Transportowy most dźwigarowy (girderbridge) Faktor 5.5 firmy Goldhofer zaprezentowany po raz pierwszy na targach bauma 2019 został wykorzystany do przewiezienia trzech transformatorów do budowy lądowej stacji elektroenergetycznej w Szkocji.
Pierwszy 12-metrowy transformator ważący ponad 260 t transportowcy z Grupy Allelys przetransportowali pod koniec października 2019 r. Jedną z zalet mostu dźwigarowego jest to, że można go szybko i łatwo przystosować do przewozu dużych zbiorników.
56-kilometrowa trasa z portu Peterhead do New Deer w Szkocji, z wieloma wzgórzami, zakrętami i mostami, przedstawiała wiele zagrożeń, które zostały zminimalizowane dzięki wykorzystaniu niedawno nabytego przez firmę Allelys mostu dźwigarowego Faktor 5.5 i przekształceniu go w łoże do przewozu zbiorników. Tak skonfigurowana naczepa jest elastycznym rozwiązaniem do załadunku i przenoszenia dużych ładunków o szerokości do 6 m, długości 17 mi wadze do 350 t – tyle wynosi bowiem nośność mostu Goldhofer Faktor 5.5. Dzięki elastycznym opcjom konfiguracji – może on mieć od 20 (2×10) do 32 (2×16) linii osiowych, może on być przystosowany do szerokiego zakresu operacji transportowych.
Już na początku realizacji zadania stało się jasne, że most dźwigarowy Faktor 5.5 był dobrym wyborem. Po wyjeździe z portu w Peterhead trasa rozpoczęła się od kombinacji zakrętów i krótkiego stromego podjazdu – to sytuacja, która wymaga dużej koncentracji od kierowców nawet konwencjonalnych zestawów drogowych. Dzięki drobiazgowemu planowaniu i przygotowaniom oraz największej staranności i uwadze na drodze, 70-metrowy konwój – wraz z eskortą policji – pokonał tę przeszkodę bez żadnych problemów, a także kolejne, 90-stopniowe zakręty, ronda i bariery na wiaduktach. „Ogromną zaletą okazało się wykorzystanie mostka dźwigarowego Goldhofer w krótkiej konfiguracji dziesięciu osi z przodu i dziesięciu z tyłu. Dzięki temu jesteśmy dużo bardziej zwrotni, a przede wszystkim bardziej ekonomiczni” – mówi właściciel firmy David Allely. Konieczne było pokonanie kolejnych mostów i pagórkowatych odcinków trasy. Dzięki pionowemu skokowi podnoszenia 1600 mm i systemowi poziomowania, most przęsłowy Faktor 5.5 można unieść, aby przejechać nad barierkami mostu, i wypoziomować, aby zrównoważyć boczne pochylenie na wąskich odcinkach trasy.
Opracował: Dariusz Piernikarski