Elektryczna śmieciarka na podwoziu Renault Trucks D Wide – pierwsza w Polsce, cicha, ekologiczna. To przyszłość której już nie unikniemy

Zabudowę komunalną przygotowała firma Terberg Matec Polska: skrzynia ładunkowa Terberg Olympus 21W o pojemności 21 m3 z automatycznym wrzutnikiem OmniDEKA w wersji elektrycznej (fot. Renault Trucks)

Pierwsza w Polsce ciężka elektryczna śmieciarka na podwoziu Renault Trucks D Wide Z.E. testowana była w firmach komunalnych w warunkach codziennej eksploatacji. Sprawdzano osiągi tego pojazdu w realnych warunkach użytkowania – chodzi zwłaszcza o zasięg operacyjny uzyskiwany na pojedynczym ładowaniu w różnych warunkach topograficznych i pogodowych. Poniżej skupiamy się na specyfikacji technicznej pojazdu.

Renault Trucks D Wide Z.E. to 3-osiowy samochód ciężarowy w konfiguracji 6×2 z tylną osią skrętną o 26 t dmc. (europejskie regulacje pozwalają na podniesienie dopuszczalnej masy całkowitej do 27 t) i rozstawem osi wynoszącym 3900 mm (4500 mm w przygotowaniu). Źródłem napędu są 2 silniki elektryczne z magnesami trwałymi o łącznej mocy maksymalnej 370 kW (moc ciągła 260 kW) i maksymalnym momencie obrotowy 850 Nm. Z silnikami jest zblokowana skrzynia biegów o 2 przełożeniach, połączona wałem napędowym ze standardowym mostem tylnym. Wybór biegu następuje automatycznie, zapewniając podobny moment napędowy na kołach jak w przypadku pojazdu z silnikiem wysokoprężnym. Zastosowane rozwiązanie konstrukcyjne skrzyni biegów zapewnia ciągłość momentu napędowego podczas zmiany biegu, ponieważ jeden z silników jest stale połączony z wałkiem wejściowym skrzyni, drugi przełącza się z 1. na 2. przełożenie.

Energia elektryczna zgromadzona jest w 3 lub 4 trakcyjnych akumulatorach litowo-jonowych (producent Samsung) o łącznej pojemności 200 kWh lub 265 kWh.

3 lub 4 trakcyjne akumulatory litowo-jonowe. Szacunkowy zasięg śmieciarki wynosi 60–100 km (fot. D. Piernikarski)

Akumulatory to sprawdzone rozwiązanie, były bowiem wcześniej stosowane w elektrycznych autobusach Volvo. W zależności od pojemności akumulatory trakcyjne ważą 520 kg lub 560 kg. Szacunkowy zasięg wynosi 60–100 km (śmieciarka), jeśli będzie to pojazd z zabudową typu furgon, zasięg wydłuża się do 130–150 km. Osiągi pojazdu są optymalizowane przez zarządzanie stanem cieplnym baterii (chłodzenie lub podgrzewanie), aby utrzymać je w założonym zakresie temperatury. Ładowarka pokładowa pozwala na ładowanie akumulatorów prądem przemiennym 400 V AC o mocy do 22 kW – czas ładowania 4 baterii o pojemności 49 kWh każda to ok. 8 h, lub prądem stałym 600 V DC o mocy do 150 kW – w tym przypadku czas wymagany do pełnego naładowania nie przekracza 2 h. Akumulatory można doładowywać nawet w krótkich odstępach czasu – nie ma to wpływu na ich trwałość i wydajność.

Fot. Renault Trucks

24-voltowe akumulatory konwencjonalne odpowiadają za zasilanie osprzętu pokładowego, czyli 2 sprężarek powietrza (bezobsługowe, z wirnikiem ślimakowym), hydraulicznej pompy układu skrętu osi wleczonej, pompy cieczy chłodzącej odpowiadającej za chłodzenie/grzanie akumulatorów trakcyjnych, pompy wspomagania elektrohydraulicznego układu kierowniczego, sprężarki układu klimatyzacji, nagrzewnicy powietrza i wentylatorów chłodnicy.

Niezbędna do pracy śmieciarki przystawka odbiory mocy e-PTO napędzana jest przez silnik elektryczny i generuje ciągły moment 286 Nm (szczytowy 530 Nm) i 69 kW mocy ciągłej (99 kW szczytowa) przy nominalnej prędkości 2450 obr/min.

Wnętrze kabiny Renault Trucks D Wide Z.E.  (fot. D. Piernikarski)

Wnętrze kabiny Renault Trucks D Wide Z.E. zaadaptowano z konwencjonalnego modelu roku 2020, pojawiły się dodatkowe niebieskie elementy wykończenia podkreślające wyjątkowy charakter samochodu. Zmianie uległ zestaw wskaźników – pojawiły się na nim informacje o stanie naładowania (SOC) akumulatorów trakcyjnych, poborze mocy (pobór mocy – odzysk energii) i wydajności wynikającej ze stylu jazdy.

Samochód podczas jazdy z prędkością ok. 30 km/h generował hałas w kabinie na poziomie 52 dB, jazda z prędkością 70 km/h powodowała hałas na poziomie 78 dB – oznacza to, że zarówno w kabinie, jak i na zewnątrz jest bardzo cicho. Tak niski poziom hałasu umożliwia obsługę rejonów nawet we wczesnych godzinach porannych, a brak zanieczyszczeń sprzyja zastosowaniom w ścisłych centrach miast czy na osiedlach z gęstą zabudową (fot. K.Biskupska)

Zabudowę komunalną przygotowała firma Terberg Matec Polska. Więcej o zabudowie w tym linku.

Automatyczny wrzutnik OmniDEKA ma odrębny pakiet hydrauliczno-elektryczny umieszczony w specjalnej obudowie. Wewnątrz znajduje się pompa hydrauliczna i napędzający ją silnik elektryczny, przewody hydrauliczne na zabudowie zostały zastąpione przewodami elektrycznymi, które doprowadzają zasilanie z 24-voltowej instalacji elektrycznej podwozia (fot. D. Piernikarski)