Phillips Europe: ciekawa historia firmy, której produkty łączą ciągnik z naczepą

Fot. Phillips

Phillips Europe jest jednym z czołowych producentów złączy elektrycznych i pneumatycznych w Europie. Produkty tej firmy łączą ciągnik z naczepą i to jest motto przewodnie firmy – made to connect.

W portfolio Phillipsa znajdują się wysokiej jakości złącza elektryczne i pneumatyczne do samochodów ciężarowych, tj. złącza 15 pin, EBS, ABS, przewody powietrzne proste i spiralne oraz złącza do aut osobowych i maszyn rolniczych. Złącza elektryczne i pneumatyczne to najbardziej niezawodne elementy, które muszą świetnie funkcjonować, by wszystkie systemy w ciągniku siodłowym, jak układ hamulcowy, pneumatyka czy oświetlenie, „komunikowały” się z naczepą.

Produkcja złączy w polskim zakładzie (fot. Phillips Europe)

Ciekawa historia
Phillips to firma rodzinna, od czterech pokoleń zarządzana przez rodzinę Phillips. Założona w USA w 1928 r. przez Hugh Phillipsa, od początku związana była z branżą motoryzacyjną. Najpierw była dystrybucja części do pojazdów, a już 2 lata po powstaniu opatentowano pierwszy produkt – odblaskowe ramię do sygnalizacji zmiany kierunku ruchu. Na przestrzeni lat firma rozwijała się, dominując rynek motoryzacyjny w Stanach Zjednoczonych. W latach 60. wnuk założyciela Bob Phillips, błyskawicznie poszerzając portfolio produktów, rozwinął firmę do poziomu jednego największych producentów złączy elektrycznych i pneumatycznych w Ameryce Północnej i Południowej. Wprowadził na rynek m.in. pierwsze spiralne 7-żyłowe złącze elektryczne i otworzył pierwszy zakład produkujący złącza na skalę światową.

Obecnie produkty Phillips to standardowe wyposażenie w niemalże 100% ciężarówek klasy 8 oraz w ponad 50% naczep wyprodukowanych w Ameryce Północnej i Południowej. Siedziba główna mieści się w Los Angeles w Kalifornii, a oddziały rozsiane są po całym świecie. W sumie jest 6 przedstawicielstw: 2 w USA, po jednym w Kanadzie, Meksyku, Chinach i Polsce.
Najbardziej przełomowym rokiem w historii firmy był rok 2018, gdy firma obchodziła swoje 90-lecie i amerykański producent, kupując firmę Fortech Poland – zajmującą się sprzedażą produktów do samochodów osobowych i ciężarowych – otworzył pierwszy europejski odział z siedzibą w Polsce, czyli Phillips Europe.

Phillips Europe
W Polsce oddział firmy ulokowany jest w miejscowości Chechło Pierwsze, niedaleko Pabianic. Jego misją jest zbudowanie takiej pozycji firmy w Europie, jaką cieszy się w Stanach Zjednoczonych. Spółka jest na najlepszej drodze, aby to osiągnąć. Jest lepiej przygotowana niż siedziba w USA, by zglobalizować i rozszerzyć sprzedaż na cały świat, a to ze względu na różnicę stosowanych napięć – w USA jest 12V, gdy reszta świata funkcjonuje w systemie 24V.

Produkcja złączy dla Daimlera odbywa się na osobnej linii produkcyjnej: od 2 lat złącza montowane w ciężarowych Mercedesach w całej Europie powstają w Polsce (fot. K.Biskupska)

W polskim oddziale znajduje się centrum inżynieryjne oraz centrum badawczo-rozwojowe, co oznacza, że opatentowane produkty powstają od A do Z w Polsce. Mimo tego inżynierowie mogą korzystać w sposób nieograniczony z 90-letniego doświadczenia, z pomysłów i patentów siedziby matki w USA.

