W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku rozrachunkowego przychody ze sprzedaży koncernu Volkswagen w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku zwiększyły się o 4,9% do 125,2 (w 2018 roku: 119,4) miliardów euro.
Mimo zmniejszenia wolumenu uzyskano wzrost przychodu ze sprzedaży – przede wszystkim dzięki polepszeniu miksu i polityce cenowej w dziale samochodów osobowych oraz dzięki dobrej sytuacji w dziale usług finansowych oraz w firmie TRATON. Wynik operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wzrósł o 1,9% do 10,0 (w 2018 roku: 9,8) miliardów euro, a operacyjny zwrot ze sprzedaży przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wyniósł 8% (w 2018 roku: 8,2). Polepszenie miksu sprzedażowego i polityki cenowej oraz mniejsze – w porównaniu z poprzednim rokiem – obciążenia z powodu zdarzeń nadzwyczajnych zrekompensowały z nawiązką obciążenia spowodowane przez wyższe koszty stałe, niekorzystną sytuację walutową i mniejszą sprzedaż samochodów. Zwrot operacyjny ze sprzedaży wzrósł do 7,2% (w 2018 roku: 6,8). Wyniki chińskich spółek na kurczącym się rynku uległy tylko nieznacznemu zmniejszeniu. Wynik brutto zwiększył się o 6,5% do 9,6 miliardów euro (w 2018 roku: 9,0). Płynność finansowa netto w dziale samochodów wyniosła 15,9 miliardów euro.
Marki i obszary działalności
Volkswagen Samochody Użytkowe zwiększył przychody ze sprzedaży o 2,6% do 6,5 miliarda euro. Mimo zwiększenia sprzedaży, zmniejszenia kosztów i poprawy w zakresie marż wynik operacyjny marki zmniejszył się o 10,8% do 506 milionów euro. Było to spowodowane przede wszystkim większymi kosztami stałymi i nakładami na rozwój, a także gorszą sytuacją pod względem oferty produktów.
Scania Vehicles and Services zwiększyła przychody ze sprzedaży do 7,1 miliarda euro (w 2018 roku: 6,3). Zysk operacyjny wzrósł do poziomu 828 (w 2018 roku: 618) milionów euro. Wynika to głównie ze zwiększonego zbytu aut, lepszej sytuacji w dziedzinie sprzedaży oryginalnych części zamiennych, usług finansowych i kursów walut, a także jest wynikiem dobrej oferty marki. Negatywny wpływ miała natomiast sytuacja w dziedzinie kosztów.
MAN Samochody Użytkowe zwiększył przychody ze sprzedaży do 6,3 miliarda euro (w 2018 roku: 5,8). Zysk operacyjny zmniejszył się do 248 (w 2018 roku: 258) milionów euro. Poprawie sytuacji w dziedzinie sprzedaży i marż towarzyszyły inwestycje w rozwój aut ciężarowych i autobusów nowej generacji, wzrost kosztów oraz negatywna sytuacja walutowa.
Volkswagen Financial Services zwiększył przychód ze sprzedaży do 18,0 miliardów euro (w 2018 roku: 16,7); wynik operacyjny w wysokości 1,3 miliarda euro był nieco wyższy niż w zeszłym roku.
Perspektywy
Koncern nadal stoi na stanowisku, że w 2019 roku dostawy do klientów marek należących do Grupy, mimo utrzymującej się trudnej sytuacji na rynku, nieco się zwiększą w porównaniu z dostawami w poprzednim roku. Szczególnym wyzwaniem jest przede wszystkim sytuacja w zakresie ekonomii, rosnąca walka konkurencyjna, niepewne kursy walut oraz zaostrzenie przepisów homologacyjnych. Nadal oczekuje się, że przychody koncernu Volkswagen ze sprzedaży oraz w obszarach samochodów osobowych i użytkowych będą do 5% wyższe od ubiegłorocznych. Przewidywana wartość operacyjnego zysku ze sprzedaży w dziale samochodów użytkowych wyniesie od 6 do 7%.