Światowy ranking producentów naczep 2023. W czołówce pięć firm europejskich, w tym jedna z Polski

Światowy ranking producentów naczep Top 20 (grafika: Michał Bykowski, Samochody Specjalne)

Zespół magazynu Global Trailer we wrześniu 2023 r. opublikował po raz kolejny globalny ranking producentów naczep. Prezentujemy światową czołówkę – Top 20.

Po ustaniu pandemii Covid-19 rynek powoli powracał do normy, odrabiano opóźnienia w dostawach pojazdów, minimalizowano wciąż istniejące problemy w dostawach komponentów. Szczególnie godna uwagi była radość płynąca z powrotu do nawiązywania kontaktów twarzą w twarz podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze. Można śmiało powiedzieć, że panuje zgoda co do tego, że nasza branża rozwija się dzięki osobistym interakcjom międzyludzkim, zdecydowanie bardziej preferowanym niż spotkania za pośrednictwem kamer i ekranów komputerów. Ten powrót do normalnych relacji biznesowych był niewątpliwie jednym z wielu czynników wpływających na wzrost produkcji naczep w skali globalnej.

>>>Tu link do najnowszego raportu “Światowy ranking naczep 2024″<<<

W dalszym ciągu trwała inwazja Rosji na Ukrainę. Europejscy producenci w zdecydowanej większości wycofali się z rynku rosyjskiego zarówno w obszarze zakontraktowanych tam dostaw materiałów i komponentów, jak i produkcji pojazdów gotowych i ich sprzedaży na tamtejszym rynku. Brak tak dużego rynku zbytu został szybko zagospodarowany – możliwe stało się szybsze odrabianie opóźnień w dostawach na rynki Unii Europejskiej. Początkowa niepewność w zakresie dostaw i cen energii straciła na znaczeniu, prowadzenie biznesu utrudniała jednak wysoka i trudna do kontrolowania inflacja.

Top 20 – ranking naczep 2023

China International Marine Containers (CIMC) Vehicles Group nadal króluje niepodzielnie, z całkowitą szacowaną produkcją 1,8 razy przekraczającą wynik następnego rywala – amerykańskiej firmy Hyundai Translead. Wyprodukowano 152 000 pojazdów – i jest to o 21,7% mniej niż w poprzednim analizowanym okresie. Należy zauważyć, że dane dotyczące pojazdów CIMC są szacunkowe ze względu na wnioski o zapewnienie zgodności złożone przez HKEX i Chinext. Producent zazwyczaj co roku podaje wielkość produkcji, która jest generalnie zgodna z wielkością sprzedaży. W tym przypadku zespół Global Trailer na podstawie giełdowych sprawozdań finansowych miał dostęp do danych dotyczących wielkości sprzedaży z trzech kwartałów i oszacował wyniki dla całego okresu objętego rankingiem.W ramach strategicznego rozwoju CIMC Vehicles uwalnia większe korzyści i potencjał wzrostu wydajności. Strategia biznesowa obejmuje m.in. automatyzację produkcji, intensywny rozwój na rynku krajowym z wykorzystaniem rozwiązań w zakresie elektryfikacji oraz nowych koncepcji w zakresie dostaw ostatniej mili. Producent wzmacnia również współpracę z innymi producentami z branży.

Korporacja CIMC Vehicles produkuje swoje pojazdy lokalnie w zakładach na terenie Chin, Australii, Ameryki Północnej, Belgii oraz Wielkiej Brytanii, w Polsce funkcjonuje montownia (fot. D. Piernikarski)

Patrząc na tegoroczny ranking, należy zauważyć, że dla amerykańskich producentów naczep analizowany okres był czasem bardzo korzystnej koniunktury. Zajmująca drugą pozycję w rankingu firma Hyundai Translead zwiększyła produkcję o 5,3%, pozostali amerykańscy producenci obecni w prezentowanej przez nas pierwszej dwudziestce rankingu – a jest to w sumie 8 firm – również odnotowali znaczące wzrosty produkcji.

Krone awansowało na 3. pozycję. Produkcja w analizowanym okresie wyniosła 59 000 pojazdów, było to o 9,6% więcej rok do roku. Swój sukces Krone zawdzięcza zdecydowanemu postawieniu na automatyzację procesów przemysłowych, zmniejszanie śladu węglowego, a także cyfryzację oraz elektryfikację swoich produktów. Przykładem tych działań mogą być tak innowacyjne pojazdy jak chłodnia eCool Liner oraz naczepa kurtynowa eMega Liner, w których wykorzystano zelektryfikowane osie będące w czasie jazdy generatorami prądu.