Dzięki lokalnej produkcji zarząd ma pełne zaufanie co do jakości wyrobów oraz zapewnia ich pełną identyfikowalność. Ponad 90% komponentów używanych do produkcji złączy produkowanych jest na miejscu. Te dostarczane, pochodzą wyłącznie od certyfikowanych dostawców, a gotowe produkty poddawane są licznym testom jakościowym prowadzonym przez zewnętrzne akredytowane laboratoria. Do tego klient otrzymuje 2-letnią gwarancję potwierdzającą ich niezawodność.
W strukturze sprzedaży dominuje export – jest to ok. 60%, głównie na wyposażenie aftermarketowe. Są obecni na 30 rynkach, głównie w Europie, ale również w Australii, Izraelu i RPA. Mają jednak kilku klientów, którym dostarczają produkty na pierwszy montaż (OEM), a największym z nich jest bardzo wymagający klient – firma Daimler. Phillips jest dostawcą produktów do pojazdów ciężarowych Daimlera nie tylko w Europie, ale i w Stanach Zjednoczonych. Reszta produkcji Phillips Poland, ok. 40%, trafia do klientów z Polski, wśród nich również do producentów naczep oraz do dużych sieci dystrybuujących części zamienne.

Złącza muszą być trwałe
Złącze elektryczne i pneumatyczne musi być trwałe, a w USA potrójnie trwałe. Dlaczego? W Europie transport towarów odbywa się tym samym zestawem, czyli jeden ciągnik i naczepa dowożą ładunek przykładowo 3000 km z Hiszpanii do Polski. W USA ładunek jedzie w jednej naczepie, ale np. na trasie z Nowego Jorku do Los Angeles co 200–300 mil zmienia się ciągnik. To ze względu na przepisy prawa pracy kierowców, którzy pracują niemal wokół własnego domu. Są przypisani do ciągnika, a naczepa już nie, co oznacza, że w ciągu jednej podróży kilkakrotnie, nawet do 10 razy następuje przepięcie ciągnik–naczepa. Praktycznie oznacza to, że złącza elektryczne muszą być nadzwyczaj mocne i solidne. I są, w pełni zaprojektowane i produkowane w Polsce, spełniające normy, wykonane z najwyższej jakości materiałów (wytrzymałość mechaniczna, temperatura od –40°C do +125°C, odporność na chemikalia), szczelne.

Kolorowa identyfikacja
Wśród złącz wykorzystywanych w samochodach ciężarowych wyróżniane są złącza pneumatyczne, używane w układach hamulcowych i złącza elektryczne (np. 15 pin, EBS oraz ABS). Czasem też potrzebne są adaptery, które pozwolą na połączenie nowoczesnych modeli ciężarówek czy naczep z egzemplarzami starszej generacji.
Produkty 24-voltowe do transportu ciężkiego, czyli złącza elektryczne, to linia nazwana „Colour by function”. Jest to opatentowany przez Amerykanów system szybkiej identyfikacji (taka sama kolorystyka złącza i wtyczki). Jest to ułatwienie dla kierowców, przydatne szczególnie w nocy. W oparciu o ten pomysł Polacy rozwinęli linię produktową QS6+ z kolorowymi elementami identyfikującymi. Jest też seria QS6, budżetowa, bez elementów kolorystycznych, dla bardziej konserwatywnych klientów. Obie serie są projektowane i produkowane w Polsce.

Linia QS6+ w kolorze niebieskim to złącze elektryczne EBS: komunikacja układu hamulcowego ciągnika siodłowego i naczepy. Elektroniczny układ hamulcowy EBS zapewnia krótszy czas reakcji układu po wciśnięciu pedału hamulca, co przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo dzięki znacznemu skróceniu drogi hamowania.

Fot. Phillips Europe

Linia QS6+ w kolorze zielonym to 15-pinowe złącze elektryczne wykorzystywane do zasilania oświetlenia na naczepie, w tym m.in. świateł: stopu, pozycyjnych, cofania, oświetlenia tablic rejestracyjnych, „obrysówek”.

Fot. Phillips Europe

Linia QS6+ w kolorze żółtym to elektryczny adapter kablowy, który umożliwia łączenie nowej generacji gniazda 15-pinowego w ciągniku i dwóch 7-pinowych gniazd w naczepie lub na odwrót. A to wszystko dlatego, że na rynku wciąż dostępne są pojazdy starszej generacji, wyposażone w gniazda 7-pinowe.

Fot. Phillips Europe

Autor: Katarzyna Biskupska