Uniwersalnie i selektywnie czyli śmieciarki z żurawiem. Przyglądamy się kilku ciekawym rozwiązaniom tego typu

Śmieciarka NTM przeznaczona do obsługi pojemników podziemnych i półpodziemnych oraz pojemników wykorzystywanych do zbiórki surowców typu IGLO oraz siatkowych z zabudową wyposażoną w HDS oraz specjalny lej, który powiększa objętość wanny zasypowej (fot. NTM Polska)

Obowiązujące przepisy nakładają na nas obowiązek segregacji odpadów, a na firmy zajmujące się ich odbiorem – wymóg selektywnej zbiórki. Coraz częściej w tym celu stosowane są śmieciarki wyposażone w specjalistyczny sprzęt taki jak żurawie załadowcze.

Łatwiej można posegregować odpady, gdy do dyspozycji mamy różnego rodzaju pojemniki oznaczone oczywiście odpowiednimi kolorami. Zwykłe kontenery zajmują sporo miejsca – aby tego uniknąć coraz częściej stosowane są systemy gniazdowe z pojemnikami typu dzwon. W przypadku ich obsługi konieczne staje się doposażenie śmieciarek w żurawie umożliwiające sprawne opróżnianie pojemników – dotyczy to zarówno odpadów komunalnych zmieszanych jak i zbieranych selektywnie.

Przyjrzymy się kilku ciekawym rozwiązaniom tego typu.

NTM Polska
W ofercie firmy NTM Polska znajdziemy 3 rodzaje śmieciarek do selektywnej zbiórki odpadów wyposażone w żuraw do opróżniania pojemników typu IGLO. Firma NTM stosuje własny żuraw, który zamontowany jest na odwłoku śmieciarki. Taka konstrukcja pozwala na wyprodukowanie zabudowy, która ma pojemność taką samą jak śmieciarka bez żurawia. Żuraw może być dodatkowo wyposażony w pilota.

Model MOLOC (fot. NTM Polska)

W modelach MOLOC żuraw NTM zamontowany na tylnym zwisie. Maksymalny udźwig żurawia to 1000 kg przy ramieniu maksymalnie rozciągniętym. Pojemność wanny załadowczej zwiększana jest poprzez specjalną nakładkę wykonaną ze stali nierdzewnej. To rozwiązanie to kompromis pomiędzy ceną, a funkcjonalnością. Zabudowa to konstrukcja KGH z jej wszystkimi korzyściami.

Drugim z modeli wyposażonych w żuraw są śmieciarki UNO o bezobsługowej konstrukcji obniżającej koszty eksploatacji. W samochodach tych stosowana jest unikalna konstrukcja NTM wykorzystująca opatentowany system zgniotu odpadów z prostym, bezobsługowym wahadłem hydraulicznym. Śmieciarka obsługuje pojemniki plastikowe od 120 do 660 l zgodnie ze standardem EN 840-1, EN 840-2, a pojemność śmieciarki to 22 m3.

Hydrauliczny dźwig samochodowy zamontowany pomiędzy kabiną a zabudową śmieciarki NTM to rozwiązanie tradycyjne. Pojemność takiej konstrukcji idealnie zbilansowanej do ładowności podwozia i długości zestawu to minimum 19 m3.

O tym, że śmieciarki wyposażone w żurawie zyskują na popularności może świadczyć chociażby poniższy przykład. Firma NTM Polska dostarczyła na początku b.r. do klienta na Górnym Śląsku śmieciarkę przeznaczoną do obsługi pojemników podziemnych i półpodziemnych oraz pojemników wykorzystywanych do zbiórki surowców typu IGLO oraz siatkowych. Zabudowa o pojemności 20 m3 zamontowana została na podwoziu MAN TGS. Zabudowa wyposażona jest w HDS oraz specjalny lej, który powiększa objętość wanny zasypowej do 8 m3. Lej obsługiwany jest przez siłowniki hydrauliczne napędzane przez dodatkową sekcję zamontowaną w rozdzielaczu głównym zabudowy. Warto wspomnieć, że każda śmieciarka NTM „napędzana” jest przez taki sekcyjny rozdzielacz, w którym każda z sekcji odpowiada za inną funkcję hydrauliczną na zabudowie. Wszystkie elementy rozdzielacza głównego skonstruowane są przez firmę PARKER specjalnie dla firmy NTM. Cała hydraulika wraz z rozdzielaczem została przystosowana pod pompy o zmiennej wydajności wprowadzone przez NTM jeszcze w 2009 r.

