Tatra – ciężarówka dla wymagających klientów

Program produkcyjny Tatry to cztery modele: Phoenix, Terra, Tactic oraz Force (fot. A. Gawron)

Tatra – czeski producent samochodów ciężarowych słynie z niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych, a jego pojazdy są synonimem mobilności w najtrudniejszych warunkach terenowych.

Możliwości terenowe niezależnego zawieszenia kół są znacznie większe niż zależnego.
Wykrzyżowanie osi nie powoduje skręcania ramy ani centralnej rury (fot. K. Biskupska)

Korzystając z zaproszenia, odwiedziliśmy poligon testowy Tatry w miejscowości Kopřivnice i mieliśmy okazję zwiedzić fabrykę, szczególnie główną halę montażu końcowego. Tatra jest znana z nietypowych rozwiązań, najsłynniejsze z nich to rama królewska z niezależnym zawieszeniem kół, co zapewnia duże zdolności terenowe, oraz chłodzone powietrzem silniki ze skręcanymi wałami korbowymi podpartymi na łożyskach tocznych. Obecnie w ofercie Tatry znajdują się cztery modele: Phoenix, Terra, Force oraz Tactic.

Fabryka dziś
W 2013 r. fabryka zmieniła właściciela i rozpoczął się proces restrukturyzacji firmy. Obecnie głównymi akcjonariuszami są Rene Matera (Promet Group) oraz Jaroslav Strand (Czechoslovak Group), 19% akcji ma DAF Trucks. Takie otoczenie biznesowe wraz z technologicznym partnerem, jakim jest DAF Trucks, może być bardzo trwałym fundamentem budowania nowego wizerunku marki, co widać po rosnącej sprzedaży ciężarówek. W 2015 r. sprzedano 858 różnych modeli Tatry, w 2016 r. już ponad 1500. Zatrudnienie w 2015 r. wynosiło 900 pracowników, w 2016 r. wzrosło do 1600.
Ciekawostką jest, że w latach 1945–2013 Polska była czwartym rynkiem zbytu dla Tatry, z łączną sprzedażą w tym okresie wynoszącą 15  946 pojazdów. Przed nami były tylko: rodzimy dla Tatry rynek Czechosłowacji 176  275 szt. (po 1992 r. Czechy 6342 i Słowacja 2810), Rosja (dawniej ZSRR) 91  710 szt. oraz Chiny 34  934 szt.
Obecnie Tatra sprzedaje swoje pojazdy m.in. do Indii, Australii, Brazylii czy Arabii Saudyjskiej. Sądząc po wielkości sprzedaży w Europie, te odległe kraje są traktowane przez firmę Tatra jako główne rynki zbytu.

Przykład bezramowego podwozia. Rama szczątkowa występuje tylko w przedniej części pojazdu. Wszystkie obciążenia przejmuje centralna rura, czyli rama królewska (King Frame). Na zdjęciu Tatra Terra (fot. A. Gawron)