
Naczepy z ruchomą podłogą wykorzystywane są w takich branżach, jak rolnictwo (płody rolne), sektor komunalny (zbiórka odpadów), drzewny i energetyczny (pelety, trociny, odpadki drzewne) czy wreszcie do transportu ładunków ogólnego przeznaczenia, także na paletach. Proponujemy syntetyczny przegląd nowości i ciekawych produktów w segmencie naczep z ruchomą podłogą. Wybraliśmy marki: Benalu, Bodex, Knapen Trailers, Kraker Trailers, Legras industrie, Schwarzmüller, STAS oraz TMT Tanks & Trailers. W tym poście o STAS.
Polskim przedstawicielem firmy STAS i dystrybutorem naczep z ruchomą podłogą tej marki jest łódzka spółka PTM Polska. W ostatnim czasie w jej ofercie pojawiło się bardzo dużo nowości – są to przede wszystkim ważne dla użytkowników modernizacje i rozszerzone opcje wyposażenia pojazdów STAS.
Wśród wprowadzonych nowości w naczepach STAS warto wspomnieć o leju do rozładunku zboża, który został zintegrowany z progiem naczepy. Belka nad drzwiami otwierana jest teraz z dołu, co zwiększa bezpieczeństwo kierowcy. Zmodyfikowano pokrywy wewnętrzne drzwi – przewożony ładunek wywiera na nie teraz mniejszy nacisk, poprawiono szczelność zamknięcia.
W opcjach wyposażenia pojawił się dach STAS Fast Click System – zapinanie dachu odbywa się bez pasów na rurę ręcznie lub jest również wersja automatyczna zwijana silnikiem elektrycznym do boku – jest to system Overquick Cramaro. Doposażając ruchomą podłogą STAS, można zdecydować się na elektrycznie podgrzewaną plandekę podłogową lub ścianę kroczącą grawitacyjnie – zamiast wersji podwieszonej na wózkach u góry. Spółka PTM Plandeki rozpoczęła w 2020 r. własną produkcję plandek do wszystkich naczep z ruchomą podłogą – są to plandeki podłogowe, osłaniające plandeki boczne na ścianę oraz plandeki dachowe.
Ważną nowością jest nowa, gładka podłoga Cargofloor Dura Floor o grubości 7 mm – podłoga ta ma oznaczenie 7/112 XD „X-treme Durable”. Mimo mniejszej grubości deski podłogowe mają wytrzymałość niemal tak dużą jak stosowane poprzednio deski 10 mm. W efekcie udało się zmniejszyć masę naczepy o 250 kg. Dodatkowo wzmocniono konstrukcję prowadnic siłowników Cargofloor (kolor żółty). Będąca dostawcą ruchomych podłóg do naczep STAS firma Cargofloor wprowadziła również podłogi o 15 listwach o szerokości 156 mm – zastępują one stosowane dotychczas rozwiązanie w postaci 21 listew o szerokości 112 mm. Podłoga ta jest lżejsza i szybsza w montażu.
Firma PTM Polska otrzymała z UPRP decyzję o patencie na „Przegrodę kompresującą do nadwozi naczep samowyładowczych”. Innowacja została przygotowana przez Dział Badawczo-Rozwojowy PTM Polska, który działa już ponad 2 lata i ma na swoim koncie wiele projektów własnych. O tym ciekawym rozwiązaniu napiszemy wkrótce w odrębnym materiale.

(fot. Cargo Floor)