Betonomieszarki i pompogruszki – nowe propozycje

Betonomieszarka FML Leżajsk BSH-043 montowana na podwoziach 2-osiowych ma pojemność użyteczną 4 m3 (fot. FML Leżajsk)

Proponujemy subiektywny przegląd wprowadzonych w ostatnim czasie na rynek betonomieszarek i pompogruszek montowanych na podwoziach samochodów ciężarowych.

FML Leżajsk BSH-043
Fabryka Maszyn w Leżajsku Sp. z o.o. produkuje betonomieszarki samochodowe hydrauliczne o pojemności mieszalnika od 4 do 12 m3. Do napędu betonomieszarki wykorzystany jest silnik podwozia, który przenosi moment obrotowy poprzez przystawkę odbioru mocy na pompę hydrauliczną zespołu napędowego zabudowy. Ciekawą propozycją dla betonomieszarki, która sprawdzi się na niewielkich placach budowy, jest produkowany przez FML Leżajsk model BSH-043 o z mieszalnikiem o pojemności geometrycznej 6,2 m3 i użytecznej 4 m3. Ważąca 2900 kg (po opcjonalnym „odchudzeniu” 2610 kg) betonomieszarka jest montowana na 2-osiowych podwoziach samochodów ciężarowych – długość ramy pomocniczej to 4000 mm, całkowita długość zabudowy – 5200 mm. Pojemność zbiornika wody wynosi 650 l.

Mieszalnik wykonany jest z wysokowytrzymałej i odpornej na ścieranie stali, składa się ze stożków oraz części cylindrycznej, wewnątrz znajdują się 2 spirale mieszające, które zapewniają szybkie i pewne opróżnienie mieszalnika.

Od niedawna klienci FML Leżajsk mają możliwość zainstalowania w swojej betonomieszarce uniwersalnego modułu sterującego mieszalnikiem. Sterowanie betonomieszarki jest bardzo proste i wykonuje się je intuicyjnie. Obejmuje tylko włączanie i wyłączanie silnika pojazdu, regulacje prędkości obrotowej oraz zmianę kierunku obrotów bębna mieszalnika. Przy pomocy joysticków i przycisków możliwe jest płynne uzyskanie prędkości obrotowej mieszalnika w całym jej zakresie, w obu kierunkach.

CIFA Magnum MK28E
Magnum MK28E to pierwsza na świecie hybrydowa pompogruszka typu plug-in montowana na podwoziach samochodów ciężarowych. Charakteryzuje się mniejszym zużyciem paliwa, niższym poziomem generowanego hałasu, jest bardziej przyjazna dla środowiska naturalnego, a jednocześnie zapewnia osiągi zgodne ze standardami CIFA. Tym samym firma CIFA kontynuuje poszerzanie produktów z rodziny Energya – ścieżka projektowania i rozwoju rozpoczęła się jeszcze w 2011 r. wraz z pierwszą na świecie hybrydową betonomieszarką (Model Energya E9), której premiera miała miejsce na targach bauma 2013 oraz pierwszą hybrydową pompą do betonu natryskowego Energya CSSE, pokazaną po raz pierwszy na targach bauma 2016. Obecnie maszyny te pracują w największych miastach Europy

W ubiegłym roku Energya MK28E – hybrydowa pomogruszka − otrzymała prestiżową nagrodę Red Dot 2020 w kategorii Industrial Design. CIFA zdobywa ją po raz kolejny: Red Dot 2014 otrzymała hybrydowa betonomieszarka Energya E9, Red Dot 2017 przyznano hybrydowej pompie Energya CSSE. Jako zrównoważone i innowacyjne rozwiązanie na rynku Energya MK28E spełnia wszystkie wymagania użytkowników. Ta hybrydowo-elektryczna maszyna wykorzystuje najnowocześniejsze technologie w celu zmniejszenia zużycia paliwa, emisji CO2 i hałasu. Spełnia obecne i przyszłe potrzeby, łącząc postęp z ochroną środowiska. Jeśli chodzi o sam projekt modelu MK28E, zachowano wiele cech wspólnych z hybrydową betonomieszarką. Struktura elementów odzwierciedla styl gamy Energya pod względem linii i kolorów. Dlatego ten pojazd wyróżnia się na tle innych.

