Rozwój sektora nadwozi wymiennych BDF jest jednym z kluczowych elementów stanowiących o obecnym i przyszłym sukcesie polskiego transportu. Dlatego też tak istotne są wydarzenia poświęcone rozwiązaniom intermodalnym – a takim właśnie była tegoroczna edycja Intermodal Show.
Oblicze transportu zmienia się na naszych oczach. Jako ekspert w dziedzinie technologii transportowych firma Gniotpol Trailers jest odpowiedzialna za rozwój przełomowych rozwiązań intermodalnych dla samochodów ciężarowych. Producent nie tylko oferuje niezawodne systemy BDF, ale również współpracuje z kluczowymi europejskimi specjalistami nad rozwojem tego sektora.
Z tego zaangażowania zrodziła się idea IMS (Intermodal Show) – branżowego wydarzenia organizowanego przez Gniotpol Trailers. Motywem przewodnim IMS stała się popularyzacja systemów BDF w Polsce. Nowa odsłona wydarzenia odbyła się 10 czerwca 2021 r.
W tym roku w centrum uwagi znalazły się najnowsze rozwiązania w zakresie systemów nadwozi wymiennych. W nowoczesnej logistyce nie ma miejsca na zwłokę – niczym w sztafecie każdy element łańcucha dostaw musi współgrać ze sobą, aby ładunek dotarł do celu na czas. Podczas tegorocznego Intermodal Show dyskutowano m.in. o tym, w jaki sposób transport intermodalny optymalizuje proces przewozu towarów, pozwalając oszczędzić czas i zasoby.
IMS’21 – targi w odmienionym wydaniu
W 2021 r. IMS powróciło w zupełnie nowej odsłonie. Tegoroczna edycja Intermodal Show odbyła się 10 czerwca w formie wydarzenia online. Entuzjaści transportu intermodalnego mogli zaznajomić się z nowymi trendami w dziedzinie systemów BDF, zaprezentowanymi przez Gniotpol Trailers wraz ze swoimi strategicznymi partnerami, firmami XBond oraz SDG.
Wydarzenie urozmaicono spotkaniami z licznymi prelegentami, którzy podzielili się z widzami swoim doświadczeniem i przemyśleniami na temat transportu intermodalnego i branży TSL.
Sektor BDF to nie tylko produkty i stojąca za nim technologia. Wprowadzenie tak kompleksowych rozwiązań w życie jest procesem, który wymaga zaangażowania na wielu płaszczyznach. Właśnie dlatego na IMS’21 głos zabrali liczni eksperci związani z całą branżą TSL. W ramach panelu dyskusyjnego omówili oni zalety segmentu BDF oraz związanych z nim trendów i wyzwań. Wśród występujących prelegentów znalazły się takie znamienitości branży, jak CEO Gniotpol Trailers Agata Duliniec, CEO ZET Transport Jan Załubski, dyrektor ds. rozwoju w firmie Maszoński Logistic Hubert Tyka, Michał Kubalok, prokurent Schavemaker Logistics and Transport czy CEO Best Driver Paweł Stachowski. Swoje wystąpienie o modelu pracy spedytora zaprezentował Robert Noworolski, a na zakończenie energetyczne wystąpienie przygotował prof. Rafał Ohme, prezes zarządu firmy NEUROHM. Całe wydarzenie zostało brawurowo poprowadzone przez Adama Kornackiego – znanego dziennikarza motoryzacyjnego.
Tematy poszczególnych wystąpień starannie dobrane i niezwykle interesujące:
– Zalety transportu intermodalnego. Wyzwania i trendy w rozwoju segmentu BDF.
– Rozwój segmentu BDF na rynku niemieckim z perspektywy firmy SDG. Prezentacja najnowszych, uniwersalnych rozwiązań SDG i Gniotpol Trailers.
– Model pracy spedytora. Zbiór najlepszych praktyk.
– Nowa generacja nadwozi wymiennych w wersji stalowej. Partnerstwo Gniotpol Trailers i XBond.
– Neurofitness wzmacnia umysł i ciało.
