Scania Polska wytrwale mimo pandemii

Fot. Scania

W grudniu ub. roku tradycyjnie Scania Polska podsumowała wyniki swojej działalności. Mocna druga połowa roku i nowości produktowe − tak w skrócie można podsumować rok 2020 w sieci Scania w Polsce.

Scania Polska a.d. 2020 to organizacja, którą tworzy 11 dealerów (w tym 9 własnych). W mijającym roku sieć Scania w Polsce powiększyła się o nowy, czterdziesty już, obiekt serwisowy Scanii – w Mławie, a serwis partnera w Toruniu zmienił lokalizację.

Scania w czołówce sprzedaży
Od czerwca 2020 r. rynek zaczął odrabiać straty z pierwszej połowy roku. Odnotowano wzrost zainteresowania zakupami nowych samochodów zwłaszcza ze strony dużych flot. Druga połowa roku była znacznie lepsza, nawet w porównaniu z wynikami z 2019 r. Na koniec listopada zarejestrowano w sumie 2749 nowych pojazdów Scania. Cały rynek skurczył się o ok. 32% w porównaniu z wynikami w ubiegłym roku.
Ważnym trendem jest wzrost zainteresowania zrównoważonymi rozwiązaniami transportowymi, a zwłaszcza pojazdami do transportu międzynarodowego napędzanymi LNG. W części serwisowej biznesu Scania w Polsce odnotowano wzrost sprzedaży umów serwisowych wszystkich pojazdów, a zwłaszcza podwozi i używanych samochodów ciężarowych.
Od tego roku użytkownicy pojazdów Scania mogą korzystać z „Przewodnika kierowcy Scania” – bezpłatnej aplikacji pełniącej funkcję cyfrowej instrukcji samochodu Scania. Szkolenia kierowców Scanii profesjonalni trenerzy realizowali w wygodnej, zdalnej formie. Mają one na celu utrwalenie umiejętności ekonomicznej jazdy, poprawę bezpieczeństwa na drodze oraz obniżenie poziomu stresu kierowcy.

Premiery roku
Najważniejszą nowością tego roku było wprowadzenie na rynek gamy elektrycznych samochodów Scania: elektrycznego pojazdu ciężarowego oraz hybrydy plug-in. Pojazdy są przystosowane przede wszystkim do pracy w mieście, m.in. w transporcie dystrybucyjnym. Oba typy napędu − elektryczny i hybrydowy − wykorzystują system modułowy Scanii. Kolejną premierą były nowe silniki Scania V8 w nowych regulacjach na moce 530, 590, 660 i rekordowe 770 KM, mające znacznie niższe zużycie paliwa.

Opracował Dariusz Piernikarski

Harald Woitke – dyrektor generalny Scania Polska SA (fot. Scania)

Harald Woitke – dyrektor generalny Scania Polska SA
Jeszcze na początku tego roku świat wyglądał zupełnie inaczej. Koronawirus wydawał się wyzwaniem lokalnym i odległym. Obecnie wszyscy mierzymy się z tym problemem. Przerwanie łańcuchów dostaw spowodowało, że Scania w ciągu roku zdecydowała się na krótkotrwałe wstrzymanie produkcji, podjęto też trudne decyzje mające na celu ograniczenie kosztów działalności i rozmiarów naszej organizacji. Zamknęliśmy produkcję jako jeden z ostatnich producentów i wznowiliśmy ją jako jedni z pierwszych. Bezustannie dbamy też o najwyższą dyspozycyjność pojazdów naszych klientów. Serwisy Scania są stale otwarte, służąc wsparciem, tak jak zawsze. To wielka zasługa naszych pracowników, za co należy im się duże uznanie. Scania, tak jak jej klienci, ma zadanie do wykonania: w nowych warunkach zapewnić ten sam wysoki standard produktów i usług.

Tomasz Cwalina – dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych Scania Polska SA (fot. Scania)

Tomasz Cwalina – dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych Scania Polska SA
Wprowadzenie na rynek samochodów elektrycznych to nasz kolejny krok w stronę świata wolnego od paliw kopalnych. Zelektryfikowane pojazdy to nie tylko czyste powietrze, ale także mniej hałasu w miastach. Mogą wykonywać nocne dostawy, gdy ulice i parkingi są puste. Praca przebiega szybciej oraz przy niższym wydatku energii. Pojazd jest lepiej wykorzystany, a transport bardziej wydajny.
Nasz nowy silnik Scania V8 to powód do dumy. Nie tylko dlatego, że ma tak wysokie osiągi. Imponujący moment obrotowy 3700 Nm jest dostępny przy zaledwie 1000 obr/min. Niska prędkość obrotowa to niskie spalanie, także podczas jazdy z ciężkim ładunkiem lub w górach, a do takich zadań przede wszystkim przeznaczona jest Scania V8.