Mimo że od najważniejszych dla branży monachijskich targów bauma minął już dużo ponad rok i o targach IAA 2016 w Hanowerze też niemal zdążyliśmy zapomnieć, to niektóre z przedstawionych wówczas nowości wciąż nie doczekały się bliższych prezentacji.
Proponujemy zatem nieco retrospektywne spojrzenie na nowości produktowe, które zagościły w branży transportu nienormatywnego w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Nooteboom Trailers
Niskopodwoziowa naczepa Euro-PX z wahadłowymi osiami Pendel-X łączy w sobie tak korzystne cechy naczep niskopodwoziowych, jak wnęka na łyżkę koparki i łatwość obsługi z cechami charakterystycznymi dla naczep modułowych, jakimi są duża ładowność, duży kąt skrętu kół i skok zawieszenia.
Od ubiegłego roku jest dostępna naczepa Nooteboom Euro-PX, w której wykorzystano maksymalne nośności osi dopuszczone w transporcie nienormatywnym w większości państw europejskich (12 t), co skutkuje dużą ładownością. Wnęka na łyżkę koparki jest szersza i głębsza, co pozwala na przewożenie większych maszyn. Wózki osiowe są bardziej zwarte, dzięki czemu naczepa ma mniejszą długość w stanie złożonym lub możliwe jest wykorzystanie dłuższego pokładu ładunkowego.
Naczepa Nooteboom Euro-PX może być wyposażona w tylny wózek jezdny z 2 do 6 osi jezdnych. Zawieszenie hydropneumatyczne ma skok 600 mm. Techniczna nośność linii osiowych (osie SAF lub BPW) to 12 t lub 14 t przy prędkości 80 km/h. Montowane są opony w rozmiarze 245/70 R17,5 lub 285/70 R19,5. Rozstaw osi to 1360 lub 1510 mm, możliwe szerokości wózka jezdnego to: 2520, 2740, 2840 lub 2990 mm. Z przodu naczepę można wyposażyć w jeden z kilku wariantów łabędziej szyi, co pozwala na łączenie z wieloma typami ciągników siodłowych. Pokład ładunkowy może mieć wiele wersji i długości, standardowo naczepy Euro-PX wyposażone są we wnękę na ramię koparki w wózku jezdnym, certyfikowane pierścienie do mocowania ładunku, kieszenie na kłonice zabezpieczające i manualnie sterowany układ skrętu. Zwiększenie ładowności i optymalny rozkład ładunku można uzyskać, stosując wózek przedni typu jeepdolly lub wózek pośredni interdolly.
Osie wahadłowe w lepszy sposób przenoszą ciężar ładunku na powierzchnię drogi niż osie sztywne lub osie z zawieszeniem niezależnym. Ta cecha powoduje, że w niektórych krajach europejskich zezwolono na wyższe dopuszczalne naciski jednostkowe w przypadku osi wahadłowych. W 2016 r. w Niemczech (podobnie jak wcześniej w Holandii i Francji) dopuszczono do ruchu 2-osiowe naczepy niskopodwoziowe z osiami wahadłowymi, takie jak Nooteboom Euro-PX z naciskami osi 12 t. Pozostałe rodzaje niskopodwoziowych naczep o 2 osiach mają naciski dopuszczalne osi ograniczone do 10 lub nawet 9 t. W efekcie 2-osiowe naczepy Nooteboom Euro-PX mają ładowność większą o 6 t (po 3 t na linię osiową) niż podobne 2-osiowe naczepy z zawieszeniem niezależnym, takim jak SL (Broshuis), panther (Doll Fahrzeugbau), MPA (Goldhofer) i Twin Axle II (Faymonville).
Nowym produktem Nooteboom Trailers pokazanym na ubiegłorocznej baumie jest również niskopodwoziowa naczepa Euro-PX wyposażona w zintegrowany wózek jezdny IF. Zaletą wózka IF jest możliwość mechanicznego ustawienia położenia sprzęgu w jednej z 6 pozycji (i tym samym obciążenia siodła w zakresie 18–30 t). Wózek IF i regulowana hydraulicznie łabędzia szyja pozwalają na zmniejszenie ciężaru pojazdu o 1000 kg i skrócenie przedniej części o 350 mm. Wózek Interdolly może mieć do 3 linii osiowych, długość łabędziej szyi można dobrać tak, aby łączyć naczepę z ciągnikami w konfiguracjach 6×4, 8×4 lub 10×4.