Pompa do betonu BETONSTAR H68 − najdłuższa na rynku seryjnie produkowana pompa

BETONSTAR H68-6RZ (fot. K. Biskupska)

Jedną z ostatnich nowości wprowadzonych na polski rynek przez firmę HANSA jest 68-metrowa pompa do betonu BETONSTAR, najdłuższa na rynku seryjnie produkowana pompa.

Podczas czerwcowych„Drzwi otwartych” w siedzibie kieleckiej firmy zaprezentowano również inne pojazdy BETONSTAR, FML oraz różne zabudowy z oferty firmy HANSA. Oprócz premierowego pokazu pompy na rozległym placu wystawowym ustawiono także: pompy do betonu BETONSTAR − modele 24- i 43-metrowe (H24, H43), nową konstrukcję , czyli 51-metrowy model H51 zabudowany na 4-osiowym podwoziu oraz pompogruszkę BETONSTAR Allstar. Były również betonomieszarki FML o poj. mieszalnika 9 m3 i 10 m3, wywrotki trójstronne i tylnozsypowe FML, systemy wymienne, lekkie zabudowy skrzyniowe z żurawiami Fassi na Iveco Daily oraz pojazdy z żurawiami hydraulicznymi i hakowce dla branży komunalnej i budowlanej. Zainteresowani mogli przyjrzeć się również pompom stacjonarnym oraz masztom kroczącym.

Portfolio istniejącej od 1996 r. kieleckiej firmy HANSA stale się powiększa: betonomieszarki hybrydowe też już są w ofercie, tak jak i 3-osiowe naczepy z betonomieszarką FML.

Fot. K. Biskupska

BETONSTAR H68-6RZ

W centrum wydarzenia stała ona − 68-metrowa pompa do betonu BETONSTAR H68.20 zabudowana na 6-osiowym podwoziu Mercedes-Benz Arocs 12×4, najdłuższa obecnie na rynku seryjnie produkowana pompa. Ta 6-ramienna maszyna do betonu z masztem składanym w systemie „RZ” ma imponujący zasięg pionowy 67,06 m i poziomy 63,06 m. Pompa jest również w stanie podawać mieszankę betonową na głębokość 52,3 m poniżej poziomu gruntu.

Wydajność pompowania to 160 m3/h lub 200 m3/h betonu pod maksymalnym ciśnieniem 81 bar. Pompa H68 ma 6 ramion bezkolizyjnych. Wyposażona jest w linię pompującą, czyli rurociąg z minimalną liczbą kolanek zamontowanych na ramionach, co ułatwia podawanie betonu, zmniejsza możliwość przestojów spowodowanych zatkaniem betonem i gwarantuje łatwiejszy montaż i demontaż rur.

Długość pojazdu przewożącego pompę w stanie złożonym nie przekracza 14,56 m. Hydraulicznie odchylane przednie i tylne nogi podporowe zapewniają maksymalną stabilność. Nad pracą urządzenia czuwa system sterowania Smartstar Control.

Pompa H68 ma 6 ramion bezkolizyjnych (fot. K. Biskupska)
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska

Nowe pompy na placu firmy Hansa

Inne nowe konstrukcje, które odwiedzający mogli zobaczyć, to pompy do betonu BETONSTAR modele 24- i 43-metrowe (H24, H43), a także nowość − pompę H51 z 5-ramiennym masztem typu „RZ” i agregatem o wydajności 160 m3/h lub 200 m3/, zamontowaną na 4-osiowym podwoziu Mercedes-Benz Arocs. Jest to ewolucja sprawdzonej pompy H47. Wysięgnik ma zasięg pionowy 51 m i poziomy 45 m, zastosowano rury przesyłowe o średnicy 125 mm (opcjonalnie rurociąg dwupłaszczowy 125 mm). Do intuicyjnej kontroli parametrów pracy maszyny – również zużycia paliwa – można wykorzystać system Smartstar, opcjonalnie z systemem kontroli stabilności ASC. Beton jest pompowany pod maksymalnym ciśnieniem 81 bar.

Producent oferuje również mocniejszy agregat o wydajności 140 m3/h z opcją montażu w pompach do betonu H24 na podwoziach 2- lub 3-osiowych i H30 montowanych na podwoziach 3-osiowych. Oba pojazdy cechuje duża łatwość manewrowania na placu budowy. Wszystkie pompy mają w standardzie zamontowany rurociąg ESSER.

Każda maszyna BETONSTAR wyposażona jest w komponenty pochodzące od renomowanych producentów, takich jak Bosch-Rexroth (pompy robocze), HAWE Hydraulics (hydraulika), HETRONIC (sterowanie). Konstrukcje wykonane są ze stali o wysokiej wytrzymałości SSAB Strenx, dzięki czemu maszty są mocniejsze i lżejsze. Co ważne, każda maszyna w standardzie wyposażona jest m.in. w zacisk węża końcowego oraz myjkę wysokociśnieniową.

