Pojazd ratownictwa drogowego z rotatorem – Renault Trucks K520 8×4 ze Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Technicznego w Brzegu [galeria zdjęć]

Fot. K.Biskupska

„Kluczowe 240 sekund” – pod takim hasłem odbyło się szkolenie z ratownictwa technicznego wypadków drogowych, w których udział biorą samochody ciężarowe. Warsztaty zorganizowano w środę 22 czerwca br. na terenie Komendy Powiatowej PSP w Kluczborku. Udział w nich wzięło ponad 100 strażaków z powiatu kluczborskiego: członkowie OSP oraz funkcjonariusze PSP. (więcej o przebiegu warsztatów w tym linku)

Wydarzenie odbyło się dzięki inicjatywie i zaangażowaniu Komendy Powiatowej PSP w Kluczborku oraz stowarzyszenia OSP Powiatu KLB, sponsorów Renault Trucks Polska, PKO Leasing SA, i Szczęśniak pojazdy specjalne, a także lokalnych firm, które również dołożyły swoją cegiełkę do organizacji spotkania, a były to: Gronek Transport i Spedycja, firma Wid-lack Serwis, Neoclean – Detailing Studio, Transport Kalus i TSL Consulting Dariusz Chudzik.

Czerwone samochody Renault Trucks
Jednym z prezentowanych samochodów Renault Trucks był specjalistyczny pojazd ratownictwa drogowego z żurawiem ratowniczym (rotatorem), będący na wyposażeniu Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Technicznego w Brzegu. Pojazd zabudowany został na 4-osiowym podwoziu Renault Trucks K520 Heavy w konfiguracji 8×4 i wyposażony w silnik o mocy 520 KM.

Fot. Renault Trucks Polska
Fot. Renault Trucks Polska
Fot. Renault Trucks Polska

Podwozie ma wzmocnione zawieszenie i ramę, tylne mosty na zwolnicach, a rozstaw osi z uwagi na zabudowę i długość rotatora wynosi 6 m. Maksymalna masa techniczna tego pojazdu wynosi 50 ton. W dwuosobowej, wydłużonej kabinie pojazdu, znajduje się leżanka i specjalnie wydzielone miejsce na wyposażenie dla załogi” – wyliczał Piotr Ziemniak, product manager Renault Trucks.

Fot. Renault Trucks Polska
Fot. Renault Trucks Polska

Ten specjalistyczny pojazd z rotatorem, którego zabudowę wykonała firma Szczęśniak, łączy dwie funkcje: holownika do samochodów ciężarowych oraz dźwigu do podejmowania różnego rodzaju ładunków. Co oznacza też, że pojazd może wyciągać pojazdy nie tylko w układzie osiowym. Po rozłożeniu podpór może wyciągać pojazdy również w układzie bocznym.

Wyposażony został w żuraw hydrauliczny Boniface/Miller Industries o udźwigu 54.400 kg i 7 wciągarek. Najsilniejsza wciągarka holownicza z tyłu ma udźwig 30 ton, a znajdujące się na ramieniu głównym dwie wciągarki mogą podnieść po 20 ton. W sumie ramię ma udźwig 40 ton, a wysięg 9 ton. Zabudowa została wyposażona w niezbędny sprzęt techniczny do wspomagania działań ratowniczych przy jego użyciu. Są to wszelkiego rodzaju klucze, szekle, liny, pasy, zawiesia.

Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska
Fot. Renault Trucks Polska
Fot. K.Biskupska