
W czerwcu br. doszło do zmiany udziałowców firmy Chereau, wiodącego francuskiego producenta ciężkich pojazdów chłodniczych. Po 5 latach współpracy z SOR Iberica, odpowiednikiem Chereau w Hiszpanii, kapitał firmy 26 maja 2021 r. powrócił w całości do Francji.
Zacznijmy od początku. Założona w 1951 r. w normandzkim Avranches firma Chereau specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i sprzedaży pojazdów do transportu ładunków w temperaturach kontrolowanych i zaliczana jest do europejskich producentów chłodni premium. W 2020 r. firma zatrudniała ponad 1000 pracowników i odnotowała obrót w wysokości 190 mln euro. Udział Chereau w rynku naczep chłodniczych w 2020 r. wynosił 51,1% we Francji i 15,2% w Europie, wyprodukowano 3400 pojazdów, na eksport trafiło 43% z nich.
Chereau otwiera nowy rozdział
Firma Chereau w 2016 r. została włączona do Reefer Group, gdzie głównym udziałowcem była grupa kapitałowa Miura Partners, specjalizująca się w inwestowaniu w małe i średnie firmy w Europie Południowej. Po 5 latach współpracy z SOR Iberica, odpowiednikiem Chereau w Hiszpanii, kapitał firmy 26 maja 2021 r. powrócił w całości do Francji.
Grupa francuskich partnerów finansowych wykupiła od Miura Parters całość udziałów. Zarządzanie będzie realizowane przez zarząd firmy Chereau i konsorcjum tworzone przez Amundi Private Equity, Unexo, Bpifrance, Ouest Croissance oraz pulę regionalnych udziałowców, w tym NCI, Normandie Participation, Caisse d’épargne Normandie Capital, Picardie Investissement i Sodero. Ma to umożliwić ponowny wzrost, w szczególności poprzez wspieranie kluczowych inwestycji związanych z transformacją energetyczną.
Jeśli chodzi o pojazdy chłodnicze Chereau, trwa produkcja i jednocześnie doskonalenie 4 nowych rodzin produktowych. Szczególne znaczenie ma tu dążenie do spełnienia oczekiwań klientów, jakimi są zużycie mniejszej ilości energii i szersze wykorzystanie energii odnawialnej niezbędnej do eksploatacji ich pojazdów.
Skrótowo zatem prezentujemy ofertę firmy Chereau, koncentrując się na naczepach chłodniczych.

Inogam EVO
Chereau Inogam EVO – najchętniej kupowana naczepa chłodnia – na rynku francuskim zyskała w 2019 r. prawie 430 kg ładowności. Chłodnie Inogam EVO mają obecnie nowe, mocniejsze podwozie, które jest również lżejsze dzięki zastosowaniu nowych materiałów. W ten sposób zaoszczędzono 233 kg w przypadku podwozia i 143 kg w przypadku zabudowy.
Opcjonalnie zintegrowano w naczepie komponenty poprawiające właściwości aerodynamiczne i zaoferowano osprzęt zapewniający ergonomię i bezpieczeństwo użytkownika. Wśród wyposażenia wpływającego na bezpieczeństwo wymienić można system LoadBrake ADI pozwalający na blokowane hamulców naczepy podczas jej rozładunku, tylną kamerę dającą panoramiczny obraz strefy za pojazdem, dodatkowe oświetlenie boczne poprawiające widoczność przestrzeni wokół pojazdu oraz Lifeline-C, czyli linkę bezpieczeństwa chroniącą personel przed upadkiem z wysokości podczas obsługi agregatu chłodniczego.
Na uwagę zasługuje również zmodernizowana przegroda wewnętrzna Easy-C i system otwierania tylnych drzwi roletowych SmartOpen-C. Wprowadzono również nowe skrzynie na palety, seryjnie montowane jest również okablowanie pozwalające na instalację systemów telematycznych. Wykonane w większości z aluminium elementy poprawiające właściwości aerodynamiczne naczepy to Aero Top – spoiler o wysokości 50 mm na tylnej górnej krawędzi nadwozia, Aero Flap – zintegrowane z drzwiami rozkładane spoilery tylne oraz Aero Skirt, czyli podnoszone spoilery boczne (długie lub skrócone) umieszczone wzdłuż pojazdu. Zastosowanie wszystkich wspomnianych rozwiązań daje redukcję zużycia paliwa nawet o 2 l/100 km.

