
Zespół magazynu Global Trailer we wrześniu 2022 r. opublikował po raz kolejny globalny ranking producentów naczep. Prezentujemy światową czołówkę – Top 20.
Kolejny rok trwania pandemii Covid-19, zakłócenia łańcucha dostaw i ogólna niepewność rynku wymusiły niemal na wszystkich wiodących producentach reorganizację procesów produkcyjnych i logistycznych w tych wymagających i zmiennych warunkach rynkowych. Z taką sytuacją branża musiała się mierzyć jeszcze w ubiegłym roku.
>>>Tu link do najnowszego raportu “Światowy ranking naczep 2023″<<<
W lutym br., po inwazji Rosji na Ukrainę, europejscy producenci w zdecydowanej większości wycofali się z rynku rosyjskiego – zarówno w obszarze zakontraktowanych tam dostaw materiałów i komponentów, jak i produkcji pojazdów gotowych i ich sprzedaży na tamtejszym rynku. Pojawił się również dodatkowy czynnik, jakim jest niepewność w zakresie dostaw i cen energii oraz rosnąca i trudna do kontrolowania inflacja.
Brak komponentów i krytycznych materiałów, zaburzenia w ich dostawach, wzrost cen materiałów i nośników energii bezpośrednio wpłynął na wydajność produkcji niemal u wszystkich producentów. A jednak producenci naczep i przyczep na całym świecie poszukiwali sposobów, by zaspokajać potrzeby swoich klientów i dostarczać im zamawiane pojazdy w jak najkrótszym czasie.
Naczepowa czołówka
China International Marine Containers (CIMC) Vehicles Group nadal króluje niepodzielnie z całkowitą szacowaną produkcją niemal 2,5-krotnie przekraczającą wynik następnego rywala – amerykańskiej firmy Hyundai Translead. Zasadą działania CIMC jest oparcie produkcji na perspektywach sprzedaży – innymi słowy liczba sprzedaży jest bardzo zbliżona do wielkości produkcji. Jednak w tym roku chiński moloch był w stanie dostarczyć dane o wielkości sprzedaży tylko ze sprawozdań finansowych ze względu na ograniczenia dotyczące ujawniania informacji o firmie. Producent ujawnił, że wielkość sprzedaży w pierwszej połowie 2021 r. wyniosła 126 583 szt., sprzedaż w 2021 r. wyniosła 199 984 szt., a w I kwartale 2022 r. – 33 205 szt. „Ponieważ CIMC Vehicles jest spółką giełdową, wielkość sprzedaży w drugim kwartale 2022 r. na razie nie została ujawniona i nie możemy podawać przewidywanego poziomu sprzedaży. Niemniej jednak widzimy, że rynek staje się lepszy w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 r. W ramach strategicznego rozwoju CIMC Vehicles uwolni większe korzyści i potencjał wzrostu wydajności, stworzy przestrzeń dla wzrostu zysków i strategicznej mobilności, zapewni klientom lepszą jakość usług, aby osiągać nowe wyżyny w ramach strategii „Operacji Międzykontynentalnej” i aktywnie zapewniać doskonałe wyniki biznesowe” – czytamy w oświadczeniu wydanym przez CIMC Vehicles.

Patrząc na tegoroczny ranking, można zauważyć, że amerykańskim producentom naczep skutecznie udało się odrabiać straty związane z pandemią Covid-19 i realizować dostawy mimo trudności rynkowych. Szacowany w ubiegłorocznym raporcie poziom produkcji firmy Hyundai Translead okazał się zdecydowanie zaniżony, przewidywano bowiem produkcję na poziomie 34 700 szt., w rzeczywistości dostawy „poszybowały” do 51 573 szt. 74-procentowy wzrost produkcji r/r okazał się najwyższy spośród firm, które znalazły się w tegorocznym rankingu, a Hyundai Translead awansował o 4 miejsca na 2. pozycję. W ubiegłym roku Hyundai Translead rozszerzył swoją ofertę naczep furgonowych i chłodniczych oraz wprowadził lekki panel kompozytowy z rdzeniem polimerowym w celu obniżenia całkowitego kosztu posiadania dla operatorów flot. Z kolei w tym roku producent wprowadził serię narzędzi do analizy danych. System ten pozwala na lepsze zarządzanie operacjami flotowymi i obejmuje finanse, wykorzystanie floty, oryginalne części zamienne i inne rozwiązania serwisowe.
W poprzedniej edycji rankingu Schmitz Cargobull zajął 2. miejsce, w tym roku musiał zadowolić się 3. pozycją ze względu na ponadprzeciętne wyniki amerykańskiego konkurenta. W analizowanym okresie niemiecki producent dokładał wszelkich starań, aby zminimalizować trudności związane z zaopatrzeniem i wzrostem cen. Jak widać, niemiecka potęga przetrwała, gdyż wzrost produkcji wyniósł aż 22% głównie dzięki sukcesowi innowacyjnej gamy produktów i usług. Producent nie kryje jednak spadku przychodów na poziomie 15 mln euro. Pokazuje to, że wzrost produkcji i większa sprzedaż w niewystarczającym stopniu zrekompensowała znacznie większe koszty produkcji i zaopatrzenia.
Firma ma 5 fabryk na terenie Niemiec, a także fabryki w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, na Litwie oraz w Rosji i Turcji. Pod koniec 2021 r. Schmitz Cargobull zaprezentował lekką naczepę furgonową S.BO PACE do transportu ładunków suchych i przesyłek typu KEP. Ten modułowy pojazd jest w 100% SMART, czyli jest standardowo wyposażony w telematykę TrailerConnect. W budowie nadwozia wykorzystywane są innowacyjne panele STRUKTOPLAST o strukturze plastra miodu (grubość 25 mm), dzięki czemu każda naczepa jest o ok. 600 kg lżejsza niż porównywalne pojazdy z nadwoziami z paneli FERROPLAST.
Schmitz Cargobull nie rezygnuje z wprowadzenia technologii transportu drogowego, która zapewnia zrównoważone, ekologiczne rozwiązania dla flot w całej Europie i poza nią. Na targach IAA Transportation można było zobaczyć m.in. lżejszą wywrotkę stalową S.KI czy też produkowaną w Wielkiej Brytanii w pełni modułową naczepę S.KO Pace Smart.

