Scania wprowadza do oferty elektryczne ciężarówki – modele z kabinami L i P

Scania 25P electric 4x2 (fot. Scania)

Scania wprowadza na rynek gamę elektrycznych pojazdów ciężarowych. Hybrydy plug-in oraz pojazdy w pełni elektryczne będą wykorzystywane przede wszystkim w transporcie dystrybucyjnym. Producent ogłasza też reorganizację produkcji i wprowadzanie zelektryfikowanych pojazdów wykorzystywanych również w transporcie dalekodystansowym i budownictwie. To ważny krok w rozwoju firmy Scania, która ma już duże doświadczenie w produkcji pojazdów premium napędzanych olejem napędowym i paliwami odnawialnymi.

Hybrydy plug-in i pojazdy w pełni elektryczne odegrają kluczową rolę w centrach miast wraz z powiększaniem się stref o ograniczonej emisji. Ponieważ są ciche będą mogły pracować w nocy i nad ranem, unikając korków i trudności z zaparkowaniem. Badania wskazują, że dostawy poza godzinami szczytu mogą być realizowane do 30% szybciej w porównaniu z tymi wykonywanymi w ciągu dnia. Wpływa na to większa dostępność miejsc postojowych, mniejszy ruch uliczny, wyższą prędkość oraz możliwość częstszego przejeżdżania skrzyżowań na zielonym świetle.

Elektryczna Scania
W pełni elektryczny model Scanii jest dostępny z kabinami L i P. Pojazd wyposażono w silnik elektryczny o mocy 230 kW (310 KM) i pakiety baterii o pojemności 165 – 300 kWh. Klienci mogą wybierać zestawy złożone z 5 lub 9 baterii – większy z nich zapewnia zasięg do 250 km na jednym ładowaniu. Ponieważ pojazd nie ma silnika spalinowego, jedna z baterii zajmuje jego miejsce, a pozostałe znajdują się wzdłuż ramy. Baterie można ładować prądem stałym 130 kW przez wtyczkę CCS (Combined Charging System). Naładowanie pakietu 5 baterii zajmuje mniej niż 55 min, a pakietu 9 baterii mniej niż 100 min. Ponadto baterie są ładowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji.

Fot. Scania

Hybryda plug-in
Podobnie hybryda plug-in – również dostępna z kabinami L i P. Pojazd umożliwia pokonywanie długich dystansów z wykorzystaniem silnika spalinowego o mocy 280-360 KM oraz do 60 km w oparciu o pracę silnika elektrycznego (moc 115 kW), tam gdzie to jest wymagane. Silnik elektryczny zasilany jest z pakietu 3 baterii o pojemności 90 kWh. Czas ładowania od 0 do 80% wynosi około 35 min. Odzyskiwana jest energia hamowania, a pojazd można również doładować przy każdym załadunku i rozładunku.
W połączeniu z zastosowaniem paliw odnawialnych, operatorzy transportowi mogą znacząco przyczynić się do ochrony klimatu.

Oba typy napędu elektryczny i hybrydowy wykorzystują system modułowy Scania i liczne komponenty sprawdzone i z powodzeniem wykorzystywane w całej gamie pojazdów tej marki. Zapewniają więc doskonale znaną klientom trwałość i niezawodność.
W obu wariantach napędu występuje tryb cichy. Pojazd w pełni elektryczny ponadto odznacza się znakomitym przyspieszeniem uzyskanemu dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 2200 Nm. Każdy z pojazdów, zarówno hybrydy plug-in, jak i pojazdy w pełni elektryczne, zapewniają nowe i niesamowite wrażenia z jazdy.

Scania P360 plug-in hybrid 6×2 i Scania 25L battery electric 6×2 (fot. Scania)

Zielona przyszłość
Elektryfikacja flot ciężkich pojazdów użytkowych ma kluczowe znaczenie dla dotrzymania zobowiązań porozumienia paryskiego o ograniczeniu globalnego ocieplenia i utrzymania przyrostu temperatury poniżej 1,5°C. Pojazdy elektryczne będą coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla użytkowników zorientowanych na postęp. Na wstępnym etapie Scania będzie rozwijać i wdrażać do pracy hybrydy i pojazdy w pełni elektryczne we współpracy z takimi klientami.
Elektryczne pojazdy mogą być wykorzystywane do transportu różnych ładunków, także w temperaturze kontrolowanej. Mogą także stanowić podstawę zabudowy dla pojazdów z zabudową hakową, wywrotek, betonomieszarek, śmieciarek, a także pojazdów straży pożarnej i pomocy drogowej.
„Jesteśmy przekonani, że klienci, którzy są zwolennikami postępu z chęcią dołączą do elektryfikacji, podejmując pierwsze kroki w celu przygotowania swoich flot na przyszłość. Wdrożenie jej w największych firmach z dużymi flotami stwarza możliwość szybkiego zdobycia doświadczenia w tym obszarze. Dodatkowo najwięksi nabywcy usług transportowych są zainteresowani zmniejszeniem swojego śladu węglowego” – podsumował dodaje Anders Lampinen, dyrektor ds. nowych technologii w Scania.

Scania 25 P battery electric 6×2 (fot. Scania)