Chereau Next
Naczepa chłodnia Chereau Next ma możliwość multipleksowanej transmisji danych (magistrala CAN) i w pełni korzysta z całego programu Inogam EVO. Oprócz funkcji, które poprawiają ergonomię, wydajność i bezpieczeństwo, Chereau Next zawiera nowy moduł, który będzie umożliwiać połączenie z ciągnikami większości marek obecnych na rynku. Na razie przekazywanie informacji na deskę rozdzielczą ogranicza się do Renault, Volvo i Scanii.
Rozwiązania zastosowane w chłodni Chereau Next mają wiele zalet. Jeśli ciągnik wyposażony jest w interfejs CAN zgodny ze standardem FMS, kluczowe informacje z naczepy i alarmy są bezpośrednio wyświetlane na wyświetlaczu w kabinie ciągnika. Centralny sterownik kontroluje wszystkie funkcje chłodni Chereau Next, takie jak nastawy temperatury, otwieranie drzwi roletowych SmartOpen-C, tylny podest załadowczy, zawieszenie pneumatyczne, kurtyna powietrzna AirShutter-C, wewnętrzne oświetlenie LED czy funkcje sprawdzające stan techniczny naczepy. Zespolono funkcje zwiększające bezpieczeństwo, np. automatyczne blokowanie hamulców, gdy agregat chłodniczy pracuje w trybie elektrycznym, czy aktywacja blokady hamulca postojowego przy podjechaniu do rampy załadowczej (śluzy dokującej). Wprowadzono również powiązane funkcje dla większej ergonomii obsługi, np. pojedyncze polecenie dla grupy funkcji, automatycznie włączane światła tylne podczas otwierania drzwi lub jeśli używany jest tylny podest załadowczy. Dostępne są nowe funkcje oszczędzające energię i przyjazne dla środowiska, np. automatyczne wyłączanie agregatu w przypadku otwarcia drzwi.

Przed odjazdem, kiedy chłodnia Chereau Next zostaje uruchomiona, przeprowadzana jest automatyczna kontrola najważniejszych elementów funkcjonalnych. W przypadku otwartych drzwi, niezamkniętego podestu załadowczego lub niewłaściwego ciśnienia w oponach (w zależności od wybranych opcji), kierowca otrzyma ostrzeżenie na tablicy wskaźników.
Poprawie osiągów i ochronie łańcucha chłodniczego służy wymiana informacji między poszczególnymi komponentami wyposażenia pojazdu. Aautomatyczne wyłączenie agregatu chłodniczego po otwarciu drzwi spowalnia wymianę powietrza wewnętrznego/zewnętrznego oraz zmniejsza zużycie paliwa. Inteligentna kurtyna powietrzna AirShutter-C spełnia tę samą funkcję, uruchamiając się tylko wtedy, gdy jest to konieczne, aby zminimalizować obciążenie akumulatorów. Funkcja NextControl oszczędza czas kierowcy, zapewniając kontrolę na wyciągnięcie ręki: operator jest informowany o ustawionej temperaturze i temperaturze mierzonej przez czujniki oraz ostrzegany w przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora lub niskiego poziomu paliwa.

Połączenie chłodni Chereau Next z ciągnikiem następuje poprzez 15-pinowe lub 9-pinowe gniazdo z podłączeniem do gniazda 24 V CAN i odpowiednią konfigurację komputera pokładowego ciągnika. ChereauNEXT ma wbudowany moduł telematyczny, który umożliwia odczyt danych z pojazdu bez konieczności dodawania czujników lub montażu dodatkowego okablowania. Chłodnia ma gniazdo diagnostyczne Plug & Connect do identyfikacji wszelkich kodów usterek, co ułatwia obsługę, tak jak jest to praktykowane w ciągnikach lub samochodach osobowych. Możliwa jest również diagnostyka zdalna.