Energya MK28E działa już na wielu budowach w Europie. Pomaga obniżyć koszty, ponieważ oszczędza paliwo i jest świetnym sprzymierzeńcem na miejskich placach budowy, gdzie zanieczyszczenie akustyczne jest poważnym problemem. Zastosowanie pojazdu w trybie elektrycznym zeruje emisję hałasu. Ten produkt wyróżnia się wyjątkowymi cechami i niepowtarzalnym stylem, dlatego mieszarko-pompę Energya MK28E wybierają klienci, którzy chcą przekształcić narzędzie pracy w zrównoważony środowiskowo okręt flagowy swojej firmy.

System pozwala na pełne zarządzanie energią w każdych warunkach pracy, a wybór i konfiguracja komponentów maksymalizują ogólną wydajność. Konwencjonalny układ hydrauliczny został zastąpiony przez przekładnię elektryczną o wysokiej wydajności. Możliwe jest obracanie bębna, wysięgnika, stabilizacja, praca zespołu pompowego przy wyłączonym silniku Diesla, bez emisji spalin i przy bardzo niskim poziomie hałasu podczas fazy ładowania i rozładowania. Emisja i redukcja hałasu sprawiają, że Energya jest bardzo przydatna we wszystkich obszarach, gdzie szacunek dla środowiska jest pierwszym wyborem.

Energya MK28E może być montowana na 4-osiowych podwoziach samochodów ciężarowych, maksymalny zasięg pionowy 4-sekcyjnego wysięgnika z systemem składania „Z” to 27,15 m, zasięg poziomy 23,27 m, średnica przewodów 100 mm, kąt obrotu –240°/+240°. Sekcje 3 i 4 zostały wykonane z lekkiego i wytrzymałego materiału kompozytowego CIFA Carbotech. Pompa to model PB607EPC o maksymalnym wydatku teoretycznym 61 m3/h, wytwarzająca maksymalne ciśnienie 71 bar. Bęben betonomieszarki RH 80 wykonano z odpornej na ścieranie stali klasy 450, grubość ścianek wynosi 3 mm. Pojemność nominalna 7 m3, geometryczna – 12,8 m3. Zbiornik na wodę mieści 600 l.

Do sterowania pracą maszyny służy proporcjonalny pilot radiowy (dodatkowy przewód 20 m) Hetronic. Hybrydowa Energya MK28E jest wyposażona w baterie litowo-jonowe o pojemności 36 kWh/125 Ah, ich ładowanie może odbywać się prądem stałym 230V/16 A lub trójfazowym prądem zmiennym 400 V/35 kW.

CIFA Magnum MK28E to pierwsza na świecie hybrydowa pompogruszka typu plug-in montowana na podwoziach samochodów ciężarowych; maksymalny zasięg pionowy 4-sekcyjnego wysięgnika z systemem składania „Z” to 27,15 m, zasięg poziomy 23,27 m (fot. CIFA)

Putzmeister PUMI
Putzmeister zmodernizował modele pompogruszek samochodowych PUMI 25-4 oraz 28-4. Oba modele mają teraz nową, ulepszoną i wydajniejszą pompę rdzeniową o skoku 1000 mm. Pompa ta jest również oferowana w modelach PUMI 28-4 i 31-4 (EDTV45).

Zespół pompowy jest fabrycznie oferowany z napędem od dołu (od strony tłoka) dla maksymalnego ciśnienia tłoczenia lub od strony tłoczyska dla maksymalnej wydajności tłoczenia, nie ma opcji SBU (funkcja SBU przełącza między posuwem od strony tłoczyska a posuwem od strony tłoka). Pojedynczy tłok (o długiej żywotności) jest teraz zawarty w standardowym zakresie dostawy.

Dłuższy skok przy tej samej średnicy zwiększa wydajność do 92 m³/h (teoretyczna maksymalna). Ponadto pompa przełącza się rzadziej, co prowadzi do mniejszego zużycia i zmniejsza drgania masztu.

4-ramienny wysięgnik z systemem składania „Z” zapewnia optymalną charakterystykę pracy. Doprowadzona do perfekcji kinematyka zwiększa przestrzenny zasięg pracy i eliminuje miejsca niedostępne, co zwiększa efektywnie realny zasięg operacyjny. Bezpośrednie powiązanie sterowania wysięgnikiem z układem podpór, zminimalizowanie drgań masztu, nowo zaprojektowany zespół pompujący przy zachowaniu wysokie odporności konstrukcji stalowej gwarantują maksymalną precyzję podawania betonu.

