Innowacje JOST na targach IAA Transportation 2022

Fot. K. Biskupska

Automatyczny system sprzęgania KKS to tylko jedno z innowacyjnych rozwiązań zgodnych z nowoczesnym przesłaniem firmy: #jostassist, #jostgreen i #jostdigital. Na targach IAA Transportation 2022 warto było zwrócić uwagę na takie produkty, jak system wspomagania sprzęgania naczep King Pin Finder, zmodernizowany zestaw wspomagający sprzęganie przyczep Drawbar Finder, a także zoptymalizowaną masowo oś DCA Weightmaster Pus.

Automatyczny system sprzęgania KKS, który został wprowadzony na rynek na początku 2021 r., umożliwia kierowcom sprzęganie i rozprzęganie naczep za pomocą pilota bez wychodzenia z kabiny – automatycznie, bezpiecznie i szybko. Wychodzenie z kabiny, podnoszenie nóg podporowych podwozia i manualne podłączanie powoli odchodzą w przeszłość. System automatycznego sprzęgania KKS może przynieść znaczną poprawę wydajności, wygody i bezpieczeństwa, oferując w ten sposób użytkownikom znaczną wartość dodaną. To również przyszłość logistyki i kluczowy element ciężarówek autonomicznych. Oprócz możliwości oglądania eksponatu na stoisku, na targach odbywały się codzienne prezentacje procesu automatycznego sprzęgania. (w tym linku piszemy szerzej o JOST KKS)

Automatyczny system sprzęgania KKS umożliwia kierowcom sprzęganie i rozprzęganie naczep za pomocą pilota bez wychodzenia z kabiny (Fot. K. Biskupska)

JOST King Pin Finder: nowy system wspomagania
Kolejną nowością JOST, zaprezentowaną na tegorocznych targach IAA, był King Pin Finder, czyli kamera zintegrowana ze sprzęgiem siodłowym, która wspiera proces sprzęgania, wysyłając obrazy na wyświetlacz w kabinie kierowcy. Kamera jest bezpiecznie zintegrowana ze sprzęgiem siodłowym i zapewnia pomoc podczas sprzęgania, zwiększając w ten sposób zarówno bezpieczeństwo, jak i wygodę. Ten najnowszy system pozwala kierowcy ustawić idealną wysokość sprzęgu i perfekcyjnie manewrować ciągnikiem. Intuicyjna obsługa systemu wspiera kierowcę podczas zmiany naczepy, zapobiegając w ten sposób wypadkom i uszkodzeniom sprzęgu siodłowego i sworznia królewskiego, a także ciągnika i naczepy.

King Pin Finder, czyli kamera zintegrowana ze sprzęgiem siodłowym, wspierająca proces sprzęgania (fot. JOST)

JSK 34: ultralekki sprzęg siodłowy
JOST zaprezentował również ultralekki sprzęg siodłowy JSK 34, który jest dostępny z czujnikami lub bez nich. Odlewana konstrukcja sprzęgu JSK 34 nadaje się do dwucalowych sworzni królewskich i może zmniejszyć masę systemu nawet o 40 kg. JOST wyposażył sprzęg JSK 34 w nowo opracowane łożysko hybrydowe, aby zwiększyć komfort jazdy i trwałość, jednocześnie zmniejszając dynamiczne obciążenie ramy pojazdu. Ten typ łożyska łączy w sobie wytrzymałość i właściwości amortyzujące typowe dla łożyska gumowego z przyjaznymi dla ramy właściwościami łożyska z tworzywa sztucznego. Jost proponuje również wykorzystanie w sprzęgu JSK 34 sprawdzonych czujników, stosowanych również w sprzęgach JSK 37 i JSK 42 (sprzęg siodłowy KKS).
JSK 34 z czujnikami to odpowiedź firmy JOST na stale rosnące zapotrzebowanie na zoptymalizowane pod względem masy sprzęgi siodłowe, wykorzystywane szczególnie do łączenia z cysternami, silosami i naczepami przewożącymi towary niebezpieczne. System centralnego smarowania LubeTronic 5Point zapewnia niezawodne smarowanie sprzęgu i szczęki blokującej stałą ilością smaru – jest to proces przyjazny dla środowiska dzięki biodegradowalnemu, wysokowydajnemu smarowi i ekonomicznemu automatycznemu dozowaniu.