Śmieciarka jest uniwersalna ponieważ może również obsługiwać standardowe pojemniki o pojemności 120–1100 l, ma również otwieracz do pojemników 1100 l z półokrągłą klapą. Zasyp zastosowany w tej zabudowie to tradycyjny zasyp belkowy przystosowany pod montaż wagi dynamicznej oraz anten RFID. W przypadku, gdy pojazd obsługuje standardowe pojemniki na odpady wówczas lej powiększający wannę załadowczą jest składany w pozycji pionowej uwalniając przestrzeń pod załadunek tradycyjnych pojemników na śmieci.

GP Truck Trading – FARID
Działająca od 1999 r. firma GP Truck Trading jest obecnie jedną z największych w kraju firm specjalizujących się w budowie, sprzedaży i serwisowaniu pojazdów komunalnych takich jak śmieciarki oraz inny sprzęt dla przedsiębiorstw komunalnych i wodociągowych. W lutym 2017 r. firma podpisała umowę z włoskim producentem zabudów śmieciarek – firmą FARID i na terenie Polski jest wyłącznym dystrybutorem i serwisantem specjalistycznych urządzeń marki FARID.

System Dule (fot. FARID)

W ofercie FARID znajduje się automatyczny system Dule przeznaczony do dwustronnej zbiórki odpadów. Jest to nowoczesne rozwiązanie zdolne do obsługi pojemników zgodnych z normą EN13071, unoszonych od góry (z podwójnym mocowaniem grzybkowym) i opróżnianych od dołu. Sercem systemu jest urządzenie przeładunkowe ALPA12, które umożliwia odbiór i obustronne opróżnianie kontenerów przy krawężniku, zarówno naziemnych, pół-podziemnych, jak i podziemnych (UGC), w oparciu o znormalizowany hak grzybkowy. System, w przeciwieństwie do innych systemów automatycznych, pozwala na opróżnianie pojemników umieszczonych po dwóch stronach jezdni, z jednym kompaktorem dla obu stanowisk. Po wizualnym wyśrodkowaniu haka sprzęgającego i uzyskaniu zezwolenia na ruch, system automatycznie wykonuje opróżnianie i przestawianie kontenera.

System Dule pozwala na opróżnianie pojemników umieszczonych po dwóch stronach jezdni, z jednym kompaktorem dla obu stanowisk (fot. FARID)

System może być oferowany z zagęszczarką stałą, opróżnianą przez przechylanie (Fixed), lub z wersją zdejmowaną (Roll-off), która ma możliwość wymiany korpusów zagęszczających dzięki standardowemu wyposażeniu hakowemu. Możliwe jest zaoferowanie zarówno systemu ważenia, montowanego na haku, jak i sześciu systemów identyfikacji kontenera, również powiązanych z rozwiązaniami śledzenia GPS kontenera, które dodatkowo zwiększają efektywność obsługi i szybkość załadunku o umożliwienie przeniesienia danych z kolekcji do bazy operacyjnej. System uzupełnia specjalna myjka pojemników, stała lub typu roll-off.

Kluczowe korzyści, które wynikają z wykorzystania śmieciarki FARID z systemem Dule to: solidne, szybkie urządzenie do chwytania i przenoszenia pojemników, dwustronny automatyczny odbiór kontenerów naziemnych, kontenerów podziemnych (UGC) lub kontenerów częściowo podziemnych, podnoszonych od góry i opróżnianych od dołu (EN13071), redukcja kosztów utrzymania kontenera dzięki ruchowi otwierania od dołu, bez wstrząsów i wibracji, możliwość zintegrowania z systemami transportu odbieranych śmieci na duże odległości oraz poprzez system hakowy (ciągnik + przyczepa).

Eco-Clean Tomasz Malanowicz
Firma Eco-Clean Tomasz Malanowicz ma w swojej ofercie śmieciarki z rodziny Azimut (Azymut) dostarczane przez Tecnoindustrie Merlo. Są to minikompaktory z tylnym załadunkiem, z rozładunkiem przez przechylanie zbiornika, wyposażone w wahliwy jednołopatowy system zagęszczania składający się z obrotowego lemiesza i prowadnicy poruszającej się po prostych prowadnicach. W części tylnej znajduje się system chwytania, podnoszenia i opróżniania pojemników (opcja). Jet on zainstalowany w pozycji centralnej i może być wyposażony w system wspomagania załadunku.

