Elektryczne samochody ciężarowe o dużej ładowności w ofercie Volvo Trucks to modele Volvo FH, Volvo FM i Volvo FMX, które mogą być używane do transportu dystrybucyjnego, regionalnego, wywozu odpadów i prac budowlanych w miastach. Ich sprzedaż ma rozpocząć się w 2021 r., a produkcja masowa w roku 2022. Maksymalna masa zestawu drogowego w przypadku tych pojazdów wynosi do 44 t, w zależności od konfiguracji akumulatorów możliwy zasięg to nawet 300 km.
Podwozia Volvo są zaprojektowane tak, aby były niezależne od zastosowanego układu napędowego. Klienci mogą zakupić te same modele samochodów ciężarowych, ale będą one wyposażone w różne układy napędowe: elektryczne, z silnikami napędzanymi gazem lub olejem napędowym. Jeśli chodzi o takie cechy produktu jak kabina kierowcy, niezawodność i bezpieczeństwo, wszystkie pojazdy Volvo spełniają te same wysokie standardy.
Volvo Trucks rozpoczęło produkcję przeznaczonych na rynek europejski modeli Volvo FL Electric i Volvo FE Electric w 2019 r. Są to elektryczne samochody ciężarowe przeznaczone do miejskiej dystrybucji i wywozu odpadów. W Ameryce Północnej pod koniec 2020 r. pojawiło się w sprzedaży Volvo VNR Electric – samochód ciężarowy do transportu regionalnego. Volvo Trucks zamierza rozpocząć sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w drugiej połowie bieżącej dekady. Celem Volvo Trucks jest zaoferowanie do 2040 r. całej gamy produktów, których układy napędowe nie korzystają z paliw kopalnych.
„Aby zmniejszyć wpływ transportu na klimat, musimy szybko przejść od paliw kopalnych do alternatyw, takich jak energia elektryczna. Jednak warunki wprowadzania tej zmiany, a co za tym idzie, jej tempo, znacznie się różnią w zależności od przewoźników i rynków, a także od wielu zmiennych, takich jak zachęty finansowe, dostęp do infrastruktury ładowania i rodzaj operacji transportowych” – wyjaśnia Roger Alm, prezes Volvo Trucks.
Z punktu widzenia Volvo Trucks, przejście na bardziej zrównoważony transport powinno być dla przewoźników maksymalnie płynne, tak aby mogli rozpocząć dostosowywać się do tej zmiany. Oferowane rozwiązania muszą wykorzystywać paliwa niekopalne i umożliwiać przewoźnikom osiągnięcie niezbędnego poziomu rentowności i produktywności.
„Naszym głównym zadaniem jest ułatwienie przejścia na pojazdy zelektryfikowane. Robimy to, oferując całościowe rozwiązania, które obejmują planowanie tras, pojazdy o prawidłowej specyfikacji, wyposażenie do ładowania, finansowanie i serwis. Długoterminowe bezpieczeństwo, które wraz z globalną siecią dealerów i warsztatów serwisowych zapewniamy naszym klientom, będzie ważniejsze niż kiedykolwiek” – mówi Roger Alm.