Firma Schmitz Cargobull pod koniec czerwca br. zaprosiła przedstawicieli mediów branżowych do swojej fabryki wywrotek w Gotha, by tam zaprezentować nowości przygotowywane na wrześniowe targi IAA Transportation w Hanowerze. Jednym z najjaśniejszych punktów była nowa naczepa wywrotka stalowa S.KI.
Nowa naczepa wywrotka Schmitz Cargobull S.KI to nie tylko ładowność zwiększona o 230 kg dzięki obniżeniu masy własnej pojazdu, ale również poprawiona użyteczność oraz stała i niezawodna jakość produktu dzięki nowej generacji ram i nadwozi. Rozpoczęcie produkcji nowej wywrotki S.KI planowane jest na koniec I kwartału 2023 r.
Nowa rama
Ramy podwozia stalowych wywrotek S.KI zawsze charakteryzowały się w codziennym użytkowaniu idealnym kompromisem pomiędzy masą własną, trwałością i wytrzymałością konstrukcji a stabilnością wywrotu. W nowej wywrotce S.KI dzięki zasadniczej rewizji konstrukcji ramy modułowej wykonanej ze stali Strenx 700 zmniejszono jej masę. Jest to mniej od 45 kg do 110 kg, w zależności od całkowitej długości i szczegółów wykończenia.
Producent zaimplementował nowy modułowy system ram: można wybierać spośród 4 różnych długości (długość systemowa 7,2; 8,2; 9,6 oraz 10,5 m) w zależności od przewidywanego obciążenia, pożądanej objętości skrzyni ładunkowej i przede wszystkim – zależnie od obszaru zastosowania: wersja standardowa (Standard), lekka (Light) i ciężka (Heavy-Duty). Niezależnie od wariantu konstrukcja zapewnia zarówno większą stabilność i sztywność skrętną podczas wywrotu, jak i dużą opłacalność w codziennym użytkowaniu.
Konstrukcyjnie rama została zoptymalizowana pod kątem procesów malowania i cynkowania. Na ramy wywrotek S.KI w wersji ocynkowanej firma Schmitz Cargobull udziela 10-letniej gwarancji antykorozyjnej. Rama w wariancie lakierowanym również zapewnia obecnie jeszcze lepszą ochronę przed korozją. W obu przypadkach klienci korzystają z wysokiej wartości odsprzedaży ze względu na niższą amortyzację. Również konstrukcja poprzecznic zapewnia jeszcze większą stabilność, a dzięki optymalnej ochronie antykorozyjnej także wydłużoną trwałość podwozia.
Nowa rama wywrotek S.KI Light (wariant lekki) została specjalnie opracowana do użytku na drogach, placach budowy i lekkich trasach terenowych ze zoptymalizowaną ładownością i jest obecnie jedną z najlżejszych stalowych ram podwozia na rynku.
Skrzynia ładunkowa
Zaokrąglona skrzynia ze stali Hardox 450 o pojemności standardowej 24 m³ również została przekonstruowana tak, aby uzyskać jak najniższą masę. W pojeździe referencyjnym – wywrotce S.KI Solid 7,2 z wysokością ściany bocznej 1460 mm, podłogą o grubości 5 mm i ścianach bocznych o grubości 4 mm z zewnętrzną klapą tylną – jest to nawet 180 kg.
Szeroka, równa podłoga zużywa się równomiernie i obniża środek ciężkości. Nowo zaprojektowany pas górny o zoptymalizowanym przekroju dla większej sztywności pionowej i poziomej dodatkowo poprawia stabilność zaokrąglonej muldy. Poprzeczne odkształcenie górnego pasa spowodowane naciskiem wywieranym przez przewożony ładunek zostało znacznie zmniejszone, co usprawnia działanie i zwiększa niezawodność automatycznych systemów przesuwania plandeki.
Nowa belka przeciwwjazdowa
Tylna belka – zabezpieczenie przeciwwjazdowe – spełnia wszystkie kryteria wytycznych regulaminu ECE R58.03. W przypadku belki tylnej również zmniejszono jej masę i poprawiono obsługę. Belka po złożeniu zapewnia duży prześwit od podłoża – jest to 728 mm. Pozwala to na bezproblemowe manewrowanie pojazdem i współpracę np. z rozściełaczem masy bitumicznej.
Elektropneumatyczny mechanizm unoszenia i opuszczania belki wyposażono w czujniki położenia oraz sygnalizację LED, zoptymalizowano również sposób poprowadzenia przewodów. Położenie belki do jazdy i rozładunku jest rejestrowane przez czujniki i sygnalizowane zapaleniem diody w odpowiednim kolorze. Bezpieczna obsługa zabezpieczenia przeciwwjazdowego jest możliwa z kabiny lub za pośrednictwem panelu na podłużnicy ramy po lewej stronie pojazdu.
Zmodyfikowano też standardowe położenie świateł tylnych – zostały one podniesione o 140 mm i cofnięte o 80 mm, co zapewnia większy prześwit podczas rozładunku materiałów sypkich i asfaltu. Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy, ryzyko uszkodzenia konsoli przeciwwjazdowej jest więc jeszcze mniejsze.
Nowe skrzynie w zabudowach wywrotkach M.KI
Schmitz Cargobull oferuje nadwozia samowyładowcze M.KI o pojemności od 16 m3 do 23 m³, montowane na 4-osiowych podwoziach samochodów ciężarowych. Podstawową wersją jest zaokrąglone nadwozie stalowe (half-pipe) wykonane ze stali Hardox 450 – analogicznie jak w naczepach wywrotkach S.KI.
Dzięki elastycznemu systemowi modułowemu również w tym przypadku rozszerzono zakres dostępnych wariantów. Oprócz znanych już długości 5,5 m i 5,8 m pojawiła się skrzynia o długości 5,2 m, którą można zamontować na ciężarówkach z krótszym rozstawem osi lub dłuższą kabiną kierowcy. Również w tej wersji zmniejszono masę skrzyni o 87 kg w porównaniu z dotychczasowym wariantem SR14. Dzięki różnym grubościom podłogi (5–10 mm), grubościom ścian bocznych (4–8 mm) i zróżnicowanej wysokości ścian bocznych (1300 mm, 1460 mm, 1560 mm oraz 1660 mm), a także różnym wariantom klapy tylnej samochód ciężarowy z wywrotką M.KI będzie odpowiednim narzędziem do realizacji większości zadań transportowych.
W przypadku klap tylnych Schmitz Cargobull oferuje do wyboru wewnętrzne klapy z rynną lub klapy na tylnej ścianie z uszczelką na całym obwodzie. Oba warianty są opcjonalnie dostępne z ryglowaniem mechanicznym lub w wykonaniu hydraulicznym.
Plandeka skrzyni może być otwierana i zamykana konwencjonalnie – manualnie rozwijana z ziemi przez kierowcę lub bezpiecznie i wygodnie za pomocą elektrycznego systemu zasuwania plandeki obsługiwanego pilotem.
Opracowanie: Dariusz Piernikarski