Gdy 5 stycznia w Dżuddzie w Arabii Saudyjskiej spadła flaga startowa podczas tegorocznego Rajdu Dakar, zespół Riwald Dakar rozpoczął historyczny wyścig, pilotując pierwszą hybrydową ciężarówkę, która startowała w wyścigu o długości blisko 7900 km.
Pojazd zespołu Riwald Dakar to ciężarówka Renault Trucks C460 przebudowana przez MKR Technology. Pod maską znalazł się silnik wysokoprężny Renault DXI 13 o mocy podniesionej z 460 do 1040 KM, wraz ze specjalnym układem napędowym opracowanym specjalnie dla tego pojazdu. Trzon układu napędowego stanowi specjalny prototyp centralnego elektrycznego napędu osi ZF CeTrax Lite RS, skonfigurowany sprzętowo i programowo pod kątem ekstremalnych wymagań związanych z uczestnictwem w rajdzie Dakar.
System ZF CeTrax Lite RS wspiera główny silnik wysokoprężny, zapewniając dodatkowy moment obrotowy o wartości 1400 Nm, moc znamionową 80 kW i maksymalną moc 150 kW. Asynchroniczny silnik elektryczny o prędkości 13 000 obr/min musiał zostać dostosowany do prędkości wyjściowej 2700 obr/min jaką silnik wysokoprężny o mocy 1040 KM generował na wyjściu skrzyni biegów. Oprócz silnika elektrycznego ZF dostarczyło również zintegrowaną elektronikę mocy i hybrydową jednostkę sterującą z oprogramowaniem, które zostało zaprogramowane specjalnie na potrzeby Rajdu Dakar. Automatyczna skrzynia biegów ZF przekazuje moc z silnika wysokoprężnego, a skrzynia rozdzielcza ZF VG 1600 pomaga zapewnić napęd na wszystkie koła.
„Ekstremalne warunki Rajdu Dakar – dużo piasku i nierówny teren – dają nam wyjątkową i niesamowitą okazję do poddania naszego hybrydowego układu napędowego ostatecznym testom w ekstremalnych warunkach” – powiedział Ralf Boss, dyrektor Special Vehicle Systems w ZF.
Inne specjalne komponenty w samochodzie zespołu Riwald Dakar to przednia i tylna oś Grand Axle Tech 4000 oraz zawieszenie Hendrickson.
Na torach testowych w Polsce, Francji i Holandii zespół Riwald Dakar i kierowca Gert Huzink byli w stanie poprawić o kilka sekund swoje typowe czasy przejazdu. Oprócz dodatkowej mocy, przewaga czasowa była spowodowana rekuperacyjnym działaniem silnika elektrycznego, który pozwala na późniejsze i mocniejsze hamowanie, umożliwiając pojazdowi jazdę z maksymalną prędkością. Akumulator 400 V może być ładowany szybciej podczas jazdy, dzięki czemu może dostarczać dodatkowy moment obrotowy podczas podjazdów pod kolejne wydmy.
„Komponenty po prostu współpracują ze sobą w idealnej harmonii. Jesteśmy podekscytowani tym, jak szybko i skutecznie CeTrax Lite RS zwiększa wydajność ciężarówek” – powiedział Mario Kress, główny projektant i właściciel firmy MKR Technology.
Po pokonaniu blisko 7900 km trasy rajdu, po pewnych trudnościach na początku, kierowca Gert Huzink ukończył rajd na 24.miejscu w kategorii ciężarówek.
Opracował: Dariusz Piernikarski