Scania prezentuje nowe silniki V8, w tym ten najmocniejszy – moc 770 KM i moment 3700 Nm

Scania 770 S V8 6x4 (fot. Scania)

Scania zaprezentowała nowe silniki V8 o mocy 530, 590, 660 i 770 KM. Wraz z układem napędowym i nową skrzynią biegów G33, pozwalają zaoszczędzić w odpowiednich warunkach aż do 6% paliwa. Ma to jak wiadomo istotne znaczenie, zarówno w dłuższej perspektywie dla klimatu, jak i tu i teraz dla przewoźnika.

W tym linku znajduje się relacja z naszego testu – bohaterem była Scania 770S V8

Chociaż paliwa alternatywne wydają się przyszłością transportu, nadal świat polega na transporcie realizowanym pojazdami napędzanymi silnikami Diesla. Aktualnie nie ma innej tak rozwiniętej technologii, dlatego nowe, mocne silniki Scania V8 są tak ważne. Niższe zużycie paliwa w nowych silnikach Scanii, to zapewniane przez ponad 70 nowych części – zmniejszone opory wewnętrzne, wyższe stopnie sprężania, ulepszone systemy oczyszczania spalin oraz nowy, potężny system zarządzania silnikiem (EMS).

scania 770 KM V8 770 S
Scania 770 S V8 6×4 Highline i Scania 660 S V8 6×4 Highline, (Fot. Scania)

Najwyższa moc w historii
Najbardziej spektakularnym i wzbudzającym zainteresowanie przedstawicielem nowej generacji V8 jest najmocniejsza wersja o mocy 770 KM i momencie 3700 Nm, będąca prawdopodobnie najmocniejszym, produkowanym obecnie seryjnie silnikiem do pojazdów ciężarowych.

Gdzie i kiedy przyda się moc 770KM?
Jak podkreśla Alexander Vlaskamp, wiceprezes wykonawczy Scanii: „Zauważalne jest rosnące zapotrzebowanie na pojazdy ciężarowe zdolne do radzenia sobie z masami całkowitymi rzędu 60 t i więcej, szczególnie w przypadku pojazdów członowych i zespołów pojazdów. Najszybszym sposobem na zwiększenie wydajności transportu są dłuższe i cięższe zestawy. Dodatkową ilość paliwa w przypadku cięższego pojazdu rekompensuje większa ładowność. Kalkulacja emisji CO2 na tonę jest korzystna, a ponadto istnieje możliwość eksploatacji pojazdu Scania V8 na odnawialnych biopaliwach.”

Pojazdy Scanii z silnikami V8 są poszukiwane zwłaszcza w krajach, w których dozwolone są pojazdy o większych masach całkowitych – szczególnie w krajach skandynawskich. Także w krajach takich jak Włochy i Hiszpania (oraz na niektórych rynkach pozaeuropejskich) klienci cenią V8 ze względu na to, że doskonale się sprawdza w górzystym terenie z wieloma stromymi, trudnymi drogami.

Nowa generacja silników V8 w połączeniu z nowymi skrzyniami Scania Opticruise oferuje zużycie paliwa niższe o nawet 6%. Stanowi to istotne obniżenie śladu węglowego i kosztów paliwa (fot. Scania)

Gama silników Scania V8

DC16 (530 – 660 KM)

DC16 120
530 KM
DC16 121**
590 KM
DC16 122
660 KM
Typ V8
Pojemność skokowa 16,4 l
Kolejność zapłonu 1-5-4-2-6-3-7-8
Liczba cylindrów 90o V8
Liczba zaworów na cylinder 4
Średnica x skok 130 x 154 mm
Sprężanie 22:1
Turbosprężarka Łożysko poprzeczne
Wtrysk paliwa Scania XPI
Technologia oczyszczania spalin Scania SCR
Hamulec wydechowy 300 kW @ 2400 r/min
Pojemność oleju 43 l
Moc maksymalna 530 KM (390 kW)
@ 1900 obr./min
590 KM (434 kW)
@ 1900 obr./min
660 KM (485 kW)
@ 1900 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 2800 Nm
@ 925 – 1325 obr./min
3050 Nm
@ 925 – 1350 obr./min
3300 Nm
@ 925 – 1350 obr./min

DC16 (770 KM)

DC16 123
770 KM
Typ V8
Pojemność skokowa 16,4 l
Kolejność zapłonu 1-5-4-2-6-3-7-8
Liczba cylindrów 90o V8
Liczba zaworów na cylinder 4
Średnica x skok 130 x 154 mm
Sprężanie 19:1
Turbosprężarka Chłodzone cieczą łożysko kulkowe
Wtrysk paliwa Scania XPI
Technologia oczyszczania spalin Scania SCR
Hamulec wydechowy 300 kW @ 2400 r/min
Pojemność oleju 43 l
Moc maksymalna 770 KM (566 kW)
@ 1800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 3700 Nm
@ 1000 – 1450 obr./min

Wszystkie silniki Scania spełniające normy Euro 5 i Euro 6 mogą korzystać z paliw zawierających do 100% uwodornionego oleju roślinnego (HVO) oraz dowolnej proporcji oleju napędowego i HVO, niezależnie od rodziny silników.

** Dostępny również w wersji mogącej korzystać ze 100% biodiesla, takiego jak FAME.

Nowa skrzynia biegów G33 (fot. Scania)

 

Scania 770 S V8 6×4 (fot. Scania)