Wg danych GUS z marca 2021 wzrost w produkcji pojazdów, przyczep i naczep wyniósł 51,1%. Firmy zwiększają moce produkcyjne

Fot. MB Pneumatyka

Dane GUS za marzec 2021 pokazują wzrost produkcji przemysłowej w Polsce o 18,9% rok do roku. A po odsezonowaniu danych o 15,7%, miesiąc do miesiąca – o 2,3%. Jest to historycznie najlepszy wynik przemysłu, nawet uwzględniając fakt niskiej bazy z roku 2020 wywołanej przestojami w marcu i kwietniu.

Tym dobrym wynikom towarzyszy informacja o 8% wzroście wynagrodzeń w marcu, co wiąże się ze zwiększonym zapotrzebowaniem firm na wykwalifikowane kadry, zdolne sprostać szybko rosnącym zamówieniom. Produkcja przemysłowa w marcu 2021 r. wzrosła w ujęciu rocznym w 27 spośród 34 działów.

Segment pojazdów użytkowych
Warto odnotować, że w produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep wzrosty sięgnęły 51,1%. Wzrosty odnotowane przez GUS zauważalne są także w działalności MB Pneumatyka. Firma specjalizuje się w produkcji złączy do pneumatycznych układów hamulcowych w pojazdach użytkowych, takich jak samochody ciężarowe, autobusy oraz naczepy. Pierwszy kwartał roku 2021 firma zamknęła zyskiem większym o 20% w stosunku do zysku za cały 2020 rok. Nowe strumienie przychodów zapewniają spółce zarówno większe zamówienia od dotychczasowych partnerów, jak i nowych klientów, m.in. z Australii i Nowej Zelandii. MB Pneumatyka dążąc do zaspokojenia gwałtownie rosnącego popytu zwiększa swoje moce produkcyjne. Pod koniec lutego zakupiono maszynę CNC – obrabiarkę numeryczną japońskiej marki OKUMA (pisaliśmy o niej w tym artykule). Ale skala zamówień oraz konieczny czas oczekiwania na dostawę i montaż, skłoniła zarząd firmy do błyskawicznego zamówienia kolejnego urządzenia.

Analitycy rynkowi zwracają uwagę, że jednym z czynników zaburzających proces produkcji jest niepewny łańcuch dostaw, głównie z Chin. W trakcie pandemii wiele firm odnotowało znaczące straty ze względu na zakłócenie dostaw komponentów oraz wywołane nimi przerwy i przestoje w produkcji. Było to szczególnie odczuwalne w przemyśle automotive, w którym bardzo często obowiązuje mechanizm dostaw „just in time”, bez magazynowania podnoszącego koszty produkcji. Równocześnie wiele firm boleśnie się przekonało, że współpraca tylko z jednym dostawcą danego komponentu może być groźne dla procesu produkcji, co otworzyło ogromny potencjał rynkowy dla takich firm jak MB Pneumatyka. Wyciągając wnioski, obecnie wielu producentów decyduje się na zastępowanie partnerów z Chin producentami lokalnymi.

Warto także odnotować nowy trend w chińskim przemyśle. Chińczycy dostrzegli korzyści ze stosowania komponentów lepszej jakości z Europy we własnych produktach. Dzięki temu produkty końcowe, np. autobusy uzyskują lepsze ceny i cieszą się większym zainteresowaniem.

Fot. MB Pneumatyka