Ford Transit w wersji 5-tonowej

Fot. Ford

Ford wprowadza na rynek 5-tonowego Transita o większej ładowności, przygotowanego do szerokiego zakresu modyfikacji. Pojazdy dostępne będą w sprzedaży pod koniec listopada 2020 r.

Nowy model z rodziny Transita o dopuszczalnej masie całkowitej 5000 kg i większej ładowności (w porównaniu z poprzednim modelem) sprawdzi się jako cięższy pojazd-baza pod wszelkie wersje wywrotek, karetek pogotowia, policyjnych samochodów dostawczych i minibusów z co najmniej 19 miejscami siedzącymi.

Fot. Ford

Nadwozie dla każdego
Producent oferuje 5-tonowego Transita w szerokiej gamie wersji podwozia z kabiną, dając klientom do wyboru trzy rozstawy osi, cztery długości ramy oraz pojedynczą lub podwójną kabinę z miejscami siedzącymi dla maksymalnie 7 osób (łącznie z kierowcą), co sprawia, że łatwo wybrać konfigurację najlepiej odpowiadającą specyficznym wymaganiom firmy.
Dopuszczalna ładowność podwozia z kabiną wynosi 2872 kg dla wariantów przeznaczonych do modyfikacji nadwozia oraz 2558 kg ładowności netto w przypadku wyposażenia w fabrycznie zamontowaną platformę.
Wersja podwozia z kabiną sprawdzi się w przypadku bardziej zaawansowanych modyfikacji z odkrytym nadwoziem, jak wywrotki, podnośniki koszowe i lawety. Wyższa dopuszczalna masa całkowita i opcjonalna, 10-biegowa automatyczna skrzynia biegów sprawiają, że podwozie z pojedynczą kabiną 5-tonowego Transita stanowi bazę do modyfikacji na karetki pogotowia i policyjne pojazdy dostawcze lub mobilne centra dowodzenia i kontroli. Gama podwozi z kabiną nadaje się również do modyfikacji pod minibusy i pojazdy przystosowane do przewozu pasażerów z wózkami inwalidzkimi, w których zwiększona ładowność i naciski na osie zmniejszają ryzyko przeciążenia podczas eksploatacji.

Fot. Ford

5-tonowy Transit jest również dostępny jako popularny zabudowany van „Jumbo” L4 z wysokim dachem, o ładowności netto do 2347 kg, przestrzeni ładunkowej o pojemności 15,1 m3 i wystarczającej powierzchni do przewożenia pięciu europalet z ładunkiem. Wzmocnione burty zwiększają wytrzymałość nadwozia podczas przewożenia cięższych ładunków. W nowym modelu zachowano również takie elementy jak: dostępna płaska podłoga ładunkowa, punkty mocowania, schodek w zintegrowanym tylnym zderzaku. Długość przestrzeni ładunkowej (4217 mm) ułatwia załadunek i przewożenie przedmiotów takich jak rury lub deski. Zabudowany Transit sprawdza się również jako baza do cięższych adaptacji, m.in. samochodów policyjnych czy pojazdów budowlanych.

Fot. Ford

Klienci potrzebujący niestandardowych rozwiązań projektowych mogą skorzystać z rozbudowanej sieci Ford Qualified Vehicle Modifier (QVM), obejmującej 165 akredytowanych firm w 13 krajach specjalizujących się w modyfikacji pojazdów, które spełniają standardy Forda dotyczące produkcji, kontroli jakości i obsługi klienta.

Wyższa wydajność
Wszystkie 5-tonowe warianty Transita są wyposażone w napęd na tylne koła, zapewniający optymalną trakcję przy pełnym załadunku, a układ napędowy HDT gwarantuje wysoką wytrzymałość, osiągi i oszczędność paliwa. 2,0-litrowy silnik wysokoprężny EcoBlue o mocy 170 KM (125 kW) generuje maksymalny moment obrotowy 405 Nm. Silnik współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub 10-stopniową, automatyczną skrzynią biegów Forda.

Fot. Ford

Większa liczba przełożeń w 10-biegowej przekładni automatycznej oznacza, że silnik EcoBlue Transita może zbliżyć się do swojej maksymalnej wydajności. Adaptacyjne algorytmy przełączania, które pozwalają przekładni dostosować się do zmiennych warunków, sprawiają, że zawsze wybierane jest optymalne przełożenie, uwzględniające osiągi oraz zużycie paliwa.
Wyższa dopuszczalna ładowność 5-tonowego Transita pozwoliła na udoskonalenie elementów mechanicznych. Podwozie zyskało zmodernizowane zespoły piast, nowe koła i szersze tylne opony, a także nowe hamulce tylne o większej skuteczności, co ułatwia jazdę z większymi ładunkami. Wersje zabudowane mają wzmocnienie górnej części nadwozia i osprzęt pomocniczy, pomagający w utrzymaniu większego ładunku.
Ponadto 5-tonowy Transit po raz pierwszy w Europie dostępny będzie ze wzmocnioną tylną osią o maksymalnym nacisku 3500 kg. W wersjach z automatyczną skrzynią przekładniową montowana jest również nowa oś przednia o nominalnym dopuszczalnym nacisku 2100 kg, która zapewnia dodatkowe 225 kg nośności w stosunku do wersji standardowej.

Fot. Ford

Łatwy w prowadzeniu i utrzymaniu
Nowy 5-tonowy Transit korzysta z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, łączności i wspomagania kierowcy, które zostały wprowadzone pod koniec 2019 r. Obejmują one system komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3, elektronicznie sterowany układ wspomagania kierownicy, który umożliwia korzystanie z takich systemów, jak asystent wspomagający parkowanie i system utrzymania auta na pasie ruchu oraz nowy interfejs (Upfitter Interface Module). Moduł ten, w przypadku wyposażenia pojazdu w elementy lub urządzenia specjalistyczne, pozwala na pobieranie przez nie danych z układów elektrycznych Transita, zwiększając bezpieczeństwo i wydajność – na przykład nie zezwalając na działanie wywrotki, przed unieruchomieniem pojazdu i załączeniem hamulca ręcznego.
Systemy komunikacji Forda pomagają również operatorom w planowaniu przeglądów i nadzorowaniu bezpieczeństwa pojazdu. Modem FordPass Connect oferowany jako wyposażenie standardowe, umożliwia bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania samochodu ograniczając wizyty w serwisach. Daje też, za pośrednictwem aplikacji FordPass Pro, dostęp do wielu ważnych informacji on-line, takich jak lokalizacja pojazdu, konieczność wymiany oleju i poziom ciśnienia w oponach. Operatorzy większych flot mogą dzięki FordPass Connect korzystać z danych systemu Ford Telematics, dotyczących pojazdów Forda tej samej klasy, co ułatwia zarządzanie flotą.