
Jubileuszowa – dwudziesta − edycja konkursu International Truck of the Year okazała się szczęśliwa dla Scanii. W 1996 r. na najwyższym podium w tym plebiscycie stanął całkowicie nowy model szwedzkiej firmy – Scania serii 4.
Tytułem International Truck of the Year 1996 uhonorowany został jeden z najbardziej przełomowych w historii skandynawskiej marki modeli ciężarówek. Zaprezentowana w 1995 r. Scania serii 4 całkowicie zrywała ze statyczną i zachowawczą stylistyką poprzedniczki – serii 3. Dla wielu przyzwyczajonych do minimalistycznego skandynawskiego stylu nowatorski design nowego modelu był dużym zaskoczeniem. Dzięki oryginalnej stylistyce Scania serii 4 stała się jedną z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych ciężarówek produkowanych w Europie. Wygląd zewnętrzny to jednak nie jedyny atut tej ciężarówki. Jury konkursu bardzo wysoko oceniło także warunki pracy i wypoczynku, jakie zapewnia kabina pojazdu. Wysokie noty zebrała ergonomia deski rozdzielczej zaprojektowanej przez Giugiaro (nieznacznie zmodyfikowana pochodziła z ostatniej wersji serii 3). Kabiny Scanii serii 4 oferowane były w szerokiej gamie rodzajów: niska dzienna – CP14, niska sypialna – CP19, wysoka dzienna – CR14, wysoka sypialna – CR19, podwójnie wysoka CR19T – Topline (ta wersja była wyższa od CR19 o 90 cm).
Dostępna była także odmiana CT19T, czyli wyżej zamocowana kabina Topline z płaską podłogą. Oprócz tego Seria 4 oferowana była z czterodrzwiową, wydłużoną kabiną załogową (w dwóch wariantach długości). Do przewozów długodystansowych klienci najczęściej wybierali odmianę Topline z największą kabiną, której silnym atutem były rozmiary leżanek: dolnej 70×200 cm i górnej 62×195 cm. Scania jako jedyny liczący się europejski producent nie zrezygnowała z produkcji odmiany z silnikiem umieszczonym przed kabiną (ta odmiana nosiła oznaczenie T).

Układy napędowe Scanii serii 4 dostępne były także w szerokiej gamie wariantów: 4×2, 4×4, 6×2, 6×4, 6×6, 8×4, 8×6, 8×8. Firma stosowała oznaczenia ciężarówek w zależności od ich przeznaczenia: odmiana L – przewozy międzynarodowe, D – dystrybucja miejska i lokalna, C – budownictwo i G – zastosowania specjalne. Nowa szwedzka ciężarówka miała też bardzo szeroką paletę silników o pojemnościach skokowych 9, 11, 12 i 14 l, o mocach od 220 KM (162 kW) do 530 KM (390 kW), spełniających normy emisji spalin Euro II i Euro III. W 2000 r. do oferty dołączyła 8-cylindrowa, widlasta jednostka o pojemności 16 l i mocy 480 KM (353 kW) i 580 KM (426 kW). Ciężarówka miała kilka typów skrzyń biegów o liczbie przełożeń od 8 do 16 (po kilku latach od premiery do oferty dołączono półautomatyczną skrzynię biegów o nazwie Opticruise).
Jak podano w materiałach promocyjnych, Scanię serii 4 zaprojektowano jako konstrukcję modułową. Rozwiązanie to miało na celu wykorzystanie możliwie jak największej liczby typowych części w poszczególnych wersjach i odmianach ciężarówki, a tym samym ograniczenie kosztów produkcji i późniejszej eksploatacji (opracowanie nowej ciężarówki kosztowało ponad 3,5 mld koron szwedzkich).
Nagrodzona przez jury konkursu International Truck of the Year ciężarówka bardzo szybko zdobyła uznanie klientów nie tylko w Europie, ale także w Azji, Ameryce Południowej i Australii. Scania serii 4 produkowana była do 2004 r., kiedy została zastąpiona przez model serii R.
Autor: Marek Rutka