Aby zapewnić jak najdłuższą bezawaryjną eksploatację, Putzmeister dopracował pompogruszki samochodowe PUMI do perfekcji. Odporna na skręcanie rama i zoptymalizowany kształt bębna mieszarki zapewniają spójne rozłożenie ciężaru na osie. Chroni to maszynę i w dłuższym okresie użytkowania prowadzi do  oszczędności kosztów. Specjalnie na potrzeby PUMI została również udoskonalona jednostka pompująca ze zoptymalizowaną S-rurą i dużym koszem zasypowym.

Obecnie w ofercie firmy Putzmeister znajdują się 4 modele pompogruszek samochodowych PUMI z nową pompą rdzeniową: PUMI 25-4.77 S, PUMI 28-4.77 S, PUMI 28.4.79 S oraz PUMI 31-4.79 S.

Putzmeister zmodernizował modele pompogruszek samochodowych PUMI 25-4 oraz 28-4. Oba modele mają teraz nową, ulepszoną i wydajniejszą pompę rdzeniową o skoku 1000 mm. Doprowadzona do perfekcji kinematyka zwiększa przestrzenny zasięg pracy i eliminuje miejsca niedostępne, co zwiększa efektywnie realny zasięg operacyjny (fot. Putzmeister)

Schwing Stetter UltraEco
Betonomieszarki samochodowe Schwing Stetter zostały zaprojektowane z myślą o wydajności i oszczędności. Najlepszym przykładem sukcesu jest model UltraEco: przy wadze zaledwie 3250 kg UltraEco jest jedną z najlżejszych dostępnych na rynku betonomieszarek samochodowych o nominalnej pojemności bębna 9 m3 i w połączeniu z podwoziem 8×4 o zoptymalizowanej masie pozwala na przewiezienie 8 m³ świeżego betonu (przy gęstości 2,35 t/m³).

Floty UltraEco można optymalnie wykorzystywać w połączeniu z mieszalniami Stetter z nowym mieszalnikiem dwuwałowym DW 4.0. Przy dwóch partiach maksymalna objętość 8 m³ może zostać osiągnięta dokładnie, co zmniejsza nieproduktywny okres użytkowania betonomieszarek. Wysoka wydajność w połączeniu z wytrzymałością i długą żywotnością sprawiają, że koncepcja betonomieszarek UltraEco stała się punktem odniesienia dla lekkich betonomieszarek na całym świecie.

Pracująca w betonomieszarkach UltraEco przekładnia Ecomix II CML firmy ZF jest znacznie lżejsza niż napędy konwencjonalne, a zastosowanie oleju przekładniowego o wydłużonej trwałości, który rzadko wymaga wymiany, powoduje, że przekładnia ma uproszczoną obsługę. Wytrzymałość konstrukcji i mocne łożysko elastomerowe sprawiają, że przekładnia nadaje się do stosowania nawet w najbardziej wymagających zastosowaniach na najtrudniejszych placach budowy.

W betonomieszarce UltraEco spirale mieszające przed wspawaniem w bęben mieszający są precyzyjnie zakrzywione tak, aby podążały za konturem bębna mieszającego jeszcze przed ich zamontowaniem. Ukształtowane wstępnie spirale mieszające można następnie instalować i spawać praktycznie bez generowania naprężeń. Ta opatentowana procedura zmniejsza naprężenia spawów i wydłuża żywotność spiral. Bęben mieszający UltraEco jest wykonany z trudnościeralnej stali Hardox 400, podczas gdy spirale mieszające i ochrona krawędzi z Hardox 500. Z kolei rama betonomieszarki wykonana jest ze stali wysokiej jakości typu S 500 MC. W połączeniu z dobrze przemyślaną konstrukcją pozwala to na znaczne zmniejszenie masy przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej stabilności i wytrzymałości.

Wygodny i łatwy w użyciu opcjonalny moduł sterowania pracą maszyny Smart control pozwala na utrzymanie stałej niskiej prędkości obrotowej bębna (napęd o stałej prędkości) – niezależnie od prędkości pojazdu. Zmniejszenie prędkości obrotowej bębna obniża jego zużycie i zużycie paliwa, co zwiększa efektywność wykorzystania betonomieszarki. Typowe procesy, takie jak ładowanie i rozładunek betonu, są uproszczone, a źródła błędów zminimalizowane, co oznacza większe oszczędności i szybszą pracę.

Betonomieszarka Schwing Stetter UltraEco waży 3250 kg i w połączeniu z podwoziem 8×4 o zoptymalizowanej masie pozwala na przewiezienie 8 m³ świeżego betonu (fot. Schwing Stetter)

Autor: Dariusz Piernikarski