Liczba rejestracji nowych przyczep i naczep ciężarowych w 2023 r. w Polsce zmalała o 10,2% r/r – łącznie zarejestrowano 25 336 nowych pojazdów, w tym 23 454 naczepy oraz 1882 przyczepy. Spadek liczby rejestracji wynikał głównie ze spadku popytu na pojazdy ciągnione, to natomiast wynikało ze słabnącej koniunktury w gospodarce europejskiej.
Prezentowane w artykule dane liczbowe (bez rejestracji czasowych) podajemy za statystykami publikowanymi przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Pomimo że dołożyliśmy wszelkich starań, aby przygotować rzetelne materiały, nie ponosimy jednak odpowiedzialności za dokładność zapisów zawartych w CEP. Tradycyjnie prosimy więc o potraktowanie tych danych jako informacyjne, mające na celu ukazanie głównych trendów, a nie jako szczegółowych wyników sprzedaży.
→ W tym linku nasze opracowanie światowego rankingu producentów naczep Top 20 – w czołówce pięć firm europejskich, w tym jedna z Polski ←
Rejestracje naczep
W 2023 r. w Polsce najwięcej naczep ciężarowych i specjalnych (> 3,5 t dmc.) we wszystkich grupach produktowych sprzedała firma EWT Truck & Trailer Polska, będąca dystrybutorem marki Schmitz Cargobull – wg danych IBRM Samar zarejestrowano 6310 nowych pojazdów tej marki (wzrost o 0,6% r/r), co dało udział rynkowy na poziomie 26,9%. Drugie miejsce zajmuje marka Krone (polski importer – Pozkrone) – zarejestrowano 4381 nowych naczep, jest to więcej o 6,5% w porównaniu z wynikiem z 2022 r. – dało to Krone udział w rynku wynoszący 18,7%. Wielton, dostarczając 3638 naczep (spadek o 3,5% r/r), umocnił swój udział na rynku polskim: 15,5% w 2023 r., dla porównania: 12,8% jeszcze w 2021 r.
Zauważalnie gorzej radziła sobie polska firma Eurotrailer, będąca dystrybutorem pojazdów marki Kögel, przekazując klientom 1660 naczep (spadek o 36,3% r/r, udział w rynku 7,1%). Ze statystyk wynika, że w ubiegłym roku z kłopotami musiała radzić sobie firma Schwarzmüller, która co prawda utrzymała piąte miejsce w rankingu producentów naczep, ale austriacki producent przekazał klientom zaledwie 734 naczepy, było to o 45% mniej niż w 2022 r. Na stabilnym poziomie działała firma Bodex – spadek sprzedaży wyniósł zaledwie 0,8% (609 szt.), za to firma MEGA zdołała dostarczyć aż o 94,1% pojazdów więcej niż w 2022 r. – było to 555 szt. Niesłabnącym popytem cieszyły się wywrotki Kempf – klienci odebrali 461 naczep (427 szt. w 2022 r., wzrost o 8% r/r). Warto odnotować udaną sprzedaż naczep marki Feber (Inter Cars) – klienci zarejestrowali 380 pojazdów tej marki (300 szt. w 2022 r., wzrost o 26,7% r/r).
Rok 2023 za udany z pewnością może uważać również firma Lux-Truck, będąca autoryzowanym dealerem marki Fliegl, przekazując swoim klientom 370 naczep – o 7,9% więcej niż w 2022 r. Zarejestrowano również 333 nowe naczepy CIMC – to wzrost rejestracji o 37,6% r/r. Niestety spadek rejestracji aż o 57,8% r/r odnotowała firma Kässböhrer, sprzedając 332 naczepy – dla porównania: w 2022 r. zarejestrowano w Polsce 785 nowych naczep tej marki.
Wykres 1. Rejestracja nowych naczep ciężarowych i specjalnych > 3,5 t dmc. w 2023 r. z podziałam na producentów: rejestracje, udziały rynkowe (dane wg IBRM Samar)
Fig 1. Registrations of new semi-trailers and special semi-trailers with a GVW. > 3.5 t in 2023, divided into producers: registrations, market shares (data according to IBRM Samar)
Rejestracje przyczep
W 2023 r. klienci odebrali 2404 przyczepy ciężarowe i specjalne (spadek o 15,4% r/r). Liderem rynku, podobnie jak w 2022 r., była firma Wecon, sprzedając 818 pojazdów – było to o 7,3% więcej niż rok wcześniej. Wielton przekazał swoim klientom 373 przyczepy (+11% r/r). Zajmująca trzecią pozycję firma GT Trailers przekazała 216 pojazdów (–55,4% r/r). Klienci zarejestrowali również 168 przyczep wyprodukowanych przez Redos Trailers (–34,1% r/r). W czołówce rankingu producentów przyczep ciężarowych i specjalnych znalazły się jeszcze firmy: MHS – 130 szt., Konar – 99 szt., Hüffermann – 49 szt., Zasław – 43 szt., Rolfo – 41 szt. oraz Meiller Kipper – 40 szt.
