Scania zaprezentowała nowe silniki V8 o mocy 530, 590, 660 i 770 KM. Wraz z układem napędowym i nową skrzynią biegów G33, pozwalają zaoszczędzić w odpowiednich warunkach aż do 6% paliwa. Ma to jak wiadomo istotne znaczenie, zarówno w dłuższej perspektywie dla klimatu, jak i tu i teraz dla przewoźnika.
W tym linku znajduje się relacja z naszego testu – bohaterem była Scania 770S V8
Chociaż paliwa alternatywne wydają się przyszłością transportu, nadal świat polega na transporcie realizowanym pojazdami napędzanymi silnikami Diesla. Aktualnie nie ma innej tak rozwiniętej technologii, dlatego nowe, mocne silniki Scania V8 są tak ważne. Niższe zużycie paliwa w nowych silnikach Scanii, to zapewniane przez ponad 70 nowych części – zmniejszone opory wewnętrzne, wyższe stopnie sprężania, ulepszone systemy oczyszczania spalin oraz nowy, potężny system zarządzania silnikiem (EMS).
Najwyższa moc w historii
Najbardziej spektakularnym i wzbudzającym zainteresowanie przedstawicielem nowej generacji V8 jest najmocniejsza wersja o mocy 770 KM i momencie 3700 Nm, będąca prawdopodobnie najmocniejszym, produkowanym obecnie seryjnie silnikiem do pojazdów ciężarowych.
Gdzie i kiedy przyda się moc 770KM?
Jak podkreśla Alexander Vlaskamp, wiceprezes wykonawczy Scanii: „Zauważalne jest rosnące zapotrzebowanie na pojazdy ciężarowe zdolne do radzenia sobie z masami całkowitymi rzędu 60 t i więcej, szczególnie w przypadku pojazdów członowych i zespołów pojazdów. Najszybszym sposobem na zwiększenie wydajności transportu są dłuższe i cięższe zestawy. Dodatkową ilość paliwa w przypadku cięższego pojazdu rekompensuje większa ładowność. Kalkulacja emisji CO2 na tonę jest korzystna, a ponadto istnieje możliwość eksploatacji pojazdu Scania V8 na odnawialnych biopaliwach.”
Pojazdy Scanii z silnikami V8 są poszukiwane zwłaszcza w krajach, w których dozwolone są pojazdy o większych masach całkowitych – szczególnie w krajach skandynawskich. Także w krajach takich jak Włochy i Hiszpania (oraz na niektórych rynkach pozaeuropejskich) klienci cenią V8 ze względu na to, że doskonale się sprawdza w górzystym terenie z wieloma stromymi, trudnymi drogami.
Gama silników Scania V8
DC16 (530 – 660 KM)
DC16 120 530 KM |
DC16 121** 590 KM |
DC16 122 660 KM |
|
Typ | V8 | ||
Pojemność skokowa | 16,4 l | ||
Kolejność zapłonu | 1-5-4-2-6-3-7-8 | ||
Liczba cylindrów | 90o V8 | ||
Liczba zaworów na cylinder | 4 | ||
Średnica x skok | 130 x 154 mm | ||
Sprężanie | 22:1 | ||
Turbosprężarka | Łożysko poprzeczne | ||
Wtrysk paliwa | Scania XPI | ||
Technologia oczyszczania spalin | Scania SCR | ||
Hamulec wydechowy | 300 kW @ 2400 r/min | ||
Pojemność oleju | 43 l | ||
Moc maksymalna | 530 KM (390 kW) @ 1900 obr./min |
590 KM (434 kW) @ 1900 obr./min |
660 KM (485 kW) @ 1900 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 2800 Nm @ 925 – 1325 obr./min |
3050 Nm @ 925 – 1350 obr./min |
3300 Nm @ 925 – 1350 obr./min |
DC16 (770 KM)
DC16 123 770 KM |
|
Typ | V8 |
Pojemność skokowa | 16,4 l |
Kolejność zapłonu | 1-5-4-2-6-3-7-8 |
Liczba cylindrów | 90o V8 |
Liczba zaworów na cylinder | 4 |
Średnica x skok | 130 x 154 mm |
Sprężanie | 19:1 |
Turbosprężarka | Chłodzone cieczą łożysko kulkowe |
Wtrysk paliwa | Scania XPI |
Technologia oczyszczania spalin | Scania SCR |
Hamulec wydechowy | 300 kW @ 2400 r/min |
Pojemność oleju | 43 l |
Moc maksymalna | 770 KM (566 kW) @ 1800 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 3700 Nm @ 1000 – 1450 obr./min |
Wszystkie silniki Scania spełniające normy Euro 5 i Euro 6 mogą korzystać z paliw zawierających do 100% uwodornionego oleju roślinnego (HVO) oraz dowolnej proporcji oleju napędowego i HVO, niezależnie od rodziny silników.
** Dostępny również w wersji mogącej korzystać ze 100% biodiesla, takiego jak FAME.