Aerodynamiczny zestaw Mercedes Actros i chłodnia Schmitz Cargobull ma obniżyć zużycie paliwa do 8%

Fot. Daimler

Międzynarodowy producent żywności, firma Vion, planuje w najbliższych latach znacznie obniżyć swoje zużycie paliwa i emisję CO2. Firma postawiła sobie cel 8-procentowej redukcji emisji w transporcie mięsa na terenie Niemiec.Aby go osiągnąć, przedsiębiorstwo uruchomiło projekt pilotażowy z udziałem swoich renomowanych partnerów z branży logistycznej. Na drogi wyjeżdża właśnie pierwsza zoptymalizowana ciężarówka, przygotowana we współpracy z Mercedes-Benz Trucks, producentem naczep Schmitz Cargobull oraz specjalizującą się w projektowaniu aerodynamicznych rozwiązań firmą Betterflow. Firma Vion zdecydowała o wykorzystaniu w tym zestawie paliwooszczędnego pojazdu Mercedes-Benz Actros 1848 LS 4×2. 

Obniżenie zużycia paliwa i redukcja emisji CO2 to aktualnie jedne z największych wyzwań w drogowym transporcie towarowym. W tym kontekście decydujące znaczenie ma nie tylko napęd samochodu ciężarowego, ale w równym stopniu także zabudowa naczepy, opony oraz warunki drogowe. Aerodynamika jest czynnikiem, który ma znaczny wpływ na zużycie paliwa i w rezultacie także emisję CO2. Przepływ strumieni powietrza utrudniają zwłaszcza kątowe krawędzie pojazdów. W nowoczesnych zestawach siodłowych pojawiają się w tym zakresie różne problemy do rozwiązania – np. odstępy między ciągnikiem a naczepą. Przepływające powietrze wytwarza w tych miejscach podciśnienie, które stanowi dodatkowy opór dla ciężarówki. Tylko do pokonania tego oporu powietrza zużywa ona około 13 litrów paliwa na 100 km – co stanowi ponad jedną trzecią dostępnej energii mechanicznej.

Actros o zoptymalizowanej aerodynamice i efektywności paliwowej

Dzięki różnym rozwiązaniom aerodynamicznym Actros jest idealnym samochodem ciężarowym, umożliwiającym uczynienie kroku w kierunku transportu przyjaznego dla środowiska i zmniejszenie emisji spalin we flocie pojazdów Vion. Wyposażony został w system MirrorCam z zamontowanymi na ramie dachowej kamerami, zastępującymi klasyczne lusterka. Obraz z kamer obraca się podczas skrętu i zmiany pasa ruchu, umożliwiając lepsze kontrolowanie otoczenia. Ponadto MirrorCam to bardzo kompaktowa i aerodynamiczna konstrukcja. Umożliwia ona obniżenie zużycia paliwa Actrosa nawet o 1,5 procenta” – powiedział Joachim Schlereth, szef działu sprzedaży Mercedes-Benz Trucks Niemcy.

Fot. Daimler

Współczynnik oporu aerodynamicznego Cw zestawu, a tym samym zużycie paliwa, optymalizują dodatkowo wklęsłe klapy krawędziowe na kabinie kierowcy. Następnym elementem zwiększającym efektywność samochodu ciężarowego jest system Predictive Powertrain Control, który został kolejny raz udoskonalony. System ten rozpoznaje przebieg drogi i dostosowuje styl jazdy w taki sposób, aby na trasach międzymiastowych pojazd zużywał nawet o pięć procent paliwa mniej. Dla zwiększenia komfortu firma Vion wybrała kabinę typu L StreamSpace z płaską podłogą i interaktywny kokpit multimedialny. Actros wyróżnia się także pod względem bezpieczeństwa – wyposażenie ciężarówki obejmuje system automatycznego utrzymywania odległości, asystenta wspomagania koncentracji i asystenta martwego pola. Kolejne elementy wyposażenia pojazdu to asystent hamowania awaryjnego najnowszej generacji – Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych – oraz system Active Drive Assist, umożliwiający częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości oraz utrzymujący właściwy odstęp i pas ruchu.Opisywanego Actrosa dostarczyła firma Autohaus Widmann GmbH & Co. KG, która jest dealerem Mercedes-Benz obsługującym firmę Vion.

Pakiet aerodynamiczny firmy Betterflow na zabudowie chłodniczej Schmitz Cargobull zapewnia oszczędności na długich dystansach

Chcąc jeszcze bardziej zoptymalizować swój pojazd, firma Vion nawiązała współpracę z akwizgrańskim start-upem Betterflow. Tworzą go specjaliści od aerodynamiki, zajmujący się optymalizacją naczep. W 2020 r., w szeroko zakrojonym teście terenowym na dystansie ponad czterech milionów kilometrów dowiedli oni, jak ogromne mogą być oszczędności oleju napędowego podczas eksploatacji pojazdu w warunkach rzeczywistych. Akwizgrańscy inżynierowie dobudowali na naczepie trzy elementy: osłonę podwozia (LowFLOW), spojler przedni na ścianie czołowej naczepy (HighFLOW) oraz najważniejszy komponent – system tylnego spojlera RearFLOW, który otwiera się automatycznie przy prędkości do 60 km/h i zamyka podczas jazdy z niższą prędkością.

Właśnie firma Vion wypuściła na drogi pierwszą naczepę firmy Schmitz Cargobull wyposażoną w pakiet aerodynamiczny Betterflow.

Fot. Daimler