Wykres 2. Rejestracja nowych przyczep ciężarowych i przyczep specjalnych > 3,5 t dmc. w 2023 r. z podziałam na producentów: rejestracje, udziały rynkowe (dane wg IBRM Samar)
Fig 1. Registrations of new trailers and special trailers with a GVW > 3.5 t in 2023, divided into producers: registrations, market shares (data according to IBRM Samar)
Specjalizacja w naczepach utrzymana
Jeśli weźmiemy pod uwagę naczepy ciężarowe i specjalne wykorzystywane najczęściej w transporcie dalekobieżnym (klasyfikowane w statystykach jako skrzyniowe i platformowe), to w 2023 r. zarejestrowano 11 525 pojazdów tego typu (15 229 w 2022 r., spadek o 24,3%). Pojazdy takie stanowiły 49,1% całej sprzedaży naczep. Dla porównania: w 2022 r. było to 60%. Wyraźnie więc widać spadek zainteresowania nowymi naczepami ze strony firm realizujących typowe przewozy dalekobieżne.
Liderem w tej grupie produktowej jest marka Krone (3151 szt., spadek rejestracji o 3,8% r/r), 2587 szt. to pojazdy marki Wielton (–22,4% r/r), a 2559 to naczepy Schmitz Schmitz Cargobull (–20,7% r/r). Kögel dostarczył 1596 takich pojazdów, o 36,7% mniej niż rok wcześniej. Wśród producentów, których naczepy kurtynowe i skrzyniowo-kurtynowe były chętnie wybierane przez polskich klientów, znaleźli się jeszcze Schwarzmüller (565 szt.), Berger (297 szt.), Fliegl (211 szt.), CIMC (196 szt.) oraz Kässbohrer (171 szt.).
W 2023 r. polscy klienci zarejestrowali łącznie 5495 naczep klasyfikowane jako furgonowe (4579 szt. w 2022 r., wzrost o 20% r/r). Wśród nich znajdują się chłodnie (2541 szt.), izotermy (1884 szt.) oraz typowe naczepy furgonowe (1070 szt.). Pozycja Schmitz Cargobull w tym segmencie naczep w dalszym ciągu jest niezagrożona (3493 szt., w tym 3350 chłodni i izoterm oraz 143 uniwersalne naczepy furgonowe), druga w tej grupie firma Krone przekazała nabywcom 1106 pojazdów (w tym 696 chłodni i izoterm oraz 410 furgonów). Wielton przekazał klientom 251 takich pojazdów (w tym 3 chłodnie). Zarejestrowano również 184 chłodnie marki Lamberet i 172 chłodnie Chereau.
Rejestracje naczep wywrotek osiągnęły w 2023 r. poziom 3818 pojazdów, jest to o 39,1% więcej niż w 2022 r. (2744 szt.). Ubiegłorocznym liderem polskiego rynku naczep wywrotek jest Wielton exaequo z firmą MEGA – obaj producenci przekazali po 554 pojazdy. Na kolejnej pozycji jest firma Bodex – 518 szt., na podium znalazł się również Kempf, dostarczając 461 wywrotek. Powyżej 100 wywrotek przekazali klientom również tacy producenci, jak Inter Cars (Feber) – 380 szt., Zasław – 249 szt., Benalu – 208 szt., Schmitz Cargobull – 193 szt., Schwarzmüller – 160 szt. oraz Meiller Kipper – 104 szt.
W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce 285 naczep klasyfikowanych jako niskopodwoziowe (spadek o 15,4% r/r). Według statystyk IBRM Samar liderem rynku został Langendorf, dostarczając 56 pojazdów, MAX Trailer sprzedał 34 naczepy tego typu, a Kässbohrer – 32 szt. Odnotujmy jeszcze to, że firma Emtech przekazała 25 niskopodwoziówek, Bodex – 24, klienci zarejestrowali również 23 naczepy Janmil, 22 pojazdy Faymonville oraz 20 naczep Macuga.
Sprzedano również 706 naczep cystern (636 szt. w 2022 r., wzrost o 11% r/r). Na czele w tej grupie produktowej znalazła się firma Magyar ze 101 pojazdami. PRO-WAM dostarczyło 100 cystern, BC-LDS oraz LAG – po 85 szt. Klienci odebrali również 69 cystern Kässbohrer, 55 pojazdów marki STOKOTA oraz 44 naczepy Feldbinder sklasyfikowane jako cysterny. W grupie naczep silosowych (klasyfikowanych jako naczepy typu pojemnik do przewozu materiałów sypkich) odnotowano 166 rejestracji (–29,4% r/r), w tym znalazło się 56 pojazdów marki Feldbinder, 53 – Spitzer, 37 – Kässböhrer.
Na 1004 zarejestrowane naczepy podkontenerowe 245 z nich wyprodukował Wielton, 146 – D-TEC, 135 – CIMC, 124 – Krone, 68 – Fliegl, 65 – Schmitz Cargobull oraz 63 – Kögel.
Autor: Dariusz Piernikarski
Wykres 3. Rejestracje nowych naczep i przyczep ciężarowych według najważniejszych typów w 2023 r. (dane wg IBRM Samar)
Fig. 3. Registrations of new semi-trailers and trailers split by the most important types in 2023 (data according to IBRM Samar)