Scania plug-in hybrid i stacja ładowania Webasto. Jak to działa?

Scania L 320 6x2 z funkcją ładowania akumulatora (plug-in hybrid) (fot. Webasto)

Scania rozpoczyna sprzedaż w Europie modeli hybrydowych z funkcją ładowania akumulatora (plug-in hybrid). Dostępne są opcjonalnie ze stacjami ładowania Webasto Pure lub Webasto Live. 

Fot. Webasto

Oba urządzenia mają moc 22 kW i są wyposażone w kabel o długości do 7 m, a za ich instalację odpowiadają wykwalifikowani elektrycy. Aby eksploatacja ciężarówek z napędem plug-in hybrid była jak najbardziej korzystna i ekologiczna, powinno się je ładować z sieci energetycznej. Dzięki temu mogą ruszać z miejsca oraz poruszać się z niewielką prędkością, na przykład w korku, w bezemisyjnym trybie elektrycznym. Hybrydowe ciężarówki Scanii wykorzystują system hamowania rekuperacyjnego, który odzyskuje energię kinetyczną i magazynuje ją w baterii. Hamowanie rekuperacyjne zwiększa wydajność pojazdu, ale nie jest wystarczające do długotrwałego napędzania ciężarówki w trybie elektrycznym. Dlatego aby samochód mógł ograniczyć emisję spalin w mieście, warto przed opuszczeniem bazy w pełni naładować baterię trakcyjną przy pomocy profesjonalnej stacji ładowania.

Stacja Webasto o mocy 22 kW pozwoli naładować baterię samochodu Scanii w 20 minut. Ciężarówka może korzystać także z dodatkowych doładowań w czasie użytkowania, na przykład podczas przerw spowodowanych załadunkiem i rozładowaniem towaru. Korzystanie z konwencjonalnego gniazdka elektrycznego nie jest rekomendowane, gdyż nie są one dostosowane do długotrwałego ładowania samochodów elektrycznych. Może to doprowadzić do przegrzania gniazdka, co grozi pożarem.

Stacje ładowania Webasto są kompatybilne ze wszystkimi samochodami elektrycznymi, wyposażonymi we wtyczkę Type 2. Jest łatwa w użyciu i praktyczna ze względu na przymocowany na stałe kabel. Inteligentna stacja ładowania Webasto Live umożliwia zarządzanie przez sieć komórkową przy pomocy aplikacji Webasto LiveApp lub strony Webasto Charging. Za pośrednictwem sieci LAN i WLAN można połączyć ze sobą wiele stacji, tworząc dynamiczny system zarządzania ładowaniem pojazdów. Ładowarki umożliwiają uwierzytelnianie przez smartfona lub chipy RFID (Radio-Frequency Identification, identyfikacja przez fale radiowe). Co więcej możliwa jest także najnowocześniejsza metoda uwierzytelniania w systemie Plug & Charge (ISO 15118).