
Zarząd koncernu Scania podjął decyzję o zamknięciu fabryki nadwozi autobusów w Słupsku. Ma to związek ze zmianą globalnej strategii produkcji autobusów, która polega na stopniowym wygaszeniu części produkcji i zamknięciu fabryki nadwozi autobusów w firmie Scania Production Słupsk w pierwszym kwartale 2024 r. i koncentracja na budowie podwozi. Drugi zakład koncernu w Kobylnicy k. Słupska, produkujący podwozia typu K (dla autobusów niskowejściowych oraz autokarów), gdzie pracuje 200 pracowników, będzie działał bez zmian.
Decyzja motywowana jest negatywnymi zmianami na globalnym rynku w segmencie autobusów. Przekłada się to na spadek liczb zamówień na nowe autobusy i powoduje trwałą utratę rentowności tego segmentu. Segment autobusów mocno odczuł negatywne skutki pandemii koronawirusa, i choć sytuacja na rynku stopniowo się unormowała, tempo odbudowy jest niewystarczające. Ponadto, planowane wdrożenie zmian w przepisach prawa dotyczących autobusów wymaga znacznych inwestycji w nowe technologie, zarówno teraz, jak i w przyszłości.
Scania będzie w dalszym ciągu produkować podwozia do autobusów z szeroką gamą układów napędowych, ale zaprzestanie produkcji podwozi typu Scania Citywide, Scania Interlink oraz podwozi niskopodłogowych. W ramach nowej strategii Scania oferuje kompletne autobusy we współpracy z wybranymi producentami zabudów i partnerami z branży.”Zaprzestanie produkcji nadwozi autobusów nie będzie miało wpływu na produkcję podwozi typu K realizowanych w Polsce od jesieni zeszłego roku. Z naszej linii produkcyjnej zjeżdża 12 podwozi dziennie. Wierzymy w dalszy rozwój tego obszaru” – powiedział Richard Wardemark, dyrektor produkcji Scania Production Słupsk S.A.
“Większość produkcji autobusów Scania zawsze opierała się na współpracy z producentami zabudów i wysokim poziomie świadczonych usług. To podejście będzie dalej rozwijane, teraz w jeszcze bliższej współpracy z producentami nadwozi i partnerami, aby zaoferować naszym klientom kompletne rozwiązania” – dodał Stefano Fedel, dyrektor sprzedaży i marketingu w Scania.
Co ze zwalnianymi pracownikami?
W związku ze zmianą strategii pracę straci 847 osób.Pracownicy objęci planowanymi zwolnieniami otrzymają odpowiednie odprawy, a także przygotowane przez pracodawcę wsparcie obejmujące m.in. doradztwo zawodowe, możliwość szkoleń w celu zmiany kwalifikacji zawodowych oraz inne świadczenia.
“To trudna decyzja poprzedzona szczegółowymi, licznymi analizami prowadzonymi na poziomie koncernu Scania. Scania Production Słupsk S.A. to ponad 30 lat budowania unikatowych kompetencji, zaangażowania, wspólnoty lojalnych współpracowników oraz tradycji tworzenia wyjątkowego produktu. Musimy pożegnać część naszych pracowników z ciężkim sercem i ogromnym szacunkiem do ich dotychczasowej pracy. Rozpoczynamy rozmowy ze związkami zawodowymi. Zaproponujemy wsparcie dla zwalnianych pracowników oferując więcej niż wynika z przepisów prawa” – powiedział Robert Eriksson, dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk S.A.
