Tegoroczne motto przewodnie Targów Pożarniczych Florian, to „Ochrona przed pożarami, katastrofami i klęskami żywiołowymi”. Wystawa odbyła się już po raz 20. w dniach 7–9 października 2021 r. na terenach wystawowych w Dreźnie.
W targach wzięło udział ponad 220 wystawców z 11 krajów, w tym z Polski. Wystawę tę obejrzało ponad 13 000 osób, wśród których byli strażacy ochotnicy, zawodowi oraz miłośnicy sprzętu pożarniczego. Targi Florian stają się drugą najważniejszą imprezą branżową po Targach Interschutz organizowanych w Hanowerze.
W czasie imprezy odbyły się specjalistyczne wykłady, w których tematem wiodącym była elektromobilność, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania służb ratowniczych w przypadku pożarów pojazdów elektrycznych oraz transportu uszkodzonych pojazdów elektrycznych przez firmy pomocy drogowej. Urozmaiceniem targów były pokazy dynamiczne, na których można było zobaczyć strażaków Drezdeńskiej Straży Pożarnej prowadzących akcje ratowniczo-gaśnicze.
Na wystawie można było obejrzeć pożarnicze samochody specjalne, w tym drabiny hydrauliczne, podnośnik, samochody operacyjne i nośniki kontenerowe, samochody ratowniczo-gaśnicze lekkie, średnie i ciężkie. Firmy prezentowały nowości nie tylko w segmencie samochodów pożarniczych, ale również w zakresie sprzętu ratowniczego i pomocniczego, który jest w wyposażeniu samochodów ratowniczo-gaśniczych oraz samochodów specjalnych ratownictwa technicznego lub chemicznego.
Swoje pojazdy pokazały wszystkie znane służbom ratowniczym firmy pożarnicze, w tym Rosenbauer, Ziegler, Schlingmann, Magirus, Lentne, czy czeski producent THT Polička. Polski akcent na targach stanowiły samochody ratowniczo-gaśnicze przygotowane przez firmę Wawrzaszek ISS.
Producenci pojazdów pożarniczych oraz sprzętu pożarniczego w swoich konstrukcjach w coraz szerszym zakresie zwracają uwagę na bezpieczeństwo, ergonomię oraz aspekt ekologiczny. Wystawcy zaprezentowali wiele nowości w zakresie pojazdów pożarniczych, sprzętu pożarniczego i pomocniczego, nie zabrakło też nowatorskich rozwiązań technicznych wykorzystanych przy ich produkcji. Zapraszamy do spaceru wśród wystawców.
THT Polička
Jednym z ciekawszych pojazdów był ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy czeskiej firmy THT Polička, zabudowany na 18-tonowym podwoziu Tatra Force T 815-7M6R21.42Z 4×4.1, z silnikiem Cummins Euro VI o mocy 396 KM (291 kW). Kabina przedłużona dwudrzwiowa o obsadzie 1+3. Maksymalna prędkość samochodu to 100 km/h, jednym z ważniejszych parametrów technicznych samochodu jest jego głębokość brodzenia, która wynosi aż 1200 mm bez przygotowania i 1500 mm z przygotowaniem. Samochód ponadto charakteryzuje się niedużą wysokością (maksymalnie 2995 mm), nisko położony jest również środek ciężkości. Zastosowanie napędu 4×4 i wspomniane parametry techniczne sprawiają, że samochód bardzo dobrze sobie radzi w trudnych warunkach terenowych podczas prowadzonych działań ratowniczych, zwłaszcza w terenie zalesionym.
Zabudowa pożarnicza została wykonana ze skręcanych profili aluminiowych osłoniętych gładką blachą aluminiową. Po prawej i lewej stronie zabudowy rozmieszczono po 3 skrytki sprzętowe z regulowanymi półkami, zamykane żaluzjami z lekkich profili aluminiowych. Skrytka z tyłu zabudowy jest zamykana podnoszoną do góry klapą z aluminium, chroniącą operatora autopompy przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Wejście na dach w formie podestu roboczego ułatwia drabinka.
Środki gaśnicze są przewożone w dwóch kompozytowych zbiornikach: woda w zbiorniku o pojemności 4800 dm³, środek pianotwórczy w zbiorniku o pojemności 180 dm³. W tylnej części zabudowy znajduje się dwuzakresowa autopompa THT PKA o wydajności 2000 dm³/min przy ciśnieniu 10 bar oraz 250 dm³/min przy ciśnieniu 40 bar. Autopompa ma 4 nasady tłoczne oraz nasadę ssawną umieszczoną z tyłu. Z przodu kabiny zamocowano działko zderzakowe wodno-pianowe o wydajności 1000 dm³/min przy ciśnieniu 10 bar sterowane elektrycznie z kabiny.
