
Kwietniowe targi bauma zgromadziły liczne grono przedstawicieli szeroko rozumianej branży budowlanej. Wśród nich nie mogło zabraknąć producentów pojazdów wykorzystywanych w transporcie nienormatywnym.
Bazę konstrukcyjną zmodernizowanej rodziny naczep Kässbohrer K.SLL stanowi moduł jezdny wyposażony w 2 lub 3 linie osiowe ze skrętem hydraulicznym i zawieszeniem pneumatycznym. Moduł można uzupełnić o tylne rampy najazdowe. W standardowym wyposażeniu naczepa K.SLL ma również możliwość załadunku od przodu – łabędzia szyja jest odczepiana. Uzupełnienie pojazdu o kolejne linie osiowe nie stanowi problemu, ponieważ układ jezdny w części tylnej ma budowę modułową.
Obniżony pokład ładunkowy ma 7 m długości i można go wydłużyć o kolejne 5,5 m w krokach co 0,5 m. Jeśli naczepa zostanie wyposażona w zamki do mocowania kontenerów (twist locks), można przewozić również kontenery 40-stopowe. W standardowym wykonaniu pokład ma grubość 200 mm i tworzy nierozłączną całość z wózkiem jezdnym (połączenie spawane). Dodatkową opcją pozwalającą na zwiększenie możliwości przewozowych są pokłady o grubości 225 mm lub 250 mm. Pokład może być również połączony z modułem jezdnym za pomocą sworzni –wtedy można stosować dodatkowe elementy wyposażenia, jak np. dołączane platformy (długości 3 m lub 5 m).
Dołączane pokłady (platformy) pośrednie (1 lub 2) pozwalają na przewożenie długich ładunków. Pokład ma nośność 15 t i układa się go na kłonicach wtykanych w kieszenie (50×100 mm) na zewnątrz ramy głównej. Jeśli chodzi o zabezpieczenie ładunku, naczepa K.SLL wyposażonabardzo bogato. W sumie ma 17 par pierścieni mocujących o wytrzymałości 13400, 8000 lub 10000 daN. Zatem temat „brakujące punkty kotwiczenia”, który często jest problemem w naczepach niskopodwoziowych, z pewnością nie dotyczy tego pojazdu. Ponadto naczepa K.SLL jest wyposażona w składane kratownice, które wydłużają szerokość załadunku do 3 m.
Zaletą obniżonego pokładu ładunkowego jest drewniana podłoga podzielona na 3 segmenty zamocowane za pomocą 4 pierścieni mocujących. Jest to ogromna zaleta, gdy przewozi się łodzie lub ładunki o przekroju kolistym . Po zdjęciu podłogi pokład zamienia się w pokład przęsłowy.Dzięki tym akcesoriom niskopodwoziowa naczepa K.SLL jest wielofunkcyjna: można ją wykorzystać do transportu maszyn, długich materiałów,niewielkich ładunków skupionych, a także kontenerów budowlanych.
Podczas jazdy prześwit wynosi od 300 mm do 340 mm. 8 cylindrów hydraulicznych obsługuje mechanizm podnoszenia oraz skrętu osi. Naczepa K.SLL ma funkcję automatycznej regulacji wysokości zawieszenia do jazdy (reset-to-ride), jeśli zawieszenie pneumatyczne było przestawiane podczas za- lub rozładunku funkcja działa od prędkości 15 km/h. W wersji standardowej skręt osi jest obsługiwany za pomocą pilota kablowego, opcjonalnie dostępny jest pilot zdalnego sterowania. Ma to zawsze sens, jeśli kierowca ma szybciej sterować z kabiny. Maksymalne wychylenie kół wynosi 42° (montowane w standardzie osie BPW Airlight z hamulcami bębnowymi)lub 38° (osie SAF).
Opracował: Dariusz Piernikarski
