Naprawa sprzęgła krok po kroku

fot. Schaeffler

Zdiagnozowany problem:  „szarpanie” sprzęgła podczas załączania biegów w Actrosie 1861 4X2 z silnikiem OM 542. Jak za pomocą zestawu naprawczego LuK poradzić sobie z usterką? Eksperci Schaeffler pokazują, jak to zrobić krok po kroku.

Zestaw naprawczy sprzęgła LuK (fot. Schaeffler)

Do przeprowadzenia naprawy wykorzystano następujące części:  zestaw naprawczy sprzęgła (numer artykułu 643 3316 00), oryginalne koło zamachowe i śruby montażowe, oryginalny pierścień uszczelniający wału korbowego oraz oryginalną dźwignię wysprzęglającą. Narzędzia specjalne wymagane do wykonania naprawy to klucz dynamometryczny, narzędzie do centrowania tarczy sprzęgła, a także wciągarka z podnośnikiem skrzyni biegów.

Zanim przystąpimy do naprawy, należy usunąć z kabiny wszystkie nieprzymocowane przedmioty, ponieważ do jej przeprowadzenia kabinę należy podnieść. W przypadku ciągników siodłowych na ogół nie ma potrzeby demontażu silnika razem ze skrzynią biegów, gdyż nie ma na nich nadwozia (skrzyni ładunkowej, kontenera). Demontaż tych elementów jest wymagany w przypadku pojazdów z nadwoziem.

Instrukcja krok po kroku

Naprawę rozpoczynamy od odkręcenia wału napędowego po stronie skrzyni biegów. Nie ma potrzeby wymontowania wału napędowego – na czas naprawy można go przymocować do ramy. W przypadku naprawianego Actrosa 1861 4X2 (model z retarderem) retarder należy wymontować, gdyż jest sprzężony ze skrzynią biegów. Po zdemontowaniu retardera należy podstawić podnośnik pod skrzynię biegów i przymocować ją za pomocą pasów do platformy podnośnika. Następnie odkręcamy śruby z poduszek zawieszenia skrzyni biegów i lekko unosimy zespół skrzynia biegów–silnik, co pozwoli na zamocowanie podparcia pod kolektorami wydechowymi. Dzięki temu podczas demontażu skrzyni silnik pozostanie nieruchomy. Następnie trzeba odkręcić śruby mocujące skrzynię biegów z silnikiem i ją wyjąć.

Po wyjęciu skrzyni wymontować należy dotychczas wykorzystywany zestaw sprzęgła, koło zamachowe, uszczelniacz wału korbowego i łożysko podporowe wałka sprzęgłowego. W opisywanym pojeździe koło zamachowe było zużyte, jego powierzchnia cierna lekko stożkowa i nierówna, dlatego należało je wymienić. Inna możliwość naprawy to przetoczenie koła zamachowego – w tym przypadku zdecydowano się jednak na jego wymianę (zdj.1).

Zdj.1. W przypadku omawianej naprawy zdecydowano się na wymianę koła zamachowego (fot. Schaeffler)

Następnie należy zamontować wszystkie elementy, wykonując wymienione czynności w odwrotnej kolejności. Trzeba sprawdzić, czy wszystkie elementy są czyste, po czym włożyć nowy pierścień uszczelniający wału korbowego za pomocą odpowiedniego narzędzia. Po sprawdzeniu czystości części montujemy nowe koło zamachowe oraz łożysko podporowe wałka sprzęgłowego. Do przykręcenia koła zamachowego stosujemy nowe śruby i dokręcamy je na krzyż momentem, który wynosi 210  Nm + 90°. Po zamontowaniu należy oczyścić powierzchnię cierną koła zamachowego.