Magirus
Wzrost liczby dużych pożarów lasów w różnych krajach europejskich skłonił służby ratownicze do zamawiania wysoce specjalistycznych samochodów pożarniczych. Jeden z takich specjalistycznych samochodów został zaprezentowany przez Magirusa. Zabudowę wykonano na podwoziu Iveco Eurocargo FF150-32W o 15 t dmc. Pojazd napędza silnik Euro VI o mocy 320 KM (235 kW). Całkowita masa pojazdu gotowego do akcji wynosi 14 000 kg. Prezentowany pojazd stanowi połączenie zwrotności i dobrych właściwości terenowych (prześwit 400 mm) przy jednocześnie nisko położonym środku ciężkości. Są to cechy ważne w walce z pożarami lasów.
Kabina dwudrzwiowa o obsadzie trzech ratowników ma dodatkowe orurowanie zabezpieczające przydatne przy przejeździe przez zadrzewione tereny. Zabudowę pożarniczą wykonano w systemie AluFire 3, tzn. szkielet jest ze skręcanych profili aluminiowych. Poszycie zewnętrzne jest wykonane z gładkich i profilowanych blach aluminiowych klejonych do niego. Po prawej i lewej stronie umieszczono po dwie skrytki sprzętowe oraz jedną z tyłu, są one zamykane żaluzjami z lekkich profili aluminiowych.
Zbiornik na wodę ma pojemność 3000 dm³, zbiornik do instalacji systemu samoobrony ma pojemność 300 dm³, a na środek pianotwórczy 200 dm³. Do podawania środków gaśniczych służy autopompa Magirusa o wydajności 2000 dm³/min przy ciśnieniu 10 bar. Podwozie jest zabezpieczone wodną instalacją tryskaczową.
Rosenbauer
Rosenbauer na targach po raz pierwszy pokazał ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy wykonany w technologii modułowej MT (Modular Technology). Zabudowę wykonano na podwoziu Mercedes-Benz Zetros 3348 o 29 t dmc. Pojazd napędza silnik Euro III o mocy 480 KM (350 kW), zastosowano automatyczną skrzynię biegów Allison 4500.
Kabina dwudrzwiowa zabiera czterech ratowników w układzie 1+3. Zabudowa pożarnicza składa się z 3 modułów: sprzętowego, zbiorników na środki gaśnicze oraz przedziału autopompy z osprzętem. Szkielet zabudowy jest wykonany z wytłaczanych profili aluminiowych i osłonięty wycinaną laserowo gładką i profilowaną blachą aluminiową. Skrytki sprzętowe po dwie z prawej i lewej strony są zamykane żaluzjami wykonanymi z lekkich profili aluminiowych, tylna skrytka przedziału autopompy jest zamykana podnoszoną do góry klapą z gładkiej blachy aluminiowej.
Zbiorniki na środki gaśnicze są wykonane z polipropylenu, zbiornik na wodę ma 6150 dm³, a na środek pianotwórczy 750 dm³. Ponadto w wyposażeniu znajduje się proszkowy agregat gaśniczy Minimaxa o pojemności 250 kg. W tylnym module jest zabudowana niskociśnieniowa autopompa typu N35 o wydajności 3500 dm³/min przy ciśnieniu 10 bar. System dozowania środka pianotwórczego to automatyczny system typ FIXMIX 2.0 A, pozwalający na uzyskiwanie stężeń 1%, 3% i 6%. Do podawania środków gaśniczych służą działka wodno-pianowe dachowe RM 35C o wydajności 3000 dm³/min przy ciśnieniu 10 bar i zasięgu rzutu do 75 m oraz zderzakowe RM15C o wydajności 1500 dm³/min również przy ciśnieniu 10 bar i zasięgu rzutu do 70 m z deflektorami umożliwiającymi zmianę kształtu wypływającego środka gaśniczego.
W tylnej skrytce na zwijadle z napędem elektrycznym znajduje się linia szybkiego natarcia z wężem o długości 60 m zakończona prądownicą RB101 o wydajności od 130 do 400 dm³/min przy ciśnieniu 6 bar. Podawanie proszku na miejsce akcji zapewnia linia szybkiego natarcia nawinięta na zwijadle, zakończona prądownicą proszkową. System ochrony własnej podwozia składa się z 6 tryskaczy o wydajności 75 dm³/min każdy przy ciśnieniu 10 bar. Ze względu na rodzaj zastosowanej skrzyni biegów możliwa jest jazda w trybie Pump&Roll – pompuj i jedź, co umożliwia jednoczesną jazdę i pracę układu wodno-pianowego wraz z podawaniem środków gaśniczych.
Oświetlenie pola pracy zapewnia m.in. wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy FIRECO Fire CAN LED z najaśnicami 8 x 42 W. Z przodu zainstalowano wyciągarkę linową o napędzie elektrycznym WARN 9, o maksymalnej sile uciągu 41 kN, z liną o długości 30 m.