Krone obroniło 4. pozycję, produkcja w analizowanym okresie wyniosła 53 841 pojazdów, było to o 18% więcej. W roku finansowym 2020–2021 firma odnotowała przychody ze sprzedaży w wysokości 2,2 mld euro, co według Bernarda Krone było niezwykłym wyczynem w kontekście pandemii i związanej z nią niepewności. Zakład w tureckim Tire, który produkuje pojazdy Krone od 2012 r. – i podobno ma roczną produkcję na poziomie 10 000 szt. – przeszedł całkowicie na własność Krone i od początku tego roku ma nowy zarząd.
Producent zwiększa sukcesywnie swoje moce produkcyjne, a zrównoważony rozwój, cyfryzacja, automatyzacja, elektryfikacja to główne trendy rozwojowe, na które stawia producent. Zelektryfikowane naczepy Krone eTrailer zostały opracowane we współpracy z firmą Trailer Dynamics. Sercem innowacyjnej technologii jest oś wyposażona w silnik/generator elektryczny, która wspomaga napęd ciągnika siodłowego, a także odzyskuje energię hamowania poprzez rekuperację.

W tegorocznym raporcie pojawił się nowy uczestnik – brazylijska firma Facchini, która błyskawicznie zabłysnęła na liście rankingowej z roczną produkcją 33 150 pojazdów, co pozwoliło na zajęcie od razu 8. miejsca w rankingu. Co ciekawe, dziesięć lat temu ten producent wyprodukował 25 300 pojazdów. Autorzy raportu – zespół Global Trailer − pozostają w kontakcie z przedstawicielami firmy Facchini, aby dowiedzieć się więcej o jej historii i solidnych wynikach. Zapewne więcej poznamy w kolejnym raporcie.
Opierając się na swojej strategii międzynarodowej wielomarkowości, Grupa Wielton osiągnęła bardzo dobry wynik dający jej 10. miejsce przy 26-procentowym wzroście produkcji rok do roku, uzyskanym mimo pandemii Covid-19, kłopotów z łańcuchami dostaw i wstrzymania sprzedaży na rynku rosyjskim. W Grupie Wielton znajdują się obecnie firmy Wielton SA, Fruehauf, Lawrence-David, Langendorf i Viberti oraz przejęta pod koniec 2021 r. hiszpańska firma Guillén Desarrollos Industriales (GDI). Celem przejęcia spółki Guillén było rozszerzenie działalności Grupy Wielton o kolejny ważny rynek – Hiszpanię. Grupa planuje dalszy wzrost mocy produkcyjnych i podnoszenie efektywności operacyjnej. Również rozbudowa i modernizacja europejskich fabryk (Polska, Francja i Wielka Brytania) są wysoko na liście priorytetów – od listopada 2021 r. spółka Langendorf Polska produkuje naczepy niskopodwoziowe w zakładzie w Wieluniu. Wydaje się, że koncentracja grupy na wzroście powinna sprawić, że te pozytywne trendy będą nadal odzwierciedlane w rocznych danych o produkcji.