Śmieciarka Azymut 10 ma pojemność 10 m3, ładowność zabudowy to ok. 5000 kg, przy masie własnej 2000–2500 kg (fot.Tecnoindustrie Merlo)

Największy z modeli – śmieciarka Azymut 10 jest przeznaczona do odbioru i transportu odpadów komunalnych a w szczególności bioodpadów. Zbiornik na śmieci wykonany jest w kształcie wanny dzięki czemu jest całkowicie szczelny. Zapobiega to wyciekowi odpadów płynnych, szczególnie przy transporcie. Model Azymut 10 (podobnie jak mniejsze Azymut 8 oraz Azymut 6) może być wykonany ze stali nierdzewnej odpornej na szkodliwe działania bioodpadów, które przy kwasowości 3,5–4 PH niszczą typową stal, z której wykonane są standardowe śmieciarki.

System opróżniania poprzez wywrót pod kątem 80° gwarantuje usunięcie odpadów oraz umożliwia łatwe czyszczenie wnętrza śmieciarki. Śmieciarka ma mechanizm zagęszczania odpadów składający się z płyty zgarniającej przesuwającej się po prowadnicach, umieszczonych po obu stronach zbiornika. Zagęszczenie odbywa się przez przesuw płyty w płaszczyźnie poziomej. Śmieciarka Azymut 10 ma hydrauliczny system załadowczy, przystosowany do pojemników pojemności od 110 l do 1100 l.

Kompaktowe rozmiary: szerokość zabudowy 2070 mm, całkowita długość pojazdu 6650 mm, wysokość od podłoża 3000 mm to parametry pozwalające na wydajne działania nawet w bardzo gęstej zabudowie w centrach miast (fot.Tecnoindustrie Merlo)

Ze względu na niewielkie gabaryty śmieciarka Azymut 10 jest szczególnie polecana do odbioru odpadów z posesji prywatnych, domków jednorodzinnych oraz lokali gastronomicznych, szczególnie w ciasnej zabudowie miejskiej. Może być również  wykorzystywana do odbioru zwykłych śmieci i odpadów komunalnych. Boczne ściany śmieciarki są gładkie, bez ożebrowania, co umożliwia umieszczanie reklam i rysunków np. promujących segregację odpadów czy ochronę środowiska.

Firma Eco-Clean specjalizuje się w zabudowie śmieciarek na podwoziach samochodów z silnikami zasilanymi gazem CNG. Do napędu śmieciarek wykorzystywana jest elektryczna przystawka odbioru mocy PTO, obsługująca wszystkie funkcje pracy śmieciarki (załadunek, zagęszczanie odpadów, rozładunek) przy wyłączonym silniku samochodu. Rozwiązanie to pozwala na znaczą oszczędność paliwa – gazu CNG, dzięki czemu śmieciarka może pracować na jednym zatankowaniu do 7 dni, przy typowym przebiegu dziennym na poziomie ok. 80–100 km. Takie rozwiązanie (zasilanie CNG + elektryczna PTO) pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych o ok. 70%. Korzyściami zastosowania E-PTO przy pojazdach z silnikiem Diesla jest zerowa emisja związków szkodliwych oraz dwutlenku węgla podczas postoju i pracy śmieciarki. Niezależnie też od rodzaju zasilania silnika podwozia wykorzystanie E-PTO znacznie obniża poziom hałasu pracującej śmieciarki.

Geesinknorba
Wydajna, ekonomiczna i przyjazna dla użytkownika: to można powiedzieć o śmieciarkach Geesinknorba z załadunkiem tylnym z rodziny GPM IV. Wyposażone w żuraw i rynnę stanowią idealne rozwiązanie do zbierania podziemnych pojemników, kontenerów z opróżnianiem dennym lub worków. Innowacyjny system przynosi wiele korzyści: brak rozlewania dzięki przemyślanej konstrukcji zsypu i bezproblemowe usuwanie odpadów przez zsuwnię do korpusu o pojemności 18 m³.

Śmieciarka Geesinknorba z załadunkiem tylnym z rodziny GPM IV (fot. Geesinknorba)

W opisywanym modelu zastosowano żuraw Hiab KT1, który okazuje się być wręcz idealnym rozwiązaniem dla najbardziej wymagających zadań związanych ze zbiórką różnych typów kontenerów podziemnych. Duża klapa z tyłu zsypu wygodnie otwiera się, aby zbierać worki lub odpady wielkogabarytowe. Trzy skrzynie na tylnej klapie pozwalają na zbieranie plastikowych toreb typu Molok. Żuraw jest umieszczony na wsporniku wysięgnika na dachu nadwozia, aby chronić nadwozie lub system podnoszenia przed wszelkimi uszkodzeniami po drodze.

Opracował: Dariusz Piernikarski

W śmieciarce GPM IV żuraw umieszczony został na wsporniku wysięgnika na dachu nadwozia, aby chronić nadwozie lub system podnoszenia przed wszelkimi uszkodzeniami po drodze (fot. Geesinknorba)