Scania Polska podsumowuje 2023 rok

O osiągnięciach Scanii Polska w 2023 r. na corocznej konferencji prasowej informowali (od lewej): Paweł Paluch – dyrektor ds. marketingu i komunikacji, Wojciech Rowiński – dyrektor generalny, Waldemar Cymerys – dyrektor generalny Scania Finance Polska, Adam Łęczycki – dyrektor ds. digitalizacji oraz Krzysztof Rosół – dyrektor działu usług serwisowych (fot. Scania Polska)

Tradycyjnie w grudniu Scania Polska podsumowała wyniki swojej działalności. Udane wyniki sprzedaży, poprawa udziałów rynkowych, rozpoczęcie sprzedaży elektrycznych modeli Scania, nowe usługi – tak w skrócie można podsumować rok 2023 w Scanii Polska SA.

Scania Polska A.D. 2023 to organizacja, którą tworzy 11 dealerów (w tym 9 własnych), 40 serwisów (w tym 28 własnych), 1019 pracowników (w tym 472 mechaników).

Scania poprawia wyniki
W roku 2023 wciąż panował wysoki popyt na samochody ciężarowe mimo wysokiej inflacji i spadku poziomu PKB. Istniejące w poprzednich latach trudności związane z niedoborem komponentów i zerwaniem łańcuchów dostaw zostały już pokonane. Można było odrabiać opóźnienia w produkcji, terminy dostaw uległy normalizacji. Rynek zaczął funkcjonować w normalny, przewidywalny sposób.

Na koniec listopada 2023 r. zarejestrowano w sumie 4869 nowych pojazdów Scania – było to o 29,4% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r., co dało udział rynkowy w segmencie > 16 t dmc. na poziomie 16,6% (poprawa o 3,2% r/r). Do końca listopada 2023 r. dostarczono 4042 ciągniki siodłowe (+42% r/r) oraz 827 podwozi pod zabudowę(–9,9% r/r).
Powodem do zadowolenia w Scanii Polska było również to, że organizacja jest największym dostawcą samochodów pożarniczych w globalnej sieci Scanii z udziałem 15,8% oraz śmieciarek − udział 29,3%. W Polsce udziały te wynoszą odpowiednio: 80% w przypadku pojazdów pożarniczych (155 szt. w 2023 r.) i 40% w przypadku śmieciarek.

Oferta usług
W ubiegłym roku w serwisach Scania w Polsce kontynuowano szkolenia, które obejmowały pracowników wszystkich szczebli, tj. zarówno mechaników, doradców serwisowych, jak i kierowników. Niezmiennie stawiano przy tym na jakość, budowano różne poziomy kompetencji załóg. Co ważne, szkolenia obejmowały również nowe technologie – sieć serwisowa intensywnie przygotowuje się do obsługi elektrycznych pojazdów Scania.

W mijającym roku pierwsze elektryczne pojazdy Scanii trafiły już do odbiorców – są to np. floty HAVI Logistics i VW Poznań.

Z myślą o ciężarowych elektrykach w Nadarzynie powstaje hub ładowania pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym – będą to 4 punkty ładowania po 350 kW. Inwestycję tę Scania w ramach konsorcjum Milence (TRATON, Volvo Trucks, Daimler Trucks) realizuje wspólnie z Ekoen.

Usługi serwisowe Scanii to również kontrakty obsługowo-naprawcze Pro Care (300 pojazdów objętych kontraktem w 2023 r.) oraz Fleet Care, obejmujące tak istotne dla użytkownika aspekty, jak prewencyjne wymiany komponentów i monitoring stanu pojazdu poprzez portal klienta. Wśród użytkowników starszych pojazdów dużą popularnością cieszyła się oferta pakietów serwisowych Scania Classic.

Nowością w ofercie była powiązana z kontraktami obsługowo-naprawczymi oferta ubezpieczeniowa Scania Insurance, obejmująca m.in. pokrycie kosztów leczenia kierowcy za granicą, pokrycie kosztów pojazdu zastępczego i kosztów przestoju pojazdu.

Scania Finance niezmiennie zapewniała klientom różnorodne, elastyczne rozwiązania finansowe, np. leasing, pożyczki czy oferty sezonowe, obniżenie rat czy restrukturyzację wcześniej zawartych umów – obecnie z usług Scania Finance korzysta 46% klientów, sfinansowano zakup 2163 pojazdów (wzrost o 32% r/r).

Działa platforma internetowa dla klientów Scanii w Polsce – w jednym miejscu dostępne są wszystkie informacje na temat samochodów Scania, działa również internetowe biuro obsługi klienta eBOK Scania, w którym można np. sprawdzić saldo rozrachunków, wykonać płatności, podpisać niezbędne umowy czy zgody RODO, a także uzyskać dostęp do danych telematycznych. Z aplikacji mobilnej Scania Driver korzysta już ponad 2000 użytkowników. Dzięki niej kierowca uzyskuje informacje na temat swojego stylu jazdy czy kierowanego pojazdu.

Intensywnie działał program Scania Zawsze na Czele. Przeprowadzono w sumie 32 testy, przejechano ponad 185 tys. km ze średnim zużyciem paliwa 21,4 l/100 km (ładunek średnio 30 t, średnia prędkość jazdy 67 km/h).

Nowością jest możliwość skonfigurowania i zakupu pojazdu online. Na razie oferta Scania Online dotyczy wyłącznie ciągników siodłowych 4×2 wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym. Klient po zalogowaniu jest prowadzony krok po kroku przez proces konfiguracji pojazdu, a ponieważ wykorzystywane są przy tym dane dotyczące jego floty, efektem jest pojazd optymalnie dobrany do jego potrzeb.

W nadchodzącym roku działalność firmy Scania w Polsce koncentrować się będzie na rozbudowie sieci serwisowej. Rozbudowane zostaną serwisy w Grajewie, Krakowie, Koszalinie i Poznaniu. W Nadarzynie i Gliwicach powstaną centra napraw powypadkowych, wystartują prace nad nowymi lokalizacjami w Słubicach, Słupsku i Tarnobrzegu. Do 2025 r. sieć serwisowa Scanii Polska ma mieć 300 stanowisk roboczych, co oznacza zwiększenie dostępności dla klientów o 20%.

W mijającym roku pierwsze elektryczne pojazdy Scania trafiły już do odbiorców – są to np. floty HAVI Logistics i VW Poznań. Pojazdy demonstracyjnie odwiedzają potencjalnych klientów. Elektryczna Scania 25P gościła także na prowadzonych przez dra Dariusza Piernikarskiego zajęciach ze studentami Politechniki Lubelskiej (fot. D. Piernikarski)
Fot. D. Piernikarski