Na początku czerwca uczestniczyliśmy w dynamicznej prezentacji samochodów dostawczych MAN TGE 4×4, którą zorganizowano na profesjonalnym torze off-road w Książu Wielkopolskim, gdzie jeżdżąc w bardziej wymagających warunkach terenowych, mogliśmy sprawdzić możliwości trakcyjne samochodów MAN TGE 4×4.
MAN TGE z napędem 4×4 może stanowić idealną bazę dla pojazdów przeznaczonych dla branży budowlanej czy komunalnej, a także sprawdzi się w zastosowaniach specjalnych, takich jak np. samochody pogotowia energetycznego czy pojazdy służb mundurowych.
Napęd 4×4 stosowany w samochodach MAN TGE 4×4 bazuje na sprzęgle Haldex 5. generacji, także z możliwością blokady mechanizmu różnicowego. Rozwiązanie to jest bardzo przyjazne dla kierowcy, nie wymaga specjalnych umiejętności w zakresie obsługi napędów, każdy kierowca jest w stanie czerpać korzyści z obecności napędu na wszystkie koła, oczywiście przy minimum wiedzy niezbędnej do skutecznej i bezpiecznej jazdy w terenie.
4×4 – jak to działa w TGE?
Stały napęd na wszystkie koła jest zapewniany przez przekładnię kątową montowaną w samochodach z napędem na przednią oś. Za przenoszenie napędu na oś tylną odpowiada sprzęgło wielopłytkowe Haldex piątej generacji, wyróżniające się wysoką precyzją działania, kompaktową budową i niewielką wagą. Dzięki obecności sprzęgła Haldex napęd na wszystkie koła w TGE 4×4 można nazwać „inteligentnym”, ponieważ reaguje na aktualną sytuację podczas jazdy i aktywuje się automatycznie. Co ważne, czas reakcji sterowanego elektronicznie sprzęgła Haldex wynosi jedynie 84 milisekundy: pracujące w kąpieli olejowej płytki sprzęgła łączą się w kierunku osiowym i rozdzielają moment obrotowy pomiędzy oś przednią i tylną.
W materiałach producenta czytamy, że zastosowane w TGE rozwiązanie to jedyny układ napędowy na wszystkie koła, uwzględniający pełny zakres parametrów całej sensoryki pojazdu. Sterownik sprzęgła Haldex otrzymuje wszystkie dane i informacje poprzez magistralę CAN i – inaczej niż w przypadku innych rozwiązań z napędem na wszystkie koła – może zostać dowolnie skonfigurowany i/lub zintegrowany ze wszystkimi systemami wspomagającymi jazdę, takimi jak ABS, ESP i ASR. Oznacza to, że np. w przypadku zadziałania systemu ESP lub wykrycia poślizgu na przednich kołach moment obrotowy może zostać płynnie przeniesiony od zera do 100% na oś tylną.
Elastyczny podział momentu obrotowego służy nie tylko trakcji, lecz także może pozytywnie wpłynąć na dynamikę jazdy. Jeśli pojazd 4×4 porusza się po podłożu utwardzonym, napęd na wszystkie koła jest nieaktywny i kierowca może korzystać ze wszystkich zalet napędu na przednią oś − TGE zapewnia wówczas bardzo dobrą, płynną charakterystykę jazdy oraz zużycie paliwa typowe dla samochodów z napędem przednim.
Dzięki połączeniu napędu na przednią oś ze sprzęgłem Haldex podwozie TGE nie ma żadnych ograniczeń pod względem prześwitu podłużnego, a dostępna wysokość przestrzeni ładunkowej i wysokość krawędzi załadunku również pozostaje bez zmian – jest identyczna jak w wersjach z napędem tylnym. Napęd na wszystkie koła daje o sobie znać poprzez niewielkie zwiększenie ciężaru własnego pojazdu o niecałe 100 kg.
Napęd na wszystkie koła jest dostępny w wersji fabrycznej w połączeniu z 6-biegową skrzynią biegów lub 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Ta ostatnia zapewnia wysoki poziom komfortu, zwłaszcza podczas jazdy po mieście.
Dzięki włączanej w razie potrzeby blokadzie mechanizmu różnicowego na osi tylnej (opcja) MAN TGE 4×4 zapewnia doskonałą trakcję również podczas jazdy w trudnym terenie. Tym samym można bez problemu dojechać wraz z ładunkiem w miejsca nieosiągalne dla samochodów z napędem na tylne lub przednie koła.
Uterenowiony dostawczak
W odróżnieniu od wielu innych producentów stosujących w swoich samochodach dostawczych silniki Diesla, używane typowo w samochodach osobowych, firma MAN pod maską TGE montuje silnik wysokoprężny zaprojektowany z myślą o charakterystyce pracy typowej dla samochodów dostawczych, oznaczającej większe obciążenia średnie. Jest to 2-litrowy diesel z podwójną turbosprężarką o maksymalnej mocy 177 KM (130 kW) osiąganej przy 3600 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 410 Nm w zakresie 2500–2000 obr/min.
Z przodu zastosowano niezależne zawieszenie kół (kolumna MacPhersona), z tyłu jest oś sztywna na resorach piórowych. Taka konfiguracja umożliwia bezpieczne i wygodne manewrowanie, na szosie zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne – także podczas jazdy z maksymalnym ładunkiem. Przyczynia się do tego progresywna charakterystyka resorów, stabilizatory na obu osiach oraz duża sztywność ramy i nadwozia. Oczywiście na większych nierównościach należy zachować ostrożność, pamiętając, że poruszamy się nie samochodem terenowym, ale dostawczym z napędem na wszystkie koła. Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektromechanicznym zapewnia pewne kierowanie pojazdem.
Jednym zdaniem…
TGE 4×4 to atrakcyjna propozycja stworzona przez MAN dla profesjonalistów, pojazd zdolny zadowolić nawet najbardziej wybrednych także podczas długich podróży.
Autor: Dariusz Piernikarski