Transport betonu: jak zyskać na efektywności?

Podwozie betonomieszarki w konfiguracji osi tridem z podnoszoną i/lub skrętną ostatnią osią ułatwia manewrowanie na małych przestrzeniach ze względu na o wiele mniejszy promień skrętu niż konwencjonalne podwozia 4-osiowe, co oszczędza czas podczas manewrowania, a jednocześnie umożliwia większą ładowność niż w przypadku alternatywnych podwozi 3-osiowych (fot. Volvo Trucks)

Transport mieszanki betonowej z miejsca jej wytworzenia na plac budowy odgrywa bardzo istotną rolę w całym procesie technologicznym betonowania – to ważne szczególnie ze względu na obecność czynników, które mogą powodować obniżenie jakości mieszanki podczas transportu.

Transport betonu ma długą tradycję, a wymagane specyfikacje samochodów ciężarowych są dobrze określone przez producentów zabudów (betonomieszarek) współpracujących ściśle z poszczególnymi producentami podwozi. Dotyczy to takich kwestii, jak np. nośności osi, rodzaj zawieszenia, jego poziomowanie, rodzaj i sposób montażu przystawki odbioru mocy PTO, sposób mocowania ramy pośredniej.

Na rynku budowlanym zastosowanie znajdują betonomieszarki samochodowe, pompy do betonu montowane na podwoziach samochodowych oraz „dwa w jednym”, czyli maszyny będące połączeniem betonomieszarki i pompy do betonu, obiegowo określane jako pompogruszki.

W zależności od pojemności mieszalnika betonomieszarki samochodowe dzieli się na trzy segmenty:

  • małe – o pojemności mieszalnika mniejszej niż 6 m3,
  • średnie – o pojemności mieszalnika od 6 do 10 m3,
  • duże – o pojemności mieszalnika powyżej 10 m3.

Gęstość transportowanego materiału jest duża i właśnie dlatego betonomieszarki samochodowe muszą być skonfigurowane pod kątem wysokich dopuszczalnych ciężarów całkowitych. W zależności od klasy wagowej podwozia betonomieszarek mają od dwóch do pięciu osi.

Gęstość transportowanego betonu to ok. 2350 kg/m3, 8 m3 ładunku waży już 18 800 kg – właśnie dlatego betonomieszarki samochodowe budowane są na podwoziach o jak najniższej masie własnej, niską masę powinny mieć również zabudowy – np. Swing Stetter AM 9/8 FHC – UltraEco o objętości nominalnej 9 m3 waży tylko 3250 kg (fot. D. Piernikarski)

Betonomieszarka – maszyna optymalna

Betonomieszarka samochodowa to optymalnie skonfigurowane podwozie samochodu ciężarowego – najczęściej wieloosiowe – z silnikiem o odpowiednio wysokich osiągach, wytrzymałą ramą zdolną przenosić obciążenia związane z dużą masą przewożonego ładunku i wynikające z jazdy w terenie nieutwardzonym oraz układem napędowym pozwalającym na sprawne poruszanie się w trudnych warunkach.