Panele fotowoltaiczne MIPV dla transportu

Fot. J. Krasik

Panele fotowoltaiczne montowane na pojazdach użytkowych? Temat znany, ale wciąż mało popularny. Ciekawą propozycję ma firma Green Energy, oferująca bardzo elastyczne i bezpieczne do montażu na pojazdach panele MIPV.

W czerwcu br. w Odra Centrum Wrocław odbyła się oficjalna premiera paneli MIPV na polskim rynku. Tym samym Polska stała się 40. krajem, w którym będzie dostępne to rozwiązanie. W Polsce jedynym dystrybutorem mobilnych paneli fotowoltaicznych Green Energy MIPV na rynku autobusów i ciężarówek jest Europart.

Panele MIPV o parametrach eksploatacyjnych dobieranych w zależności od aplikacji i potrzeb użytkownika dostarczane są jako zestawy gotowe do montażu w pojazdach (tzw. plug & play). Jest to nowa technologia ogniw słonecznych CIGS wykorzystujących wszystkie kolory spektrum światła – nawet poza zakresem widzialnym. Ultra cienka konstrukcja elastycznego panelu (3 mm grubości) pozwala na bezproblemowy montaż na wielu powierzchniach. Panele zaprojektowane zostały na 25 lat działania bez konserwacji, są odporne na wszystkie sposoby mycia, nie przeszkadza im cień. Zestawy dostępne są w wielu różnych rozmiarach i wersjach mocy – już od 55 W. Zestawy mogą być jednocześnie połączone z przetwornicą 230 V (zarówno przy napięciu pokładowym 12 V, jak i 24 V) o mocy od 1000 W do 4000 W.

Fot. J. Krasik
Fot. Green Energy

W ofercie znajdują się zestawy przeznaczone do montażu na samochodach dostawczych z zabudową typu furgon (także elektrycznych), autobusach, kamperach i przyczepach kempingowych, samochodach ciężarowych, naczepach, a także na jachtach, kontenerach i innych obiektach stacjonarnych. Firma pomaga aktywnie klientom w doborze pakietu rozwiązań, który będzie pasować do ich potrzeb.

Fot. Green Energy

Do zestawu paneli należy dobrać przetwornicę, a więc komponent pozwalający na zamianę wytwarzanego stałego prądu elektrycznego o napięciu 12 V/24 V na prąd przemienny 220-240 V. Moc wytwarzanego prądu wystarcza, by zasilić zarówno pojedyncze mniejsze pokładowe odbiorniki elektryczne (ekspres do kawy, kuchenkę mikrofalową itp.), jak i ciężkie, takie jak np. elektronarzędzia czy spawarki. Do wszystkich przetwornic dołączany jest pilot zdalnego sterowania. Możliwe jest podłączenie rejestratora danych, który pokazuje, ile energii wyprodukowały ogniwa słoneczne, jakie są oszczędności paliwa i jak bardzo chroni się środowisko przed emisją CO₂.

Fot. J. Krasik
Fot. J. Krasik

W ofercie wyposażenia dodatkowego znajduje się również powerbank z wbudowaną baterią o pojemności 1,5 kWh i inwerterem. Powerbank może zasilić 2 gniazdka 230 V o mocy całkowitej 1000 W, 12-voltowe gniazdko zapalniczki samochodowej oraz porty USB i USB-C do ładowania urządzeń mobilnych. Jego „większą” wersją jest Black Box Power Station mający w komplecie 4 panele o mocy całkowitej 220 W i baterię o pojemności 2,05 kWh, zasilającą 2 gniazda 220 V, 4 gniazda USB, 4 gniazda USB-C. Z kolei wodoodporny, dostępny w różnych rozmiarach, T-Box, który można zamontować pod pojazdem to dodatkowy akumulator energii współpracujący z panelami MIPV o pojemności 2,5 kWh (rozładowanie ciągłe 250 A) idealny do elektrycznych samochodów dostawczych wyposażonych w podest załadowczy.

Fot. J. Krasik

Green Energy /mipv.pro tworzy norweska grupa macierzysta Green Energy oraz spółki zależne w 38 krajach świata. Firma jest dostawcą mobilnych paneli fotowoltaicznych MIPV (Mobile Integrated Photovoltaic) montowanych na środkach transportu. Panele te uzupełniają zapotrzebowanie energetyczne w wielu segmentach rynku transportu towarowego, publicznego oraz specjalistycznego.