Lekki sprzęg siodłowy JOST JSK 34 ma nowo opracowane łożysko hybrydowe zwiększające komfort jazdy i trwałość, a jednocześnie zmniejszające dynamiczne obciążenie ramy pojazdu (fot. JOST)

Modul E-Drive: elektryczne nogi podporowe

JOST Modul E-Drive (fot. K. Biskupska)

Nogi podporowe JOST Modul od lat sprawdzają się w codziennym użytkowaniu. Ich elastyczna, modułowa konstrukcja ułatwia dostosowanie do wszystkich ważnych wymagań klientów, od standardowych wdrożeń po specjalistyczne zastosowania. JOST wprowadza kilka nowości w rodzinie nóg podporowych MODUL: OPTIMA (podwozie o zoptymalizowanej masie do transportu dalekobieżnego), MODUL B w wersji E-Drive (nogi podporowe z dodatkowym wzmocnieniem i elektrycznym napędem) do uniwersalnego zastosowania oraz Modul CS (do wywrotek, silosów i cystern, które wymagają stabilizacji i podparcia podwozia podczas rozładunku). Z kolei Modul CA to szczególnie lekkie aluminiowe nogi podporowe z nową stopą typu S – są one lżejsze o 41 kg w porównaniu z Modul B. Jest również najnowszy i najlżejszy członek rodziny – aluminiowe nogi opuszczane o łącznej masie zaledwie 37 kg na zestaw.
Elektrycznie uruchamiane nogi podporowe JOST Modul E-Drive można wykorzystać zarówno indywidualnie, jak i w ramach systemu KKS. Modul E-Drive eliminuje uciążliwe ręczne kręcenie korbą i ułatwia sprzęganie i rozprzęganie naczepy. Łatwy w obsłudze za naciśnięciem przycisku Modul E-Drive jest idealny do naczep, które muszą być często łączone z różnymi ciągnikami. Napęd wyłącza się automatycznie w przypadku kontaktu z podłożem lub gdy nogi zostaną już całkowicie podniesione. Różnice wysokości między naczepą a ciągnikiem można skompensować za pomocą pneumatycznego zawieszenia pojazdu lub manualnego ustawienia korbą na niskim biegu. Elektryczne nogi podporowe działają bez problemu przy temperaturach zewnętrznych do −20°C. Nogi Modul E-Drive są dostępne w różnych wysokościach montażowych, napęd wewnętrzny nie wymaga konserwacji.

DCA Weightmaster Plus: nowa oś o zoptymalizowanej masie
Na targach IAA zadebiutowała oś JOST DCA Weightmaster Plus. Zoptymalizowana konstrukcja całego agregatu osiowego zmniejsza masę zespołu osi w naczepie o 51 kg. W połączeniu z opcjonalnym podparciem miechów pneumatycznych Weight Optimiser 27 o lekkiej aluminiowej konstrukcji części tylnej możliwe jest zmniejszenie masy zespołu osi o dodatkowe 27 kg.
Najważniejszym elementem DCA Weightmaster Plus jest piasta koła o zoptymalizowanej masie, odporności na zużycie i właściwościach ruchowych. W osi zastosowano hamulce DCA X7 – najlżejsze w swoim segmencie. Podczas opracowywania konstrukcji tego hamulca celem było osiągnięcie idealnej współpracy między tarczą hamulcową a okładziną, a tym samym zmniejszenie emisji przy jednoczesnej maksymalizacji ładowności i osiągów.
Seria osi DCA Plus to korzyści we wszystkich zastosowaniach w naczepach i przyczepach, dlatego producent nie ogranicza się wyłącznie do serii Weightmaster Plus. Nowe rozwiązania będą również dostępne w osiach należących do rodzin DCA Airmaster, DCA Steermaster, DCA Pavemaster, DCA Megamaster oraz DCA Railmaster.

DCA Weightmaster Plus dzięki zoptymalizowanej konstrukcji całego agregatu osiowego pozwala na zmniejszenie masy zespołu osi w naczepie o 51 kg (fot. JOST)

JOST ZGA: oś ze skrętem wymuszonym w wersji 10-tonowej
Ciasne zakręty, wąskie uliczki miasta i naczepa o długości 16,5 m, którą trzeba bezpiecznie kierować – to wyzwania, które wymagają wykorzystania osi z mechanizmem skrętu. Po udanym wprowadzeniu na rynek modelu ZGA w wersji 9-tonowej do portfolio firmy JOST od 2023 r. zostanie dodana oś o nośności 10 t. Oś ZGA 10T może być stosowana we wszystkich konwencjonalnych układach kierowniczych – czy to mechanicznych, hydraulicznych, czy elektronicznych – i podobnie jak wersja 9-tonowa cechuje się wyjątkową wydajnością, a zwłaszcza najmniejszym promieniem zataczania. Ma to pozytywny wpływ na siłę wymaganą do wymuszenia skrętu, która w rezultacie jest nawet o 70% mniejsza niż w porównywalnych osiach. Dodatkowe akumulatory w pojeździe stają się zbędne i istnieje większa elastyczność podczas projektowania układów kierowniczych. Niewielkie zapotrzebowanie na przestrzeń do montażu osi ZGA umożliwia zastosowanie wnęk na koła o mniejszych rozmiarach, a tym samym pozwala na całkowicie nowe projekty pojazdów.
Oś JOST ZGA ze skrętem wymuszonym jest idealnie dopasowana do układów kierowniczych marki TRIDEC: mechanicznego TF, hydraulicznego HF i HF-E oraz elektronicznego układu kierowniczego EF-S.

10-tonowa oś ZGA ze skrętem wymuszonym i elektronicznym systemem sterowania TRIDEC EF-S (fot. JOST)