Producent wprowadził ostatnio na rynek 5. generację naczep ProfiLiner, wyposażonych w nowoczesne systemy mocowania ładunku Multi Lash, Multi Flex Flat oraz Multi Strap (fot. Krone)

W poprzedniej edycji rankingu Schmitz Cargobull zajął 3. miejsce, w tym roku europejski lider musiał zadowolić się 4. pozycją. W analizowanym okresie niemiecki producent dokładał wszelkich starań, aby zminimalizować trudności związane z zaopatrzeniem i wzrostem cen, jednak produkcja spadła o 5% (wyprodukowano 58 000 pojazdów) – nie udało się skutecznie zrekompensować większych kosztów produkcji i zaopatrzenia. Schmitz Cargobull jest jedynym producentem mogącym konkurować pod względem liczby miejsc produkcji z CIMC Vehicles. Firma ma 5 fabryk na terenie Niemiec, a także fabryki w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, na Litwie oraz Turcji. Wojna na Ukrainie spowodowała zamknięcie fabryki w Rosji. Mimo słabszego wyniku Schmitz Cargobull nie rezygnuje z wprowadzenia nowych produktów, innowacyjnych technologii transportu drogowego, które zapewniają zrównoważone, ekologiczne rozwiązania dla flot w całej Europie i poza nią.

W 2023 r. Schmitz Cargobull rozpoczął dostawy do klientów zelektryfikowanej naczepy chłodniczej S.KOeCool wyposażonej w elektryczny agregat chłodniczy S.CU ep85 o mocy chłodniczej 15,8 kW i mocy grzewczej 10,5 kW oraz agregat prądotwórczy zintegrowany z jedną z osi (fot. Schmitz Cargobull)

Opierając się na swojej strategii międzynarodowej wielomarkowości, Grupa Wielton utrzymała 10. miejsce w rankingu mimo spadku produkcji o 3,8% rok do roku (wyprodukowano łącznie 25 114 pojazdów). W Grupie Wielton znajdują się obecnie firmy Wielton SA, Fruehauf, Lawrence-David, Langendorf i Viberti oraz przejęta pod koniec 2021 r. hiszpańska firma Guillén Desarrollos Industriales (GDI). Grupa planuje dalszy wzrost mocy produkcyjnych, odświeżenie gamy produktów i podnoszenie efektywności operacyjnej. Również rozbudowa i modernizacja europejskich fabryk (Polska, Francja i Wielka Brytania) są wysoko na liście priorytetów – od listopada 2021 r. spółka Langendorf Polska produkuje naczepy niskopodwoziowe w zakładzie w Wieluniu. Wydaje się, że koncentracja grupy na wzroście powinna sprawić, że te pozytywne trendy będą nadal odzwierciedlane w rocznych danych o produkcji.

Pod koniec 2022 r. roku Wielton wprowadził modernizacje i ulepszenia w swoich flagowych wywrotkach. Modele Bulk Master i Weight Master zostały udoskonalone pod kątem zwiększenia ich trwałości i użyteczności (fot. Wielton)

Kässbohrer, Talson Trailer i Tirsan Treyler, czyli producenci należący do Grupy Tirsan, odnotowali łącznie wzrost produkcji o 6,3% do poziomu 18 015 pojazdów, jednak nie pozwoliło to na utrzymanie ubiegłorocznej pozycji w rankingu – Grupa musiała zadowolić się 12. pozycją. Wyprodukowanie 24 750 pojazdów pozwoliło Stoughton Trailers na wyprzedzenie Tirsana – amerykanie zwiększyli w okresie objętym rankingiem swoją produkcję o 65% i w efekcie awansowali z 13. na 11. pozycję w rankingu. Niemiecki Kögel Trailer odnotował spadek produkcji o 5%, co przy awansie Amerykanów oznaczało spadek z 12. na 13. miejsce. Ostatnim z europejskich producentów, który znalazł się w pierwszej dwudziestce,jest austriacka Grupa Schwarzmüller – wyprodukowanie 10 061 pojazdów (spadek o 5,3% r/r) pozwoliło na zajęcie 16. pozycji.

W tegorocznym raporcie pojawił się nowy uczestnik – wietnamska firma THACO Trailers, która błyskawicznie zabłysnęła na liście rankingowej z roczną produkcją 10 000 szt., co pozwoliło na zajęcie od razu 17. miejsca.