Bronto Skylift – Lentner
Znany europejski producent podnośników hydraulicznych Bronto Skylift z Finlandii razem z niemieckim producentem samochodów pożarniczych Lentner przedstawili nowy podnośnik hydrauliczny z boczną drabiną typu F32TLK o maksymalnej wysokości roboczej 32 m. Masa całkowita pojazdu gotowego do akcji nie przekracza 16 t – jest to więc pojazd zaliczany do kategorii średniej. F32TLK nie ma typowej bocznej drabiny ewakuacyjnej, ale kompletny zestaw drabin, które dzięki teleskopowemu masztowi przegubowemu są niezwykle stabilne.
Pojazd ten spełnia dwie funkcje: jest podnośnikiem i zarazem drabiną, przez co wzrastają jego możliwości taktyczno-techniczne i ratownicze. Kosz ma nośność 500 kg i można go obracać na boki o 50° i 55°. Oznacza to, że do okien i balkonów można podchodzić w dużej mierze niezależnie od miejsca ustawienia drabiny teleskopowej. Z przodu kosza znajduje się rozkładana platforma ratunkowa, która m.in. umożliwia bezpieczny dostęp dla wózków inwalidzkich. Bronto Skylift dostarcza maszty teleskopowe, a Lentner produkuje zabudowę pożarniczą ze skrytkami sprzętowymi.
Zabudowę wykonano na 16-tonowym podwoziu samochodu ciężarowego Mercedes-Benz Atego 1630 z silnikiem Euro VI o mocy 299 KM (220 kW). Kabina dwudrzwiowa o obsadzie 1+3. Zabudowa pożarnicza klasyczna z profili i blachy aluminiowej. Po prawej i lewej stronie po dwie skrytki sprzętowe zamykane żaluzjami z lekkich profili aluminiowych. Po prawej i lewej stronie są zamykane schody ułatwiające wejście na podest roboczy.
Stabilizację podnośnika zapewniają wysuwane i poziomowane automatycznie podpory. Podnośnik składa się z teleskopowego ramienia głównego o długości od 9 do 22 m po wysunięciu poziomym oraz ramienia z koszem ratowniczym o długości 6,20 m, za pomocą którego kosz można opuścić na wysokość roboczą 5,5 m poniżej poziomu terenu. Ponieważ maszt teleskopowy można podnieść do 84°, ma on rozszerzony zakres zastosowań w wąskich uliczkach. Obrotnica w żadnej pozycji nie wystaje na boki poza obrys pojazdu – jest to ważne na ciasno zaparkowanych ulicach. W koszu znajduje się działko wodno-pianowe o wydajności 2500 dm³/min przy ciśnieniu 10 bar i maksymalnym zasięgu do 68 m. Ponadto ramię można wykorzystać do podnoszenia ciężarów o masie do 2200 kg.
Wawrzaszek ISS
Firma Wawrzaszek ISS pokazała m.in. średni samochód ratowniczo-gaśniczy wykonany w nowej technologii WIISTEC. Zabudowa jest na 16-tonowym podwoziu Mercedes-Benz Atego 1530 AF 4×4 z silnikiem Euro VI o mocy 299 KM (220 kW). Samochód jest wyposażony w kabinę fabryczną dla kierowcy i dowódcy oraz w zintegrowaną z zabudową 2-drzwiową kabinę dla pozostałej załogi. Ergonomiczne i bezpieczne wsiadanie i wysiadanie z kabiny załogi zapewniają stopnie wysuwające się automatycznie, gdy strażacy otwierają drzwi.
Zabudowa pożarnicza WISSTEC charakteryzuje się większą stabilnością, zmiennością półek sprzętowych oraz większą przestronnością. Szkielet jest wykonany z profili aluminiowych osłonięty gładką blachą aluminiową. Dach zabudowy w formie podestu roboczego, wejście na niego ułatwia zamocowana z tyłu drabina. Na dachu na szerokich profilach aluminiowych podnoszonych i opuszczanych w dół za pomocą siłowników jest zaczepiona wysuwana drabina.
Samochód ma 7 skrytek sprzętowych po 3 z prawej i lewej strony oraz jedną z tyłu . Skrytki sprzętowe są zamykane żaluzjami z lekkich profili aluminiowych. Wyjmowanie sprzętu ze skrytek ułatwiają opuszczane podesty w wykonaniu antypoślizgowym. Do przewożenia środków gaśniczych służą 2 kompozytowe zbiorniki na wodę o pojemności 2000 dm³ i środek pianotwórczy o pojemności 200 dm³. Do podawania środków gaśniczych służy zabudowana w tylnej części autopompa Ruberg E30 o wydajności 2000 dm³/min przy ciśnieniu 10 bar. Oświetlenie pola pracy wokół samochodu zapewnia zamontowany teleskopowy wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy Teklite Raptor 2000 LED. W wyposażeniu znajduje się zestaw hydraulicznego sprzętu ratowniczego oraz sprzęt i armatura wodno-pianowa.
Autor: Marek Pisarek