej silnika czy też przełącznik pozwalający na selektywny wybór poszczególnych blokad układu napędowego.
Pojazd ma zawieszenie mechaniczne na wszystkich osiach – przednia oś o nośności 9 t ma 3-piórowy wzmocniony resor paraboliczny i stabilizator standardowy, osie tylne są również zawieszone na 3-piórowych resorach parabolicznych ze stabilizatorem i amortyzatorem, ich nośność to 2×13 t. Na wszystkich osiach zastosowano mało wrażliwe na zabrudzenie hamulce bębnowe, hamowanie wspomaga również zwalniacz Optibrake+ o maksymalnej mocy hamowania 340 kW.

Tak skonfigurowany pojazd technicznie nadaje się do ciągnięcia zestawu o masie całkowitej sięgającej nawet 70 t. Podwozie zostało przygotowane do jazdy terenowej. Kąt natarcia wynosi 30°, kąt rampowy to 21,5°, wzmacniana rama ma podłużnice o grubości 13 mm. Prześwit (z obciążeniem) wynosi z przodu 331 mm, z tyłu jest to 327 mm. Na stalowych obręczach zamontowano drogowo-terenowe opony Bridgestone M748 EVO 385/65 R22,5 (oś prowadząca) oraz L355 EVO 315/80 R22,5 (osie tylne) o solidnej rzeźbie bieżnika i wysokiej trakcji na nierównych nawierzchniach. Kabinę wyposażono w 3-częściowy zderzak stalowy. Stalowy zbiornik paliwa po prawej stronie ma pojemność 505 l.
Renault Trucks K520 6×6 ma bogato wyposażoną kabinę SleeperCab z dolną leżanką o szerokości 670 mm i długości 2018 mm. Do przechowywania bagażu można wykorzystać schowki pod dachem, 2 schowki pod leżanką, z których 1 dostępny jest od wewnątrz i od zewnątrz, w schowku środkowym pod leżanką znajduje się również lodówka o pojemności 24 l. Wysokość wewnątrz kabiny od tunelu środkowego do szyberdachu wynosi 11 853 mm, a sam tunel ma zaledwie 200 mm wysokości, jest to więc na tyle obszerne wnętrze, aby kierowca mógł się w nim czuć komfortowo. Z zewnątrz, nad krawędzią górnej szyby, umieszczono belkę LED pełniącą funkcję oświetlenia dalekosiężnego, są stroboskopowe światła robocze, z tyłu zainstalowano belkę z oświetleniem roboczym oraz dodano boczne belki dolne z oświetleniem pozycyjnym. Instalacja elektryczna samochodu została fabrycznie przygotowana do montażu żurawia.

Zabudowa i przyczepa Hydrofast
Na podwoziu Renault Trucks K 6×6 zabudowano platformę Hydrofast do przewozu drewna stosowego. Przednia ściana jest wykonana z profili aluminiowych o podwyższonej wytrzymałości, podłoga platformy została pokryta blachą ryflowaną i płytą wodoodporną. Atrakcyjne wizualnie przeciwwjazdowe osłony boczne z blachy aluminiowej są otwierane i zostały polakierowane w firmowym kolorze, umieszczono na nich również logo firmy.

Zabudowa została wyposażona w kłonice EXTE D7 – po 4 na stronę. 3-osiowa przyczepa z obrotnicą BPW (1+2) ma powierzchnię załadowczą o długości 7200 mm, wyposażono ją w 3 osie SAF Intradisc o nośności 9000 kg z zawieszeniem pneumatycznym i hamulcami tarczowymi. Druga oś jest osią podnoszoną. Przyczepę wyposażono w uchwyt pozwalający na podciąganie przyczepy żurawiem. Rama przyczepy jest wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Boczne osłony przeciwwjazdowe wykonane są z blachy aluminiowej i wykończone w identyczny sposób, jak osłony podwozia. Przyczepa została wyposażona w kłonice EXTE D7 – po 6 na stronę.


Kompletny zestaw tworzy Renault Trucks K520 6×6 z zabudową Hydrofast, żurawiem LIV Tajfun 150 z kabiną i 3-osiowa przyczepa z obrotnicą Hydrofast z kłonicami EXTE. Całość na felgach aluminiowych Alcoa Dura-Bright. Pojazd w obiektywnie spottera Heńka Anielskiego (zdjęcia poniżej):