Intermodalność w transporcie drogowym
Założenia transportu intermodalnego są proste. Polega on na użyciu wspólnej jednostki ładunkowej celem usprawnienia procesu przewozu towarów przy użyciu różnych form transportu. Dzięki jej zastosowaniu poszczególne ogniwa w łańcuchu dostaw nie muszą oczekiwać na przeładunek towaru. Wystarczy, że przekażą między sobą wspólną jednostkę ładunkową, na przykład kontener lub nadwozie wymienne. Przekłada się to na szeroko pojętą optymalizację całego procesu. Dzięki transportowi intermodalnemu oszczędzane są zarówno czas, jak i zasoby.
W Polsce transport intermodalny stale zyskuje na znaczeniu. Zgodnie z danymi UTK liczba przewozów intermodalnych w naszym kraju systematycznie rośnie, a udział transportu intermodalnego w rynku wzrósł z 8,25% w 2019 r. do 10,65% w 2020 r. Przekłada się to na stały wzrost zapotrzebowania na rozwiązania intermodalne w transporcie drogowym. Pojazdy użytkowe dostosowane do przewozu wymiennych jednostek ładunkowych: kontenerów i nadwozi są pożądanym elementem w procesach logistycznych dużych przedsiębiorstw. Zastosowanie znajdują także przy rozwoju szeroko pojętego handlu elektronicznego.
Aby samochody ciężarowe mogły być dostosowane do transportu intermodalnego, niezbędne jest wprowadzenie odpowiednich rozwiązań technologicznych. Są nimi wymienne nadwozia i zabudowy BDF pozwalające na przewóz ujednoliconych jednostek ładunkowych. Ich skuteczność wielokrotnie udowodniono na drogach państw Unii Europejskiej oraz Stanów Zjednoczonych. Oprócz samej optymalizacji procesu transportowego systemy BDF są pożądanym rozwiązaniem ze względu na ich zmniejszony ślad węglowy w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami z zakresu transportu drogowego, takimi jak zestawy ciągnik–naczepa.
W Polsce systemy BDF wciąż są jednak nowością, dopiero zyskują na popularności. Główny pomysłodawca Intermodal Show, czyli branżowych targów poświęconych transportowi intermodalnemu, organizowanych od 2018 r. – firma Gniotpol Trailers, jako specjalista od technologii transportowych jest w Polsce pionierem w tej dziedzinie. Od lat aktywnie promuje koncepcję użycia rozwiązań intermodalnych w samochodach ciężarowych.
Systemy BDF od Gniotpol Trailers
Na IMS (Intermodal Show) firma Gniotpol Trailers zaprezentowała najnowsze technologie z dziedziny wymiennych nadwozi BDF. Swoje produkty przedstawili również strategiczni partnerzy – firmy XBond oraz SDG. Ich doświadczenia nabyte na niemieckim rynku stanowią cenny wkład w rozwój technologii intermodalnych w Polsce.
Doskonałym przykładem systemów wymiennych BDF są nadwozia produkowane przez niemiecką firmę XBond – partnera Gniotpol Trailers. Opracowane przez nią rozwiązania przygotowane zostały z myślą o europejskich standardach transportu intermodalnego. Nadwozia wymienne XBondu charakteryzuje wysoka funkcjonalność, przekładająca się zarówno na sprawną realizację dostaw, jak i na sam komfort użytkowania dla kierowcy prowadzącego pojazd.
W ofercie XBond znajdują się 2 modele przeznaczone do transportu intermodalnego. Pierwszym z nich jest stalowe nadwozie wymienne XB1212. Ten system BDF wykorzystuje niezawodną konstrukcję, jaką stanowi klasyczny, stalowy kontener. Uniwersalna budowa tego nadwozia wymiennego opracowana została z myślą o jak najlepszym zabezpieczeniu przewożonego ładunku, co zapewniają m.in. zamontowane w niej uchwyty mocujące oraz stopery do palet. Drugą propozycją XBondu jest nadwozie wymienne XB8345. Ta lekka konstrukcja stawia na elastyczność zarówno w procesie transportu intermodalnego, jak i w trakcie samego rozładunku przewożonych towarów. W nadwoziu wykorzystano roletę zamykającą tylny portal – jest ona zarówno wytrzymała, jak i wygodna w użyciu – zastosowany w niej mechanizm pozwala z łatwością operować nią jedną ręką. Oba modele spełniają najwyższe europejskie standardy jakości, czego dowodem są uzyskane przez nie certyfikaty: EN 12642 Code XL, EN 12640 oraz EN 283.
Autor: Dariusz Piernikarski