Odwiedzający imprezę nie mogli nie zauważyć kompaktowej pompogruszki BETONSTAR Allstar o wysięgu 32 m, z mocnymi agregatami o ciśnieniu roboczym 81 bar (fot. K. Biskupska)

Maszyny FML

Podczas wydarzenia prezentowano również pojazdy FML, jedynego w Polsce producenta hydraulicznych betonomieszarek samochodowych. Pokazano ultralekkie betonomieszarki FML o pojemności mieszalnika 9 m3 i 10 m3, który jest wykonany z trudnościeralnej stali Hardox zapewniającej dużą trwałość użytkową w tym najbardziej wymagającym środowisku pracy.
Pokazano też nowość w ofercie firmy HANSA – wywrotki trójstronne i tylnozsypowe FML, przystosowane do przewozu materiałów sypkich lub masy bitumicznej. Ich konstrukcja również wykonana jest z trudnościeralnej stali Hardox, co nadaje im odpowiednią sztywność i jednocześnie niską masę. Wyładunek towaru ułatwia unikatowy kształt zabudowy (litera U) oraz zastosowanie nowoczesnych siłowników hydraulicznych. Warto dodać, że fabryka FML istnieje już ponad 50 lat.

Ultralekka betonomieszarka FML (fot. K. Biskupska)

Zabudowa betonomieszarka wymiennie z wywrotką

Prezentowano też bardzo uniwersalne i ekonomiczne rozwiązanie, a mianowicie system wymienny montowany na podwoziu ciężarowym, pozwalający na stosowanie zabudowy betonomieszarki wymiennie z wywrotką. To kompleksowe rozwiązanie dla betoniarni, kopalń oraz żwirowni zapewniające funkcjonalność pojazdu w ciągu całego roku. Umożliwia wykorzystanie jednego podwozia – najczęściej w konfiguracji podwozia pod wywrotkę (tylnozsypową, trójstronną, dwustronną itp.) lub betonomieszarkę o dowolnej pojemności. Wszystko w zależności od potrzeb użytkownika, ale bez wątpienia największą zaletą systemu jest czas, gdyż zamiana jednej zabudowy na drugą jest stosunkowo prosta, wymaga obecności zaledwie 2 osób i trwa kilkanaście minut.

System składa się z następujących elementów głównych: ramy pośredniej połączonej na stałe z podwoziem, układu zaczepów bocznych oraz wewnętrznych służących do osadzenia i zabezpieczenia zabudowy wymiennej, siłowników hydraulicznych pionowych do podnoszenia zabudów i zabezpieczeń zabudowy na ramie pośredniej. Znajduje się tam również pulpit z wejściami szybkozłączy (elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne w zależności od rodzaju zabudowy), sterowanie całym systemem wraz z panelem obsługowym, układ hydrauliczny ze zbiornikiem oleju i pompą o wydajności dopasowanej do potrzeb zabudowy oraz nogi podporowe odstawcze o nośności do 12 t dla każdej wymiennej zabudowy.

System wymienny montowany na podwoziu ciężarowym pozwala na stosowanie zabudowy betonomieszarki wymiennie z wywrotką (fot. K. Biskupska)
Fot. K. Biskupska

Bogato na placu wystawowym

HANSA ma swojej ofercie również fabrycznie nowe wywrotki z żurawiami hydraulicznymi i hakowce, a także lekkie zabudowy skrzyniowe oraz wywrotki z HDS. Znajdują zastosowanie w hurtowniach budowlanych, firmach komunalnych do zbierania odpadów oraz transporcie złomu w branży recyklingu. Takie pojazdy prezentowały się na placu gotowe do wydania klientom. Warto dodać, że plac przed budynkiem głównym firmy sukcesywnie się powiększa i aktualnie trwa proces jego rozbudowy.

Podczas spotkania w siedzibie firmy pokazano również jeden z trzech i to ten największy, stacjonarny magazyn części zamiennych do pomp i betonomieszarek. Magazyn w Kielcach rośnie z dnia na dzień, a jego powierzchnia to już ponad 1000 m2. W ofercie ponad 1500 pozycji części oryginalnych i zamienników, m.in. tłoków, uszczelek, węży gumowych, płyt ciernych, pierścieni, rur, kolan, podzespołów hydraulicznych oraz elektrycznych.

Autor: Katarzyna Biskupska

Nowość w ofercie firmy HANSA – wywrotki trójstronne i tylnozsypowe FML (fot. K. Biskupska)
Fot. K. Biskupska
HANSA ma w swojej ofercie fabrycznie nowe wywrotki z żurawiami hydraulicznymi, hakowce oraz lekkie zabudowy skrzyniowe z żurawiami Fassi , a także wywrotki z HDS (fot. K. Biskupska)
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Opracowana przez FML betonomieszarka z rynną hydrauliczną sterowaną radiowo lub ręcznie. Ma długość ok. 9 m i promienień obrotu 180°, pozwala na transportowanie mieszanki betonowej na odległość do 10 m bez używania maszyn do pompowania betonu (fot. K. Biskupska)
Obecni podczas imprezy byli również partnerzy firmy HANSA − spółka A3 Bodybuilder pokazała zabudowę A3 z żurawiem hydraulicznym i urządzeniem hakowym (fot. K. Biskupska)
Fot. K. Biskupska