PGK Śrem stawia na ekologiczne pojazdy komunalne zasilane CNG/LNG

„W dalszym ciągu chcemy rozwijać niskoemisyjność w Śremie i w naszym przedsiębiorstwie. Z tymi samochodami już dzisiaj mamy 50-procentowy udział pojazdów ekologicznych w naszej flocie, a ich zalety są bardzo istotne zarówno dla ludzi, jak i środowiska” – argumentował prezes PGK Śrem Paweł Wojna podczas prezentacji nowych pojazdów (fot. Renault Trucks)

Flota pojazdów do selektywnej zbiórki odpadów Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie powiększyła się w 2022 r. o 14 nowych jednostek. Wszystkie są zasilane ekologicznym paliwem CNG/LNG.

Inwestycja w rozbudowę floty Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie wynikała przede wszystkim z ponaddwukrotnego wzrostu ilości odpadów zbieranych selektywnie, takich jak papier, tworzywa sztuczne, szkło kolorowe i bezbarwne przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości odpadów zmieszanych trafiających do instalacji komunalnej i na składowisko. Park pojazdów przedsiębiorstwa zasiliło 14 nowoczesnych pojazdów komunalnych marki Iveco i Renault, służących do odbioru selektywnie zebranych odpadów. Inwestor, PGK Śrem, przeznaczył na ten cel 12,41 mln zł. Zakup był możliwy m.in. dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Racjonalna Gospodarka Odpadami”. Dotacja wyniosła 587 tys. zł, pożyczka 6,92 mln zł. Przetarg na dostawę pojazdów wygrała firma SLT Group.

W zamówieniu zrealizowanym przez Grupę SLT znalazły się 4 hakowce marki Skibicki na podwoziu Iveco Daily z silnikiem zasilanym CNG (fot. J. Krasik)

Ponieważ PGK w Śremie od lat wykorzystuje w swojej flocie samochody zasilane gazem CNG/LNG, także i tym razem postawiono na zalety płynące z zastosowania tego rodzaju paliwa. Tym samym udział pojazdów niskoemisyjnych w śremskiej spółce wynosi obecnie 50%, a więc znacznie powyżej limitu wymaganego w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Komunalną flotę PGK Śrem wzmocniły też 2 pojazdy Renault Trucks D 18 Wide P4×2 320  NG przeznaczone do obsługi pojemników dzwonowych z żurawiem zakabinowym marki PM o maksymalnym momencie udźwigu 6,3 tm i wysięgu poziomym 9 m oraz 12-tonowe urządzenie hakowe Skibicki. Ze względu na zwiększone obciążenie przodu pojazdu nośność osi przedniej w obu przypadkach wynosi 9 t (standardowo 7,5 t), natomiast opony mają rozmiar 385/65 R22,5 (standardowo 315/80 R22,5) (fot. Renault Trucks)

Niskoemisyjne i ekologiczne
Za realizację całości zamówienia odpowiadała firma SLT Group i to ona dostarczyła specjalistyczne samochody komunalne zabudowane na podwoziach Iveco Daily, Iveco S-Way i Renault Trucks D Wide – wszystkie były wyposażone w silniki zasilane CNG lub LNG. Na samochodach znalazły się nowoczesne zabudowy firm Skibicki, Konar, NTM. Były to następujące pojazdy: samochód ciężarowy z systemem bramowym (1 szt.), samochód ciężarowy z systemem hakowym (4 szt.), samochód ciężarowy z systemem hakowym i żurawiem zakabinowym HDS (2 szt.) przeznaczone do obsługi pojemników dzwonowych, samochód ciężarowy – śmieciarka dwukomorowa (2 szt.), samochód ciężarowy – śmieciarka (1 szt.), samochód ciężarowy – śmieciarka dwukomorowa BIO (1 szt.), samochód ciężarowy – śmieciarka BIO (2 szt).

Podwozie Iveco S-Way 340 6×2 LNG posłuży jako nośnik zabudowy – dwukomorowej śmieciarki BIO firmy NTM (fot, J.Krasik)

Oprócz tego w zrealizowanym zamówieniu znalazł się ciągnik siodłowy Iveco S-Way LNG, który będzie obsługiwać naczepę z ruchomą podłogą STAS MF EcoStar.

Z przeznaczeniem na dłuższe trasy i do większych ładunków: ciągnik siodłowy Iveco S-Way zasilany LNG wyposażony w zbiorniki mogące pomieścić aż 960 l LNG, o zasięgu na jednym tankowaniu do 1600 km. Pojazd ten będzie obsługiwać naczepę z ruchomą podłogą STAS MF EcoStar – pojazd dostarczyła firma PTM Polska (fot. J. Krasik)
Dostarczona przez PTM Polska naczepa z ruchomą podłogą STAS MF EcoStar ma pojemność 92 m 3, tylna klapa i dach otwierane są hydraulicznie (fot. PTM)

Tym samym PGM Śrem po raz kolejny udowodniło, że na terenie Polski należy do krajowych liderów wykorzystujących pojazdy komunalne zasilane paliwami alternatywnymi. Sukces ten wynika ze ścisłej współpracy przedsiębiorstwa z partnerami biznesowymi, takimi jak Grupa SLT, Nijhof-Wassink PL – lokalny dealer Renault Trucks w Tarnowie Podgórnym, PTM Polska, NTM Polska, Konar Sp. J. i IVECO Polska.
Już niebawem miasto i PGK Śrem przystąpią do realizacji kolejnego, równie ważnego wyzwania, jakim będzie budowa nowej siedziby dla zakładu. Nowa siedziba będzie się mieścić na działce o powierzchni ok. 3,5 ha, znajdującej się na końcu ul. Grunwaldzkiej. Ma się tam znaleźć całe zaplecze techniczne dla obsługi pojazdów komunalnych, włącznie z zakładami naprawczymi, okręgową stacją kontroli pojazdów, ślusarnią itp. Całość zasilana ma być odnawialnymi źródłami energii. Tym samym siedziba Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej znajdzie się poza obszarem starego miasta w Śremie, a nowa lokalizacja stworzy możliwości na dalszy rozwój firmy. Niektóre z dostarczonych pojazdów prezentujemy w naszej fotorelacji – aby pokazać wszystkie, po prostu zabrakłoby miejsca na naszych łamach.

Opracowanie: Dariusz Piernikarski

Śmieciarka dwukomorowa NTM z komorami o pojemności 15,2 m 3 oraz 7,5 m 3, na podwoziu Renault Trucks D 26 Wide P 6×2 320 CNG – we flocie PGK Śrem znalazły się 2 takie pojazdy (fot. J. Krasik)
W śmieciarkach Renault Trucks dla PGK Śrem sprężony do 20 MPa gaz ziemny jest przechowywany w 8 butlach stalowych (po 4 z prawej i lewej strony), każda o pojemności 100 l – łącznie mieszczą one 120 kg gazu. W hakowcach zastosowano 6 butli 100-litrowych, umożliwiając zmagazynowanie 90 kg gazu. W obu przypadkach taki zapas paliwa z powodzeniem wystarcza na cały dzień pracy pojazdu, nawet przy obsłudze bardziej oddalonych rejonów i długotrwałej pracy zabudowy (fot. PTM)
Kolejny nabytek: bramowiec marki Konar typu BK 35S BK35S o udźwigu do 3800 kg na podwoziu Iveco Daily CNG (fot. J.Krasik)