Na kieleckich targach Transexpo na stoisku spółki Krause prezentował się pięknie odrestaurowany model zabytkowego Jelcza 043 z 1964 r, popularnie nazywany „ogórkiem”.
Ten autobus wyprodukowany przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe pomieści 52 pasażerów. Został zakupiony i generalnie wyremontowany przez MPK Nowy Sącz w 2019 r. Jeździ na linii retro po najciekawszych zakątkach Nowego Sącza i służy właśnie do oryginalnej promocji miasta.
Jelcz „Ogórek”
Do nowych właścicieli trafił jako zakonserwowany szkielet, który wymagał pokrycia blachą i odtworzenia poszycia wewnętrznego. Pojazd pokryty jest aluminiową blachą, co jest zmianą w porównaniu do oryginalnej wersji gdzie poszycie wykonane było z cienkiej blachy stalowej. Firma remontując autobus musiała zrekonstruować od podstaw wiele elementów wyposażenia, a to z powodu braku części zamiennych. Były to m.in. chromowane klamki do drzwi, czy jesionowe listewki wykańczające wejście do autobusu. To samo dotyczy wnętrza pojazdu, które zostało także zregenerowane bądź odtworzone na nowo. Warto wspomnieć o silniku, który w Jelczu znajduje się wewnątrz autobusu tuż obok kierowcy. Jest to silnik Škody o mocy 160 KM. W pojeździe układ kierowniczy ma wspomaganie powietrzne, przez co kierownica jest bardzo dużych rozmiarów. Pełny skręt wynosi 3,5 obrotu kierownicą. Tablica wskaźników jest wyposażona w chromowane zegary, jest również ciekawa osłona przeciw słoneczna. Autobus ma także hamulec górski, który służył do hamowania, a także do unieruchomienia silnika.
Więcej o historii modelu Jelcz „Ogórek”, zbudowanego na bazie Škody RTO, można przeczytać pod linkiem: https://samochody-specjalne.pl/2021/03/10/jelcz-ogorek-na-bazie-skody-rto/