Chereau Performance
Technologia VIP (Vacuum Insulated Panel), czyli panele z izolacją próżniową, to obecnie najlepsza izolacja dostępna na rynku. Naczepa Chereau Performance z panelami VIP wyposażona w system szyn wzdłużnych i pionowych ATD-C ma współczynnik przewodzenia ciepła K na poziomie 0,27 W/m2K. Wykorzystanie takich paneli wprowadza zabudowę chłodniczą w nowy sposób użytkowania, który jest jeszcze bardziej zrównoważony, wydajny, przy jednoczesnym przyjaznym dla środowiska zmniejszeniu zapotrzebowania na energię.
Naczepy Chereau Performance mają wiele zalet: do 25% bardziej wydajna izolacja przy redukcji energii agregatu potrzebnej do produkcji zimna i możliwości utrzymania temperatury w przypadku problemów z agregatem chłodniczym. Jeśli agregat chłodniczy wyłącza się, a załadunek odbywał się w temperaturze +2°C, to wzrost temperatury do +7°C w naczepie Inogam EVO trwałby ok. 3 h 20 min, natomiast w przypadku chłodni Chereau Performance wydłuża się do 11 h i 20 min. Inną korzyścią jest to, że przy lepiej izolowanym nadwoziu wartość odsprzedaży pojazdu może być wyższa. Naczepy z nowej gamy Chereau Performance otrzymują 15-letnią gwarancję na spełnienie wymagań ATP.

Chereau Hydrogen Power H2
Chereau Hydrogen Power H2 to pierwsza na świecie naczepa chłodnicza, w której źródłem energii dla elektrycznego agregatu chłodniczego jest ogniwo paliwowe. Wodór jest magazynowy w zbiornikach pod podwoziem, jego tankowanie zajmuje ok. 7–10 minut; w naczepie zastosowano również, formowane próżniowo panele izolacyjne VIP. Aby zmniejszyć zużycie paliwa przez zestaw, zmniejszono również opory aerodynamiczne naczepy, stosując zoptymalizowane spoilery. Pojazdy zaprojektowano tak, aby zagwarantować co najmniej 2 dni autonomii na długich dystansach i 1 dzień w dystrybucji.
Chereau wierzy w wodór jako źródło czystej energii zarówno na przyszłość, jak i dziś. Właśnie dlatego w ramach programu From Road To Real producent przygotowuje nową gamę naczep chłodniczych Chereau Hydrogen Power H2 do produkcji seryjnej. W ciągu najbliższych 10 lat Chereau planuje, aby od 20% do 25% produkcji obejmowało rozwiązania w tej technologii. Obecnie trwają testy chłodni Chereau Hydrogen Power H2 w realnych warunkach eksploatacji, producent przyjął już kilka zamówień na dostawę takich pojazdów w 2023 r.

Obsługa posprzedażna Chereau
Firmie Chereau zależy na tym, aby jej klienci mieli zapewnione lokalne zaplecze techniczne, wspierające ich w eksploatacji pojazdów. Przy 43% sprzedaży eksportowej Chereau stale rozszerza swoją obecność we Francji i Europie o nowych partnerów dystrybucyjnych i punkty serwisowe. Po utworzeniu Reefer Group, skupiającej Chereau i SOR, utworzono nowe punkty serwisowe obsługujące pojazdy obu marek. Obecnie firma dysponuje 98 stacjami serwisowymi w 22 krajach, wśród nich są 4 serwisy w Polsce. W naszym kraju sprzedaż nowych chłodni Chereau (oprócz części zamiennych do naczep i zabudów Chereau) oraz obsługę gwarancyjną pojazdów Chereau prowadzi spółka HJN z Białegostoku.
Autor: Dariusz Piernikarski