Kässbohrer, Talson Trailer i Tırsan Treyler, czyli producenci należący do Grupy Tirsan, odnotowali 10-procentowy wzrost produkcji. Kässbohrer swój sukces rynkowy zawdzięcza w dużej mierze powołaniu nowych menedżerów krajowych, rozszerzeniu portfolio produktów (m.in. nowe pojazdy do gamy budowlanej, przeznaczone dla krajów skandynawskich oraz wywrotki do zastosowań rolniczych) i sieci obsługi posprzedażowej, a także rozpoczęciu współpracy leasingowej K-Finance. Swoje 40-lecie w bieżącym roku obchodzi Talson – naczepy tej marki mają samonośną konstrukcję z aluminium i z powodzeniem są wykorzystywane do przewożenia ładunków w kontenerach lotniczych.
Jak przygotowano raport?
Chociaż w prezentowanym rankingu producentów naczep bazowano na całkowitej produkcji jako kluczowym kryterium oceny, to na światowym rynku z sukcesem działa wielu producentów, którzy oferują wysoce wyspecjalizowane pojazdy, a ich produkcja może być sprzeczna z prostotą produkcji wielkoseryjnej z maksymalną wydajnością. Dlatego zestawienie nie porównuje przychodów ani rentowności firm, ale powinno służyć jako obraz obecnej sceny producentów naczep wyłącznie z punktu widzenia skali produkcji.
Chociaż tegoroczna edycja rankingu magazynu Global Trailer, tak jak i poprzednie, została opracowana z najwyższym zaangażowaniem w dokładność i profesjonalizm, nadal ranking ten ma charakter jedynie poglądowy. Autorzy raportu skontaktowali się z ponad 100 producentami OEM na całym świecie. Jeśli nie można było uzyskać oficjalnych danych dotyczących wielkości produkcji bezpośrednio od producenta, poszukiwano danych w źródłach branżowych (oficjalnie publikowane dane statystyczne). Jeśli dane szacunkowe nie były dostępne, marka nie była brana pod uwagę. Prezentowany raport dotyczy sprzedaży w ramach czasowych od 1.07.2021 r. do 30.062022 r., chyba że wskazano inaczej.
Niektóre dane dotyczące produkcji mogą być jednak niemiarodajne. Przygotowując raport, oczekiwano jedynie wartości liczbowych określających wielkość produkcji naczep, jednak niektórzy producenci dostarczyli informacje, które obejmowały również produkcję innego asortymentu, takiego jak nadwozia (zabudowy) samochodów ciężarowych i/lub kontenery intermodalne. Ponieważ autorzy rankingu nie byli w stanie zweryfikować otrzymanych danych, zaufali informacjom od producentów. Inni producenci OEM zdecydowali się nie ujawniać wielkości produkcji z różnych powodów, w tym ze względu na poufność czy zgodność z przepisami giełdowymi lub po prostu nie odpowiedzieli przed upływem terminu.

Ranking producentów naczep wg Global Trailer [1, 2]; podane dane dotyczą okresu 1.07.2021–30.06.2022); (podkreślono producentów europejskich)
Miejsce | Producent | Kraj pochodzenia | Wielkość produkcji 2022 |
Wielkość produkcji 2021 |
Zmiana | Zmiana miejsca |
1 | CIMC Vehicles Group | Chiny | 194 248* | 161 066 | 19% | 1 -> 1 |
2 | Hyundai Translead | USA | 79 262 | 34 700 / 51 5731 | 78%/ 42% | 6 -> 2 |
3 | Schmitz Cargobull | Niemcy | 61 032 | 49 137 | 22% | 2 -> 3 |
4 | Krone | Niemcy | 53 841 | 45 000 | 18% | 4 -> 4 |
5 | Wabash National | USA | 46 674 | 36 400 | 25% | 5 -> 5 |
6 | Utility Trailer Manufacturing | USA | 42 379* | 33 800 | 25% | 7 -> 6 |
7 | Great Dane | USA | 38 200* | 48 651 | 24% | 3 -> 7 |
8 | Facchini | Brazylia | 33 150 | – | – | NOEM |
9 | Randon | Brazylia | 32 198 | 31 534 | 2% | 8 -> 9 |
10 | Wielton Group | Polska | 26 111 | 20 200 | 26% | 9 -> 10 |
11 | Tirsan Group | Turcja | 16 950 | 15 340 | 10% | 10 -> 11 |
12 | Kögel Trailer | Niemcy | 15 457 | 12 797 | 19% | 11 ->12 |
13 | Stoughton Trailers | USA | 15 000* | 11 000 | 31% | 13 -> 13 |
14 | Librelato | Brazylia | 11 734 | 11 800 | 0,6% | 12 -> 14 |
15 | Schwarzmüller Group | Austria | 10 629 | 9 600 | 10% | 14 -> 15 |
16 | Lecitrailer | Hiszpania | 8 619 | 8 080 | 6% | 15 ->16 |
17 | Manac | Kanada | 7 450 | 7 800 | –4,5% | 16 -> 17 |
18 | EnTrans International | USA | 6 939* | 6 050 | 14% | 18 -> 18 |
19 | Tonar | Rosja | 6 846 | 5 436 | 23% | 19 -> 19 |
20 | Gorica | ZEA | 6 900 | 6 200 | 11% | 17 -> 20 |
NOEM – nowy producent, poprzednio nie uwzględniany w rankingu
* dane orientacyjne, pozyskane z innych źródeł niż producenci
1 dane skorygowane przez producenta w stosunku do raportu z 2021 r.
Opracował Dariusz Piernikarski
Bibliografia
1. Top 20 Trailer OEM ranking, „Global Trailer“, issue 60, September 2021.
2. Top 20 Trailer OEM ranking, „Global Trailer“, issue 66, September 2022.