Tradycyjnie w grudniu spółka Scania Polska podsumowała wyniki swojej działalności. Mocna pierwsza połowa roku, opóźnienia w dostawach wynikające z powszechnego braku komponentów i przełomowa nowość produktowa, czyli Scania Super − tak można przedstawić rok 2021 w wielkim skrócie.
W ubiegłym roku rynek pieczołowicie odrabiał straty wynikające z zaburzeń produkcyjnych wynikających z wybuchu pandemii. Olbrzymie zainteresowanie zakupami nowych samochodów nie słabło w ciągu całego roku, niestety po dobrym starcie, w drugiej połowie 2021 r. producenci w znaczący sposób zaczęli odczuwać braki w dostawach komponentów – szczególnie półprzewodników. To spowodowało ograniczenia produkcyjne i w konsekwencji wydłużenie terminów dostaw.
Scania w czołówce sprzedaży
Na koniec listopada zarejestrowano w sumie 4087 nowych pojazdów Scania – było to o 36% więcej niż w analogicznym okresie roku 2020. Scania była liderem w segmencie ciężkich podwozi pod zabudowę (> 18 t dmc.), dostarczając do końca listopada 2021 r. 915 pojazdów. Utrzymywało się również zainteresowanie zrównoważonymi rozwiązaniami transportowymi Scanii, a zwłaszcza samochodami do transportu międzynarodowego z silnikami zasilanymi LNG oraz samochodami dystrybucyjnymi i komunalnymi zasilanymi CNG – ogółem klienci odebrali ponad 500 pojazdów z zasilaniem gazowym.
W części serwisowej biznesu Scania w Polsce odnotowano wzrost sprzedaży umów serwisowych dla wszystkich pojazdów, a zwłaszcza dla podwozi i używanych samochodów ciężarowych. Warte odnotowania jest to, że 85% nowych samochodów Scanii sprzedawanych jest z aktywnymi kontraktami obsługowo-naprawczymi realizowanymi w ramach usługi Scania Pro Care. Scania Finance zapewnia klientom różnorodne, elastyczne rozwiązania finansowe, np. leasing, pożyczki czy oferty sezonowe, obniżenie rat czy restrukturyzacja wcześniej zawartych umów – obecnie z usług Scania Finance korzysta 48% klientów.
Intensywnie działa program Scania Ecolution, czyli program monitoringu pojazdów i szkoleń kierowców w zakresie jazdy ekonomicznej. Obecnie programem jest objętych 1541 pojazdów, instruktorzy Scanii przeprowadzają ok. 900 sesji miesięcznie, ze szkoleń w 2021 r. skorzystało 420 kierowców, którzy dzięki temu mogli obniżyć zużycie paliwa w swoich samochodach średnio o 10%, co rocznie oznacza 3276 t CO2 mniej w przeliczeniu na pojazd.
Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scanii Polska SA
“Może dlatego, że jesteśmy szwedzką firmą, lepiej rozumiemy, że działania w celu ograniczania naszego śladu węglowego są bardzo ważne. Zużycie paliwa niższe o 8% w samochodach Scania Super ma swoją bazę w dążeniu do zmniejszenia śladu węglowego, mniejsze spalanie jest w pewnym sensie pozytywnym efektem ubocznym. To jest bardzo ważne, ponieważ do 2025 r., w którym chcemy odnotować 20-procentowe zmniejszenie śladu węglowego naszych produktów na rynku, te samochody zrobią więcej niż wszystkie elektryczne samochody, które do tego czasu wyprodukujemy. Zapewne wyprodukujemy ich kilkadziesiąt tysięcy.
Chcemy też, aby w świadomości naszych klientów zafunkcjonowało nasze przesłanie mówiące, że my nie chcemy sprzedawać im tylko samochodów. Chcemy sprzedawać usługę w postaci rozwiązań transportowych opartych na naprawdę dobrej bazie, jaką są nasze pojazdy”.
Wydarzenia roku
Najważniejszym wydarzeniem 2021 r. było bez wątpienia wprowadzenie modelu Scania Super z całkowicie nowym układem napędowym – silniki tych pojazdów charakteryzują się zużyciem paliwa i emisją CO2 niższymi o 8% w porównaniu z poprzednimi modelami. Scania po raz 5. z rzędu została nagrodzona prestiżową nagrodą Green Truck Award. Mijający rok był również rokiem jubileuszu 130-lecia istnienia marki Scania. Odnotujmy również, że po rocznej przerwie spowodowanej pandemią odbyła się tak lubiana przez miłośników ciężarówek Pomorska Miss Scania. W nadchodzącym roku działalność firmy w Polsce koncentrować się będzie na wprowadzaniu modeli Scania Super do sprzedaży, nowością będzie również wprowadzenie na rynek gamy elektrycznych samochodów Scania: w pełni elektrycznego pojazdu ciężarowego oraz hybrydy plug-in. Pojazdy są przystosowane przede wszystkim do pracy w mieście, m.in. w transporcie dystrybucyjnym. Planowany jest również rozwój sprzedaży w segmencie podwozi specjalistycznych.
Tomasz Cwalina, dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych w Scanii Polska SA
“Gdy opracowywaliśmy plany biznesowe kilkanaście lat temu i tworzyliśmy wizje przyszłości, szacowaliśmy pojemność naszego rynku w zakresie sprzedaży samochodów nowych na około 30 tys. pojazdów. Wówczas większość obserwatorów rynku podchodziła do tego sceptycznie. Dziś widzimy, że to się wydarzyło – sprzedaż w bieżącym roku przekroczy z pewnością 30 tys. samochodów. Wszyscy producenci dostarczyli to, co mieli – tyle można było wyprodukować. Było duże zapotrzebowanie na samochody, były i są cały czas też duże ograniczenia produkcyjne. Nasz udział w rynku jest tego konsekwencją – sprzedaliśmy tyle pojazdów, ile mogliśmy dostarczyć.
Mogę tylko pogratulować przewoźnikom polskim, gdyż są liderami transportu europejskiego – to jest powód do dumy. Polacy jeśli mają warunki i możliwości, to potrafią walczyć i być liderem. Wzrost potęgi polskich przewoźników nastąpił nie tylko w transporcie międzynarodowym, ale także krajowym.
Wprowadzenie przez Scanię nowego modelu w tak trudnym czasie jest pewnego rodzaju wyzwaniem. Nie chcemy z tym czekać – priorytetem jest redukcja emisji CO2 i związanego z nią zużycia paliwa”.