Jak przygotowano raport?
Chociaż w prezentowanym rankingu producentów naczep bazowano na całkowitej produkcji jako kluczowym kryterium oceny, to na światowym rynku z sukcesem działa wielu producentów, którzy oferują wysoce wyspecjalizowane pojazdy, a ich produkcja może być sprzeczna z prostotą produkcji wielkoseryjnej z maksymalną wydajnością. Dlatego zestawienie nie porównuje przychodów ani rentowności firm, ale powinno służyć jako obraz obecnej sceny producentów naczep wyłącznie z punktu widzenia skali produkcji.

Mimo że tegoroczna edycja rankingu magazynu Global Trailer, tak jak i poprzednie, została opracowana z najwyższym zaangażowaniem w dokładność i profesjonalizm, nadal ranking ten ma charakter jedynie poglądowy. Autorzy raportu skontaktowali się z ponad 100 producentami OEM na całym świecie. Jeśli nie można było uzyskać oficjalnych danych dotyczących wielkości produkcji bezpośrednio od producenta, poszukiwano danych w źródłach branżowych (oficjalnie publikowane dane statystyczne). Jeśli dane szacunkowe nie były dostępne, marka nie była brana pod uwagę. Prezentowany raport dotyczy sprzedaży w ramach czasowych od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2023 r., chyba że wskazano inaczej.

Niektóre dane dotyczące produkcji mogą być jednak niemiarodajne. Przygotowując raport, oczekiwano jedynie wartości liczbowych określających wielkość produkcji naczep, jednak niektórzy producenci dostarczyli informacje, które obejmowały również produkcję innego asortymentu, takiego jak nadwozia (zabudowy) samochodów ciężarowych i/lub kontenery intermodalne. Ponieważ autorzy rankingu nie byli w stanie w miarodajny sposób zweryfikować otrzymanych danych, zaufali informacjom od producentów. Inni producenci OEM zdecydowali się nie ujawniać wielkości produkcji z różnych powodów, w tym ze względu na poufność czy zgodność z przepisami giełdowymi lub po prostu nie odpowiedzieli przed upływem terminu.

Ranking czołowych 20 producentów naczep wg Global Trailer [1, 2]; podane dane dotyczą okresu 01.07.2022–30.06.2023); (podkreślono producentów europejskich)

Miejsce Producent Kraj pochodzenia Wielkość produkcji
2023
Wielkość produkcji
2022
Zmiana Zmiana miejsca
1 CIMC VehiclesGroup Chiny 152 000* 194 248* –21,7% 1 -> 1
2 Hyundai Translead USA 83 480 79 262 5,3% 2 -> 2
3 Krone Niemcy 59 000 53 841 9,6% 4 -> 3
4 Schmitz Cargobull Niemcy 58 000 61 032 –5,0% 3 -> 4
5 WabashNational USA 50 286 46 674 7,7% 5 -> 5
6 Utility Trailer Manufacturing USA 50 020* 42 379* 18,0% 6 -> 6
7 Great Dane USA 42 000 38 200* 9,9% 7 -> 7
8 Randon Brazylia 34 910 32 198 8,4% 9 -> 8
9 Facchini Brazylia 30 762 33 150 –7,2% 8 -> 9
10 Wielton Group Polska 25 114 26 111 –3,8% 10 ->10
11 Stoughton Trailers USA 24 750 15 000* 65% 13 -> 11
12 Tirsan Group Turcja 18 015 16 950 6,3% 11 -> 12
13 Kögel Trailer Niemcy 14 686 15 457 –5,0% 12 -> 13
14 Librelato Brazylia 13 239 11 734 12,8% 14 -> 14
15 Pitts Trailers USA 11 100* 4 645* 139,0% 26 -> 15
16 Schwarzmüller Group Austria 10 061 10 629 –5,3% 15 -> 16
17 THACO Trailers Vietnam 10 000 NOEM
18 Fontaine USA 9 180* 4 735 93,9% 25 -> 18
19 Manac Kanada 8 200 7 450 10,1% 17 -> 19
20 EnTrans International USA 8 100* 6 939* 16,7% 18 -> 20

NOEM – nowy producent, poprzednio nie uwzględniany w rankingu
* dane orientacyjne, pozyskane z innych źródeł niż producenci

Opracowanie Dariusz Piernikarski

Bibliografia

  1. Top 20 Trailer OEM ranking, “Global Trailer“, issue 66, September2022.
  2. Top 20 Trailer OEM ranking, “Global Trailer“, issue 70, September 2023.