Dzięki szkołom ecodrivingu zmieniła się świadomość przedsiębiorców transportowych, a wiedza szkolonego kierowcy zyskała na znaczeniu w praktyce, gdyż ekonomicznie i bezpiecznie jeżdżący kierowca przynosi firmie ogromne oszczędności.
W firmach transportowych coraz częściej pojawiają się wewnętrzne systemy motywacyjne, według których kierowca jest nagradzany finansowo za racjonalną jazdę, dzięki której udaje mu się obniżyć zużycie paliwa i koszty eksploatacji pojazdu, czyli jednym słowem przywieźć zaoszczędzone pieniądze do firmy. Jako że od kierowcy w największym stopniu zależą koszty eksploatacji pojazdu, jest on też jednocześnie najbardziej podatny na błędy. Odpowiednie wyszkolenie kierowców powierza się zatem trenerom ekonomicznej jazdy.
„Nie jest sztuką jechać wolniej i zużyć mniej paliwa. Szkoła Jazdy Ekonomicznej Renault Trucks uczy jeździć przynajmniej tak samo szybko, jeśli nie szybciej – bo w większości przypadków po szkoleniu średnia prędkość wzrasta – przy znacznym spadku średniego zużycia paliwa” – przekonuje Łukasz Kurcbard, menedżer ds. telematyki i szkoleń kierowców w Volvo Group Trucks. I tak dla przykładu: w jednej z firm mającej w swojej flocie ponad 100 samochodów Renault Trucks po systematycznym dokształcaniu kierowców przez trenerów szkoły udało się obniżyć zużycie paliwa o 1 l na 100 km, co przy tak licznym taborze dało ogromne, wymierne korzyści finansowe.
Optifuel Challenge 2017
Trend związany ze szkoleniem kierowców w wydajnej i bezpiecznej jeździe, a przy tym ekonomicznej umacnia się, dlatego też niezmienne pozostają stosowane od lat zasady konkursu Optifuel Challenge, na podstawie których wybierany jest zwycięzca. Mistrzem ekonomicznej jazdy zostaje osoba, która konkursową testową trasę pokona, uzyskując najniższe zużycie paliwa przy jednocześnie najwyższej średniej wielkości jazdy. „Należy umieć znaleźć kompromis podczas jazdy, oszacować drogę, umieć ją przewidzieć, dostosować styl jazdy do panujących warunków, tak aby na tym danym odcinku testowym te dwie wartości połączyć: obniżyć zużycie paliwa, a jednocześnie nie zapomnieć o średniej prędkości jazdy” – skomentował zasady konkursu Łukasz Kurcbard.
Podczas kwalifikacji Optifuel Challenge 2017 zadaniem uczestników będzie pokonanie wyznaczonej trasy obciążonym 22 tonami ładunku zestawem z ciągnikiem Renault Trucks T480 – w tym roku pierwszy raz będzie to model z silnikiem 13-litrowym.
Tegoroczna, ósma już, edycja Optifuel Challenge to w sumie 11 eliminacji lokalnych oraz Polski Finał, który 8 września br. wyłoni krajowego mistrza i jednocześnie reprezentanta do finału światowego, który odbędzie się w październiku w Hiszpanii. To tam Polak wraz z 30 najlepszymi kierowcami z całego świata powalczy o voucher o wartości 6000 euro dla siebie, a dla firmy transportowej, którą reprezentuje, o ciężarówkę Renault Trucks T480 Optifuel. W tym roku podczas eliminacji krajowych zawodnicy mają do dyspozycji trzy obciążone 22 tonami ładunku zestawy z ciągnikiem Renault Trucks T480 z kabiną High Sleeper Cab – w tym roku pierwszy raz będzie to model z silnikiem 13-litrowym. Pojazdy wyposażone są we wszystkie rozwiązania obniżające koszty eksploatacji, m.in. Optivision, Optibrake i Optifleet. Ostatnie polskie eliminacje kończą się 23 czerwca br.